Januari 2024

 

Manifestation för den dödsdömda Ahmadreza Djalali

2024-01-31

I dag hade Amnesty tillsammans med andra iranska aktivister en manifestation på Mynttorget (precis utanför mitt kontor) till stöd för den fängslade och dödsdömde  forskaren, svensk-iraniern Ahmadreza Djalali. Den iranska regimens godtyckliga dödsdomar mot oskyldiga människor är fasansfull på många sätt, man har mer eller mindre satt kdinappning av oskyldiga människor i system för att kunna kräva utväxling av gripna och dömda iranska terrorister och folkrättsbrottslingar utomlands. Den onda axelmakten Ryssland-Iran-Nordkorea har en gång för alla lämnat normalt civiliserat beteende och blivit en rad av skurkstater. Men i vart fall det iranska folket vill annat än att styras av en islamistisk terrorregim.

Efter manifestationen fick jag ett samtal med Djalalis hustru Vida som deltog vid manifestationen. En mycket gripande berättelse. Hon lever i ständig skräck för att hennes man ska avrättas, och det har hon gjort sedan dödsdomen meddelades 2017. Djalali greps 2016 och det är nu snart åtta år sedan Veda senast träffade sin make.

Jag tänkte på vägen hem på hur mäörkligt det ändå är att människor kan vara så onda och vidriga som revolutionsgardet i Teheran. Det är lite svårt att ta in att dessa islamister uppenbarligen saknar alla former av mänskliga känslor och bara styrs av fanatisk islamism. Lite som IS. Den som inte inser att islamismen är en fara för hela västvärlden borde fundera ordentligt ett varv till.









Möte med statsministern och EU-ministern inför Europeiska Rådet

2024-01-31

I morgon träffas Europeiska Rådet för att försöka enas om det långsiktiga stödet till Ukraina. En verklig ödesfråga för EU och Europa, och inte minst för Ukraina. Både statsministern och EU-ministern deltog vid dagens möte i EU-nämnden.

Den svenska linjen är att försöka hitta en så långsiktig lösning som möjligt med största möjliga enighet, men EU-nämnden har beredskap för digitalt möte med statsministern under hela torsdagen och även natten till fredag om något mer dramatiskt skulle hända som kräver nya  mandat från EU-nämnden.  



 

 

Interpellationsdebatt

2024-01-30

I dag följde jag IP-debatten om hushållens ekonomi där ett antal socialdemokrater debatterade mot finansministern. Självklart kunde jag inte låta bli att gå in i debatten och göra några inlägg. Här är ett av dem (klicka på bilden för att se videon).


 

 

Så här vill regeringen förbättra stödet till de ukrainska flyktingarna

2024-01-29

De ukrainska flyktingarna som kommit till Sverige enligt EU:s massflyktdirektiv (som ger tidsbegränsat uppehållstillstånd i max tre år) har  helt andra regelverk än asylsökande, och det är själva tanken bakom EU-direktivet att man ska kunna ta emot en stor mängd flyktingar på kort tid utan att de omfattas av alla stöd som asylsökande får. Samtidigt är tanken att de i första hand ska försörja sig själva och ordna eget boende, och återvända när deras flyktingskäl upphört.

I Sverige har de ukrainska flyktingarna hittills fått samma ekonomiska stöd som asylsökande, 71 kronor per dag för ensamstående vuxna som inte erbjudits boende där mat serveras. Detta är självklart en låg ersättning som det är svårt att klara sig på, även om det finns vissa möjligheter till extra stöd för oväntade men nödvändiga utgifter, som dock bedöms individuellt.  

I samhällsdebatten har framförts att man borde höja ersättningen till just de ukrainska flyktingarna, och vissa förespråkar att man borde  höja ersättningen för alla flyktingar, alltså även asylsökande. Det sistnämnda är ju inte så lämpligt om vi vill förebygga att Sverige uppfattas som det mest fördelaktiga landet att söka asyl i. Däremot finns en önskan från regeringen att på andra sätt förbättra just de ukrainska flyktingarnas ekonomi, särskilt nu när det verkar bli ett utdraget krig och kan dröja innan dessa människor kan återvända hem till Ukraina.

Regeringen arbetar nu med en lösning. I stället för att höja dagersättningen är tanken att erbjuda alla ukrainska flyktingar ett svenskt personnummer och ta in dem i folkbokföringen. Detta skulle medföra att det blir lättare för dem att få ett arbete, de kan även skriva in sig hos arbetsförmedlingen och få hjälp att söka arbete. För den som inte lyckas få ett arbete blir det också möjligt att få försörjningsstöd (som för en ensamstående är ungefär dubbelt så mycket som dagens dagersättning). Att vara foilkbokförd ger även rätt till fulltillgång till hälso- och sjukvård, och om man arbetar här kan man då också få föräldrapenningsförmåner. Samtidigt har regeringen utvidgat möjligheten för ukrainare att få tillgång till studier i svenska på sfi, och satt av 80 miljoner kronor extra till detta i budgeten för 2024. 


 

 

Dödsstraff är alltid fel, oavsett metod

2024-01-29

Häromdagen skrev jag en tweet ("X") med anledning av den vidriga avrättningen i USA nyligen. 



Reaktionerna var överlag instämmande, från alla politiska läger, men ett antal kommentarer var sorgliga att läsa. Det finns uppenbarligen de, även om de kanske inte är så många, som öppet förespråkar dödsstraff, och även i Sverige. Motivet är att mord är så förfärligt att mördaren bör straffas med döden, att man måste "få ordning på kriminaliteten", samt att dödsstraff avskräcker från mord och liknande grova brott.

Vad gäller den avskräckande effekten imponerar inte USA. Jag kollade lite på statistiken och den färskaste siffra jag lyckats få fram gäller år 2020, då det inträffade 21.570 mord i USA, vilket motsvarar 7,8 mord per 100.000 invånare. I Sverige inträffade under åren 2018-22 mellan 108 och 124 fall av dödligt våld, vilket innebär drygt 1 mord per 100.000 invånare. USA har alltså, trots dödsstraff, över 7 gånger fler mord per capita än Sverige. Detta trots det ökande antalet dödliga skjutningar i Sverige de senaste åren. Det känns knappast som om dödsstraff minskar antalet mord?

Att mord och dödligt våld ska dömas mycket hårt är en självklarhet. Dagens regering har straffskärpningar som en viktig del av politiken och vi tar också bort en del straffrabatter som gällt tidigare. Men det är inte detsamma som att förespråka att samhället ska döda sina egna medborgare. Förutom den orimliga tanken att samhället ska tillämpa "öga för öga, tand för tand" så är det en självklarhet att samhället inte beter sig på samma sätt som mördarna. Vi är helt enkelt civiliserade, till skillnad från dem, och respekterar andra människors liv. Det är också den slutsats som huvuddelen av västvärlden tillämpar (bortsett då från USA). 

Ytterligare en invändning är att ett dödsstraff aldrig går att korrigera. Ta exemplet med Thomas Qvick/Sture Bergwall som mellan åren 1994 och 2001 dömdes för åtta mord efter bevisning som stärkts av hans eget erkännande (han erkände hela 30 mord). Efter sju år granskades ärendet på nytt och det visade sig att han lämnat falska erkännanden och var oskyldig. Hade släpptes fri 2008 och fick ett rejält skadestånd av staten för sin felaktiga dom. Hade han bott i USA hade han sannolikt dömts till döden och hade kanske redan varit avrättad. En dödsdom går inte att backa, och blotta tanken att staten dödar en av sina egna oskyldiga medborgare är så fasansfull att alla borde ta avstånd från dödsstraff som princip.

Avrättningen i USA har skapat en diskussion om inhumana och mindre inhumana avrättningsmetoder. Man kan såklart ha kraftig invändning mot att använda en metod som inte ens tillåts vid avlivning av djur, och är förbjuden av veterinärorganisationerna i USA, men det viktiga är inte avrättningsmetoderna utan principen.

Dödsstraff är alltid utan undantag otänkbart i ett civiliserat samhälle. Jag kommer aldrig att vika en millimeter i det ställningstagandet.

 

 


Migrationsstatistiken för 2023 - ny politik gör skillnad

2024-01-27

I onsdags träffade jag moderata kommunalråd och regionråd hos SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) för att informera om utredningen om kommunal skatteutjämning, där jag representerar moderaterna. Jag återkommer till denna fråga när utredningen presenteras senare i vår. På mötet deltog även migrationsminister Maria Malmer Stenergard (M), och hon berättade bland annat om migrationsstatistiken för 2023. Bland annat konstaterade hon att antalet asylansökningar har minskat med 26% och att antalet beviljade uppehållstillstånd minskat med 30% sedan regeringen tillträdde. Dessutom har antalet återkallade uppehållstillstånd fördubblats, till 10.000.



Jag berättade för en tid sedan hur den samlade migrationsstatistiken för 2023 ser ut. Jag tar det i repris. Ny migrationspolitik gör skillnad! Och då trädde ändå flera stora reformer i kraft först sent förra året, och fortfarande väntar många av våra reformer inom migrations- och integrationspolitiken på att olika utredningar ska gå i mål och propositioner presenteras framöver. Det kommer mera och effekterna lär bli större efterhand.

 

 

 

Besök på Högskolan i Borås

2024-01-26

I dag besökte jag Högskolan i Borås tillsammans med andra västsvenska moderata riksdagsledamöter, samt Borås moderata oppositionsråd Annette Carlsson. Vi började med ett intressant besök på Polishögskolan och fortsatte sedan med lunch och möte med Högskolans ledning. 

Polisutbildningen i Borås har intag varje termin med nära 200 elever varje gång. Just nu finns 768 elever på grundutbildningen, vilket gör Polisutbildningen i Borås till den största i landet. Hittills har man utexaminerat ca 750 nya poliser sedan starten 2019 (de första eleverna gick ut 2021). Söktrycket är högt och man erbjuder både utbildning på plats och distansutbildning där man studerar teoretiska ämnen på hemmaplan. Man utvecklar också utbildningen med ett magisterprogram i polisiärt arbete och en fortsatt uppbyggnad av fältnära polisforskning. 

Polisutbildningen bedrivs delvis i en äldre industrilokal, där man byggt upp miljöer inomhus för praktisk utbildning. Jag var där senast i januari 2019 när man invigde utbildningen, och det var kul att komma tillbaka och se hur det blivit. I ett antal uppbyggda moduler finns modeller av lägenheter, en butik, en pub och ett myndighetskontor, där man kan öva på olika typer av polisiära ingripanden vid olika typer av hot eller händelser. Utanför finns en komplett stadsmiljö för simulering av olika situationer där man också kan köra med fordon inomhus. Allt kan övervakas av lärare från balkongen längs väggarna i lokalen, där man kan se ned på det som händer nedanför. Det finns även en modell av en ledningscentral och en fin skjutbana. Teoretisk utbildning får eleverna delvis i högskolans vanliga lokaler. Nedan några bilder från den stora inomhushallen.


  
 
 
 

 

Ovan vår lilla västsvenska moderata delegation, samt våra värdar från polisutbiuldningen. Efter besöket på polisutbildningen fortsatte vi till Högskolans lokaler i centrum och träffade ledningen för skolan, med rektor Mats Tinnsten i spetsen. Vi fick en bred beskrivning av Högskolans övriga utbildningar, där Textilutbildningen kanske är det som sticker ut mest - i en omfattande internationell ranking av textil, design och modeutbildningar och forskning på universitetsnivå rankades 66 universitet i världen. Högskolan i Borås kom på en hedrande åttondeplats. Det är minst sagt imponerande. 



Men på Högskolan i Borås finns även andra högkvalitatiiva utbildningar, exempelvis biblioteks och informationsteknik, lärarutbildningar, ingenjörsutbildningar, ekonomiutbildningar, it/data, vårdutbildningar, och olika masterutbildningar, magisterprogram och doktorandprogram. Högskolan i Borås är den största högskolan i Sverige räknat efter antalet registrerade studenter, endast de stora universiteten har fler. I dag uppfyller man alla de krav regeringen ställer för att kunna bliett universitet, och det är också målet för Högskolan i Borås. Självklkart skulle det betyda ycket för Västsverige med ännu ett universitet med utökade forskningsresurser. 


 


Frukostmöte om investering i småskalig vattenkraft

2024-01-25

I går deltog jag i ett mycket välbesökt frukostmöte i riksdagen, anordnat av moderaternas energipolitiske talesperson Mats Green.
Bakgrunden är givetvis debatten kring småskalig vattenkraft, där vi behöver en vettigare hantering av den pågående miljöprövningen av småskalig vattenkraft, där både kraftproduktion, värdefulla kulturmiljöer och dammar, och ett levande vatten med fisk kan samsas. Det finns idag 1.900 små vattenkraftverk spridda över landet, och med modern teknik kan elproduktionen i dessa fördubblas. Redan idag betyder den småskaliga vattenkraften mycket när effektbehoven är som störst.

Vi fick en intressant föredragning om att stora institutionella investerare nu går in i den lokala vattnkraften för att öka elproduktionen i gamla anläggningar genom uppgradering av tekniken, samtidigt som man kan bidra till att gamla anläggningar uppfyller moderna miljövillkor. På detta sätt kan den småskaliga vattnkraften bli ett värdefullt tillskott till den svenska elproduktionen.





 

 

Regeringen vill minska överskuldsättning och stimulera sparande

2024-01-25

I dag presenterade den moderatledda regeringen två åtgärder för att minska överskuldsättning. Ett förslag som innebär att ränteavdragen för konsumtionslån som inte har en trygg säkerhet i form av bostad, bil eller båt ska tas bort, kommer att skickas på remiss. Med trygg säkerhet menas att säkerheten är värd minst lika mycket som själva lånet. Regeringen ger också Finansinspektionen i uppdrag att ta ställning till om bolånetaket ska höjas från 85 till 90 procent. Samtidigt vill regeringen som bekant stimulera hushållens sparande genom att göra de första 300.000 sparade kronorna på ett investeringssparkonto skattefria.

Bakgrunden är att under de senaste tio åren har hushållens skuldsättning ökat. Skuldsättning behöver inte vara dåligt, att ta ett lån för att finansiera en bostad är exempelvis fullt rimligt. Det problematiska är när människor hamnar i överskuldsättning, det vill säga tappar kontrollen över sin skuldsättning. Överskuldsättningen ökar i Sverige. Hushållens skulder hos Kronofogden har nästan fördubblats under det senaste decenniet. Det här innebär stora problem för individen och samhället. Det handlar om vanliga människor, familjer med barn som måste spendera en betydande del av sin inkomst på att betala av skulder.

En förklaring till överskuldsättning är att lån utan trygga säkerheter, som exempelvis en bostad eller fordon, ökar. Exempelvis har blancolånen nästan fördubblats i storlek de senaste tio åren. Lån utan trygga säkerheter är extra problematiska då de ofta innebär högre räntor för hushåll.

Ökningen beror delvis på att staten via ränteavdrag bidrar till skuldsättningen. En annan förklaring är att bolånetaket kan leda till att hushåll tar blancolån för att finansiera sina bostadsköp.

Regeringen föreslår att ränteavdragen för blancolån ska trappas av till hälften nästa år, för att sedan slopas från och med 2026. Att avtrappningen sker stegvis är viktigt eftersom det ger hushållen tid att anpassa sig till de nya reglerna. Ränteavdragen för bostadslån och andra lån mot betryggande säkerhet förändras inte. Regeringen har samtidigt meddelat att man avser att göra de första 300.000 sparade kronorna på ett investeringssparkonto helt skattefria, allt för att stimulera hushållens sparande. Ett högre bolånetak gör det möjligt att finansiera större delen av ett bostadsköp med förmånliga bolån, och kan samtidigt sänka tröskeln in på bostadsmarknaden för bland annat förstagångsköpare.

Det här är viktiga steg för att stärka svensk ekonomi och motverka att hushåll hamnar i en ohanterbar skuldsättning. Det är också helt orimligt att skattebetalarna genom ränteavdraget bidrar till att hushåll fastnar med höga och ohållbara blancolån. De besparingar staten gör genom minskade kostnader för ränteavdrag för blancolån används för att sänka skatten på ISK-sparande. Sammanfattningsvis - mindre skatteincitament att låna till konsumtion, och ökade incitament att spara. 


 

 

Nyheterna från Gaza är för hemska för att man ska kunna blunda

2024-01-23

Jag har ända sedan Hamas extremt barbariska angrepp på fredliga civila israeler den 7 oktober (den största massakern på judar sedan Förintelsen) tagit tydligt parti för Israels rätt att försvara sig mot dessa terrorister. Självklart inom folkrättsliga regler och med rimlig hänsyn till civila och till sjukhus och skolor i Gaza. Det sistnämnda är givetvis svårt när Hamasterrorister gömmer militära installationer, vapen och ammunition under skolor, moskéer, sjukhus och bostäder, och när man byggt ett omfattande tunnelsystem och underjordiska anläggningar under städerna i Gazaområdet. Hamas angriper regelbundet israeliska byar och samhällen sedan massakern i oktober (något som överhuvudtaget inte nämns i svenska medier), och Israel svarar med bombningar av Hamas militära installationer i Gaza. Huvudansvaret för hur de civila drabbas av Israels angrepp kommer alltid ligga på Hamas - de använder sin egen befolkning som mänskliga sköldar. Dessutom har de tagit hundratals människor som gisslan, och trycket på Israel att befria dessa är stort. Det är svårt att kräva att Israel passivt ska låta Hamas angripa utan att svara på angreppen och försöka skydda den egna befolkningen. 

Samtidigt är de nyheter som når oss från Gaza så orimliga och omänskliga att ingen kan låta bli att beröras starkt. Engagemanget mot kriget och för fred är lika rimligt i detta krig som när det gäller kriget i Ukraina, även om förutsättningarna är helt olika. Även om många nyheter bygger på osäkra uppgifter i media eller siffror från Hamas egna myndigheter, och därmed måste tas med en mycket stor nypa salt, så är det uppenbart att många civila dödats och sårats, att situationen på sjukhusen är katastrofal och att många människor i Gaza är hemlösa och dessutom svälter. Barnen i Gaza är många och finns bland både döda och skadade enligt oberoende observatörer, journalister, FN, Röda Korset och Läkare utan Gränser. Såväl hjälparbetare och journalister har dödats i en sällan skådad omfattning. Man kan helt enkelt inte blunda för detta.


I dag hade riksdagen en interpellationsdebatt i ämnet, där tre olika interpellationer till utrikesministern behandlades. Utrikesministern var tydlig med att Sverige står bakom Israels rätt att försvara sig inom folkrättens regler, men att Sverige ser med oro på hur Israel hanterar den humanitära rätten och det stora antalet civila offer, något han också framfört i andra sammanhang. Han pekade också på att Sverige röstat för en resolution i FN om omedelbar humanitär vapenvila. Sverige fortsätter också att ge humanitärt bistånd till de drabbade i Gaza (däremot är utvecklingsbiståndet till Palestina stoppat tills vidare).

Utrikesministern var samtidigt tydlig med att Sverige avvaktar internationella brottsmålsdomstolens prövning av eventuella folkmord eller andra brott mot internationell rätt från Israels sida, och tar inte ställning till detta innan domstolen sagt sitt - det är en praxis som Sverige hållit under lång tid i frågor om påstådda folkmord, oavsett regering. Det är svårt att juridiskt bedöma eventuella folkmord (som är strikt definierade i internationell rätt) bara baserat på uppgifter i media eller från den ena sidan i ett krig.

Min egen åsikt är att alldeles oavsett hur hårt man kritiserar Hamas för terroristattackerna den 7 oktober - Hamans visste självklart precis vad Israels reaktion skulle bli och valde medvetet att utsätta sin befolkning för Israels vrede - så har även Israel ett ansvar. Av det jag tagit del av sedan Hamas attack tycker jag man starkt kan ifrågasätta om Israel tagit detta ansvar. Angreppen mot civila mål, den omfattande bombningen från luften under flera månader som slår mot allt och alla, och den omfattande ödeläggelsen av städer och byar och dödandet och sårandet av civila och bland dem många barn är enligt min åsikt i vart fall inte självklart proportionerlig även om det kan finnas militära installationer gömd i bebyggelsen.  

Om man riktar stenhård kritik mot Ryssland för ödeläggelsen av ukrainska städer kan man inte bara tyst se på när samma sak händer i Gaza. Skillnaden är visserligen stor i sak, Ryssland har anfallit Ukraina helt utan någon anledning, medan Israel anfallit Gaza för att stoppa terroristerna i Hamas från att göra nya angrepp mot Israel. Israel har folkrättsligt rätt att angripa Hamas militära installationer i Gaza, medan Ryssland helt saknar folkrättslig rätt att angripa Ukraina. Men lidandet för de civila, alla de dödade barnen, de förstörda sjukhusen och skolorna, de sönderbombade civila bostadsområdena, svälten och alla svårt sårade känner ingen skillnad.

Jag är uppriktigt besviken på Israel, jag trodde faktiskt de skulle agera mer ansvarsfullt, välja sina mål mer omsorgsfullt, koncentrera sina angrepp till tydliga militära mål i stället för bred omfattande bombning av hela bostadsområden, värna civilbefolkningen bättre och se till att nödhjälp kommer fram och att sårade får vård. Det hade stärkt sympatierna från omvärlden för Israels sak, och det hade underlättat för en framtida fred och den tvåstatslösning som många förespråkar, däribland Sveriges regering och riksdag.

Att Israels regering avvisar en tvåstatslösning är ytterligare ett problem. Jag har tidigare också pekat på att extrema israeliska grupper kräver att befolkningen i Gaza ska drivas bort och anser att Israel aktivt ska ockupera mark för nya bosättningar. Vi ser också att extremistiska israeliska bosättare nu angriper civila palestinier på Västbanken. Extrema religiösa grupper i Israel hotar fred och stabilitet i området lika mycket som Hamas, Hizbollah och andra islamistiska grupper stödda av terrorregimen i Iran. Detta måste kunna sägas samtidigt som man fördömer Hamas i hårdast tänkbara ordalag. 


Oavsett min kritik mot Israel vill jag vara extremt tydlig när det gäller situationen för judar i Sverige. Kriget mot Hamas skapar ett allvarligt hot mot Judar i alla länder. Att fredliga judar i Sverige ska hotas på grund av ett krig mellan Israel och Hamas är helt orimligt och oacceptabelt, lika oacceptabelt som det är att olika vänstergrupper i Sverige uttalar öppet stöd för terrororganisationen Hamas. Alla människor i Sverige har rätt att leva tryggt och säkert och inte drabbas av konflikter och krig i andra länder. 

 

 


Skypemöte med elever i Borås

2024-01-22

I dag hade jag skypemöte med elever på Sven Eriksonsgymnasiet i Borås från mitt arbetsrum i riksdagen. Som alltid många frågor om olika saker, både politiskt och om vad vi gör i riksdagen. Digitala möten är ett bra och kul format att träffa elever hemma i valkretsen när man själv är i Stockholm. 


 

 

Narkotika hör inte hemma någonstans - särskilt inte i riksdagen

2024-01-21

I Sverige har vi sedan länge en hård narkotikalagstiftning, som har ett ganska starkt stöd i samhället och från politikerna och de politiska partierna i riksdagen. Det finns samtidigt en samhällsdebatt om att man borde överväga en viss avkriminalisering eller rent av legalisering av narkotikabruk.

Jag tycker det är fullt rimligt att debattera detta, och jag lyssnar på alla med argument för eller emot. Hittills har inte legaliseringsförespråkarna lyckats övertyga mig, jag tror fortfarande att en avkriminalisering eller legalisering av vissa droger skulle göra mer skada än nytta. 

Det jag tycker man borde göra är att analysera och följa upp hur effekterna blivit i de länder där avkriminalisering eller legalisering genomförts - det finns ett antal länder och städer som testat. Av det jag hört från exempelvis Canada och USA tycker jag inte jag ser några goda argument för att göra detsamma i Sverige, men som sagt det finns fler ställen som provat och man har gjort på olika sätt. I Uruguay kan man tex köpa Marijuana på apoteket, men man får inte föra ut det man köpt ur landet och inte heller sälja till andra.

Låt oss börja med en noggrann utvärdering av hur det ser ut och har fungerat i andra länder.

I dag gäller våra lagar som förbjuder både försäljning och innehav av narkotika. Lagstiftningen gäller alla - även politiker och politiska tjänstemän. När det nu visar sig att det verkar ha förekommit bruk av kokain i riksdagens lokaler blir jag minst sagt upprörd men samtidigt inte förvånad. Bruket av narkotika är så omfattande i vårt samhälle, inom alla samhällssektorer och bland både höginkomsttagare och gängkriminella och allt däremellan. Att tro att det inte skulle förekomma bland politiker är ganska aningslöst, även om jag aldrig sett några exempel själv. Det är omöjligt att säga hur vanligt det är, och om det är politiker, politiska tjänstemän, riksdagsförvaltningens personal eller besökare som använt kokain i riksdagens lokaler. Det kan vara vem som helst och åtskilliga tusentals personer arbetar eller besöker riksdagen regelbundet. Att spåra detta till enskilda personer lär vara omöjligt. 

För egen del har jag aldrig testat någon form av narkotika, och har aldrig känt något behov av det heller. Jag anser att svenska folket har rätt att kräva att deras högsta politiker lever som de lär och följer våra lagar. Jag skulle själv utan tvekan frivilligt ställa upp på drogtester av riksdagens ledamöter för att värna om svenska folkets förtroende för riksdagen. 


 

 

Slutreplik till S - vi försöker lösa de problem som de skapade

2024-01-19

Vår slutreplik till Socialdemokraterna i Borås Tidning i veckan som gick:

 

 

C, V och MP får ha sin sandlåda ifred

2024-01-16

Efter flera månader med total intellektuell härdsmälta, kombinerad med en rad rena lögner och försök till historieförvanskning från Socialdemokraterna i den politiska debatten, har man nu tydligen lyckats samla ihop resterna av någon slags rimlighet, och beslutat att nobba V, C och MP:s försök till misstroendeförklaring mot miljö- och klimatministern i morgon. Huvudorsaken lär dock inte ha varit insikten om att det kan framstå som ganska oansvarigt att i en tid av allvarlig säkerhetsoro i omvärlden lägga tid och energi på at försöka väcka misstroende mot en minister bara för att man inte gillar regeringens politik. Huvudorsaken för S lär snarare vara så enkel som att man helt enkelt inte vill delta i en misstroendeomröstning som man på förhand vet att man kommer att förlora.

I sak är det minst sagt anmärkningsvärt att de tre små oppositionspartierna väcker misstroendeförklaring mot miljö- och klimatministern bara för att Sverige äntligen har en regering som prioriterar människors verklighet högre än klimatpolitiska floskler, och att regeringen vägrar slå undan benen på svensk landsbygd, svensk transportnäring, företagande, jobb, samhällsekonomi och hushållsekonomi. Jag är övertygad  om att många väljare även på vänstersidan i just denna fråga har större förtroende för den moderatledda regeringen än för V, C och MP.  

Men om V, C och MP vill leka i sandlådan får de nu i vart fall göra de
t ensamma.

 

 

 

Varför har du hemförsäkring?

2024-01-12

De flesta människor har en hemförsäkring, ifall det värsta skulle hända - inbrott, brand, vattenskada eller någon annat. För den som äger en fastighet är en fullvärdesförsäkring oftast krav för att banken ens ska bevilja lån. 

Att man har en försäkring på sitt hus, sin bil, sin skog eller sina husdjur innebär ju inte att man räknar med att huset ska brinna ned, skogen blåsa omkull, bilen stjälas eller husdjuret bli svårt sjukt. Inte heller att man hela tiden går och oroar sig för detta. Man tror och hoppas att det inte händer, och man försöker undvika skador. Själva har vi exempelvis både brandsläckare och brandfilt hemma, vi har jordfelsbrytare installerad och försöker vara noga med att förebygga bränder. Men om nu ändå det värsta skulle hända har vi en försäkring som skyddar ekonomiskt.

Att förebygga bränder och vattenskador är något som många myndigheter arbetar med. Vi har exempelvis krav på sotning, nya hus ska uppfylla högt ställda brandskyddskrav, man får inte bygga nya öppna spisar hur som helst, byggnader är konstruerade så att vattenskador ska förebyggas och om det händer upptäckas tidigt. Många försäkringsbolag erbjuder rabatt på brandskyddsutrustning. Sommartid har vi ofta eldningsförbud i naturen för att förebygga skogsbränder. Det förebyggande arbetet är viktigt. Men ingen skulle komma på tanken och säga att vi bara ska ägna oss åt förebyggande arbete, och föreslå att vi därmed kan avskaffa räddningstjänsten/brandkåren. Både förebyggande arbete och resurser vid allvarliga händelser behövs.


På exakt samma sätt är det med det militära försvaret. Alltför länge har stora delar av svenska folket levt i någon slags naiv tro att freden är given för all framtid. Man vill liksom inte riktigt ta in att det faktiskt inte finns några garantier för evig fred i en allt oroligare och brutalare omvärld, där det för första gången på nära 80 år pågår ett fullskaligt och vidrigt krig i Sveriges närhet. När svenska ministrar och Sveriges ÖB går ut och påminner om detta och säger rent ut att det faktiskt skulle kunna bli och krig även i Sverige möts det av blandade reaktioner.

De flesta verkar tycka att det är välkommet att politiker och högsta försvarsledningen är öppna och ärliga mot befolkningen och säger som det är. Men det finns också motsatt åsikt, där man tycker detta handlar om "krigshetsande". Det är alltså exakt den reaktion som den ryska ambassaden och den ryska regimen framfört - var och en kan ju dra sina egna slutsatser om vilken sida "fredsrörelsen" gynnar. Delar av den så kallade "fredsrörelsen" verkar snarast mena att det svenska militära försvaret borde avskaffas och att politikerna "borde tala om fred i stället". En ren inbjudan till främmande makt att bara ta för sig.

Jag tycker absolut vi ska tala om fred. Ofta och mycket. Och agera för att skydda freden, bidra med diplomati och fredsbevarade insatser.  Krig är vidrigt och självklart vill ingen i Sverige ha krig, vare sig invånare, politiker eller ÖB. Jag har flera gånger tidigare konstaterat att det är oerhört sorgligt att vi måste lägga högvis med miljarder på att rusta vårt försvar, liksom det är lika sorgligt att vi måste dimensionera upp vår polis och vårt rättsväsende för att kunna hantera en växande grov kriminalitet. För dessa pengar kunde vi gjort en massa annat bra, eller sänkt skatten. Men vi har inget val - man kan inte blunda för verkligheten, man kan inte låtsas att samhällshot inte finns - som politiker måste man möta dem. Politiker som sticker huvudet i sanden, säger att allt är lugnt och lägger pengarna på annat mindre viktigt sviker folket.

Vår försvarsmakt är till för att skydda freden, inte för att starta krig. Enligt Regeringsformen (RF) 15:13 får regeringen sätta in försvarsmakten endast för att möta ett angrepp mot Sverige och svenskt territorium. Enligt Regeringsformen 15:14 får inte regeringen förklara att riket är i krig utan riksdagens medgivande, om inte Sverige råkat ut för ett väpnat angrepp. Även FN-stadgan förbjuder länder att starta krig. Vi måste däremot kunna skydda vårt land och våra invånare om vi angrips militärt av andra. Varje invånare i Sverige måste därför ha nån sorts grundläggande koll på vad som gäller i ett sådant läge, och ha en viss egen beredskap för hur man ska klara sin vardag i kris eller krig. Att ministrar är tydliga med detta är inte att hetsa till krig - det är att peka på det viktiga att ha ha beredskap om det värsta skulle hända. Vårt försvar, liksom vårt förhoppningsvis framtida medlemskap i Nato, våra vapen, vårt manskap och vår egen personliga beredskap för oväntade katastrofer eller krigshändelser är tillsammans vår försäkring. 

Precis som du har din hemförsäkring.


 

 

Hur mycket extra kostade detta för kommunen?

2024-01-11

I september förra året berättade jag om Marks kommuns ovilja att spara pengar genom att samordna saker, i detta fall asfaltering hemma i Ubbhult. Här är mitt blogginlägg om bakgrunden. Längre ned berättar jag hur det hela slutande.



 

Hur gick det då? Jo, senare under hösten beställde kommunen separat asfaltering av den lilla biten framför skolan (dock hände inget med den andra ännu mindre delen närmast vägen (nedersta bilden ovan). Hur mycket extra det kostade kommunen att beställa detta separat i stället för att passa på när entreprenören som asfalterade efter V/A-arbetena ändå hade alla maskiner på plats har jag inte lyckats få fram. Men jag tänker fortsätta gräva i det. Som sagt - en liten fråga för Sverige, även en liten fråga för Marks kommun, men ett övertydligt exempel på hur våra kommuner jobbar idag, med vattentäta skott mellan olika enheter och en bristande förmåga att samordna saker på ett smart sätt för att spara skattepengar. I stället tvingas man sedan skära på äldreomsorg eller skola när kassan sinar. 

Så här blev det när allt lappande och lagande av vår infart var klart. Bilden tagen i december förra året.



 

 

Migrationsstatistiken för 2023 - kraftigt minskat asyltryck

2024-01-09

Frågan om invandringen till Sverige förra året diskuteras en del i sociala medier. Det bästa är att gå till den officiella statistiken hos Migrationsverket och använda den som utgångspunkt.

Så här ser summeringen ut för 2023: 




De första två grupperna lär minska ordentligt 2024. Den 1 november trädde de nya reglerna ikraft om högre inkomstkrav för arbetskraftsinvandring från länder utanför EU, och lagreglerna för anhöriginvandring skärptes den 1 december. Effekterna av detta syns inte så mycket i förra årets siffror. Men i år lär de göra skillnad.

När det gäller asylsökande har antalet som söker asyl i Sverige minskat kraftigt och Migrationsverket har justerat ned sina prognoser. Detta sker alltså samtidigt som asyltrycket mot EU ökat och är mycket stort. Tydlighet från den svenska regeringen om att vi skärper regelverken verkar ha haft betydelse. Att antalet asylsökande minskar gör ju också att mängden anhöriga som sedan söker sig hit inom de nya stramare regelverken blir färre.

Av de 16.521 asylsökande under 2023 var dessutom merparten, ca 11.000, från Ukraina och kom enligt massflyktdirektivet. Övriga asylsökande var alltså på en historiskt låg nivå, och inkluderar även de kvotflyktingar Sverige förbundit sig att ta emot.

Slutsatsen är att regeringens politik gör skillnad, även om de stora lagändringarna under 2023 inte kommer synas så mycket i statistiken förrän man summerar 2024. Under 2024 kommer dessutom ett antal ytterligare lagändringar på migrations- och integrationsområdet.

Parallellt med åtstramning av inflödet till Sverige har regeringen gett Migrationsverket i uppdrag att prioritera återkallande av uppehållstillstånd från personer som inte längre har rätt att vistas i landet, eller som flyttat utomlands och fortfarande uppbär olika ersättningar från Sverige. Antalet återkallade tillstånd tredubblades till 6.000 under första halvåret 2023 (jag har inte hittat några siffror för helåret). Regeringen arbetar också med ytterligare lagskärpningar för återkallelser av uppehållstillstånd.  

 

 

 

Statsministerns tal till svenska folket på Folk och Försvar 

2024-01-08

I dag höll statsminister Ulf Kristersson ett längre tal på Folk och Försvar. Här är hela talet, från regeringens hemsida.
Ett kortare utdrag/sammanfattning ur talet finns också:

"Vi gör Sverige säkrare

I år investerar vi ytterligare 27 miljarder kronor i det militära försvaret och når upp till Nato-standard om två procent av BNP. Försvarsutgifterna fördubblas mellan 2020 och 2024 – och med stora resurser kommer ett stort ansvar att använda dem effektivt. Att försvara Sverige i krig är den dimensionerande uppgiften.

Ukraina lär oss att ett lands viktigaste resurs i krig är den gemensamma försvarsviljan. Även vi måste börja tala högt om de förväntningar som följer av ett svenskt medborgarskap. Ytterst handlar det om att med vapen i hand - och med livet som insats – försvara Sverige, våra värderingar och vårt sätt att leva. Medborgarskap är inte en resehandling.

Min och regeringens uppgift är att prioritera, resurssätta och fatta beslut. Men ytterst är det vi alla som medborgare som bygger ett säkrare Sverige. Många tjänstgör varje dag i det svenska försvaret – som civila och militära, som värnpliktiga och anställda. Jag har under mitt första år som statsminister fått se vad ni kan. Från de värnpliktiga soldaterna i mina egna döttrars plutoner i Skövde och Enköping, via sjömännen på ubåten Gotland i Karlskrona och stridsvagnsförarna i Boden, till de svenska specialförbanden i Karlsborg. Jag är stolt över era insatser.

Ni har inte vilket jobb som helst. Ni försvarar vårt lands frihet.
Vi försvarar vårt lands frihet!

Tack.”


 

 

Varning utfärdad för fler "Gröna bubblor"

2024-01-06

Under helgerna har det blivit en del tid att läsa böcker. Bland annat har jag fördjupat mig lite i denna bok, "Gröna bubblor" av Christian Sandström, professor på Handelshögskolan i Jönköping och docent vid Chalmers. Han forskar i samspelet mellan teknik och politik och har mycket insyn i dessa frågor. Boken ger en rad skrämmande exempel på hur politiker låtit sig duperas att kasta in skattebetalarnas pengar i synnerligen osäkra projekt för "grön omställning". Allt från ett flertal etanolhaverier till det katastrofala Gobigasprojektet, flera havererade vindkraftprojekt och en konkursad fabrik för batteriproduktion.



I boken diskuteras hur "gröna bubblor" skapas och varför. I det följande (blå text) direkt citat från boken (sidan 10-12):

Bubblan skapas:

1. Såväl offentliga som privata bolag utvecklar ny teknik, ofta kring biogas, etanol eller andra "förnybara" bränslen, inte sällan i samverkan med någon privat aktör och ett lärosäte. Ofta finns eldsjälar i form av forskare eller innovatörer som driver arbetet framåt.
2. Initiala kostnader täcks av olika bidrag, antingen från EU eller någon svensk myndighet som Energimyndigheten eller Naturvårdsverket, som i sin tur kombineras med pengar från de offentligt styrda bolagen.
3. Ett fåtal kritiska röster hörs, men de är få, avfärdas som olyckskorpar och har sällan tillräckligt inflytande.

Expansionsfasen

4. Invigningar och medial uppmärksamhet där attribut som "världsledande" och "världsunik" kombineras med retorik om återindustrialisering, gröna jobb och ibland hägrande drömmar om export.
5. Privata pengar lämnar projektet gradvis, antagligen för att de ser för stora risker.
6. Kommunala bolag och bidragsdopade privata företag fortsätter att investera trots att varningsklockorna ringer.

Kollapsen

7. Investeringarna misslyckas, omvärldsförändringar i form av lågkonjunktur, politiska förändringar eller fluktuationer i priset på el eller olja gör att projektet framstår som alltmer hopplöst.
8. Bubblan avslutas med en penibel städprocess där andra tjänstemän och politiker får et otacksamma jobbet att skriva ned värden och flytta runt förluster.

Varför sker ovanstående? Ett flertal gemensamma faktorer går att identifiera.

* Den som inte bör påverka politiken har oftast störst incitament och förmåga att göra det.
* Ingen risk är för stor när någon annan betalar.
* Politiker utövar inte tillräcklig kontroll över offentliga bolag.
* Ingen ställer kritiska frågor, förrän det är för sent.
* Det som låter för bra för att vara sant är ofta för bra för att vara sant


I slutet av boken drar Sandström några mycket tänkvärda slutsatser:

"Idéerna om att staten genom styrning och bidrag kan leda utvecklingen och bidra till innovationer förtränger incitamenten för både företag och myndigheter. Resultatet blir ekonomiska svarta hål."

"Den första generationens gröna bubblor handlade om inkompetent idealism. Men i takt med att politiken kommit att prioritera den gröna omställningen har den andra generationens gröna bubblor skapats ur en lukrativ bidragskapitalism där skattebetalarna ta den ekonomiska risken."


Min uppfattning efter snart 18 år i rikspolitiken är att Sandströms beskrivning är på pricken. Jag känner stor oro för den fortsatta utvecklingen just av de skäl han nämner. Politikerna är alltför ointresserade av realistiska kalkyler och konsekvensbeskrivningar, det är viktigare att säga "rätt" saker i media, tillgodose olika lobbygrupper, företag och aktivistiska tjänstemän hos olika myndigheter och agera i den riktning som för tillfället är politiskt korrekt. De som invänder beskrivs gärna som "bakåtsträvare", "klimatförnekare" eller som "visionslösa" - och ingen politiker vill beskyllas för det.

Men politik handlar inte om bara att vara visionär, politiker ska också vara realister och hantera skattebetalarnas pengar på ett ansvarsfullt sätt. Statens uppgift är inte att spekulera vilt med skattebetalarnas pengar. Med den nya regeringen har politiken blivit avsevärt mycket bättre, realism och verklighetskontakt har fått större utrymme. Men jag känner ändå oro för framtiden, inte minst för att politiken inte ska orka stå emot kommuner och företag som vill se fler bidragskranar öppnas, och inte heller orkar så emot trycket från myndigheters och medias aktivister - särskilt när man närmar sig val. Jag tror få inser vilken press detta sätter på politiken att ta ansvarslösa men "politiskt korrekta" beslut.

Men glädjande är ändå att vi fått en bredare samhällsdebatt om detta på senare tid. Jag märker även en ökad insikt om riskerna, både i media och inom politiken och inte minst från experter som kommer med varningar. Det ger ändå hopp.


 

 

EU-kommissionens förslag om tvångsrenoveringar stoppades

2024-01-05

Flera totalt orealistiska förslag från den extremt överbetalda EU-kommissionen har stoppats på senare tid. Jag är närmast chockad över att så välbetalda personer från medlemsstaternas politiska elit kan släppa fram såpass många totalt orimliga och ogenomtänkta förslag, uppenbarligen helt utan konsekvensanalyser - det behövs en bättre kommission efter EU-valet i maj.

I går berättade jag om hur EU-parlamentet gjorde uppror mot förslaget om massövervakning (Chat Control) och ett annat hårresande förslag som stoppats är förslaget om att tvinga ägare av småhus att energieffektivisera sina hus för dyra pengar på egen bekostnad. Självklart ett totalt orimligt förslag som skulle strida mot såväl svensk grundlag som Europakonventionen om mänskliga rättigheter. Jag uppmärksammade problemen med förslaget här den 17 mars och 10 juli förra året. 

För två år sedan lade EU-kommissionen fram sitt förslag på hur europeiska byggnaders energiprestanda ska förbättras. Målet var minskad energianvändning då byggnader står för mer än en tredjedel av EU:s koldioxidutsläpp. När väl förslaget kom till EU-parlamentet fick det bland annat stark kritik för obligatoriska renoveringskrav på hus med låg energistandard. Det handlade om tvångsrenoveringar som skulle kunna kosta ägare av äldre fritidshus och småhus åtskilliga hundratusentals kronor.

Hotet om tuffa obligatoriska EU-energikrav på småhus stoppades i mitten av december av en majoritet i EU-parlamentet. Det blir inga skarpa energikrav på enskilda bostäder. I stället blir det upp till enskilda länder att ta fram handlingsplaner för hur bostadssektorn i genomsnitt ska minska förbrukningen av energi. Vad jag förstår har även Europeiska Rådet (ministerrådet) drivit en liknande linje under förhandlingarna. Den preliminära överenskommelsen innebär att den genomsnittliga energianvändningen i bostadsbeståndet ska minskas med 16 procent till 2030 och med 20-22 procent fem år  senare. Medlemsstater kan dock välja att undanta fritidshus och andra byggnader som bara används begränsad tid, högst fyra månader om året, från regelverket och de genomsnittliga beräkningarna.

Nu blir det upp till den svenska regeringen att ta nationella beslut med syfte att energieffektivisera bostäder på mer generell nivå. Här finns redan idag möjlighet till både rotavdrag och olika bidrag för energieffektiviseringar och installation av "grön teknik", och kanske det räcker för att uppfylla EU-kraven.

Moderaterna (samt SD och KD) röstade nej till förslaget i EU-parlamentet och vi tillhörde den vinnande sidan. S, V och MP röstade ja, men förlorade vid omröstningen. Det mest pinsamma efteråt var att S tog åt sig äran för att förslaget fallit - trots att man röstade för förslaget om tvångsrenoveringar vid omröstningen. Detta lågvattenmärke när det gäller att ljuga för väljarna kommenterade jag på bloggen den 13/12 förra året. 

Återigen - det har betydelse vilka man väljer in i EU-parlamentet. Den kommande EU-valrörelsen måste handla både om hur de svenska riksdagspartiernas ledamöter i EU-parlamentet röstat i viktiga frågor, och om hur de tänker agera om de blir omvalda. För mig som moderat är det också viktigt att moderata EU-parlamentariker och den moderata riksdagsgruppen och vi moderata ledamöter i EU-nämnden talar samma språk och försöker driva en samlad linje i viktiga EU-frågor. Väljarna ska veta att moderater är moderater på alla nivåer och i alla sammanhang.

 

 

Europaparlamentet stoppar massövervakningen/Chat Control

2024-01-04

Jag har tidigare skrivit här om EU-kommissionens (Ylva Johanssons) orimliga förslag om total massövervakning av EU-medborgarnas digitala kommunikation för att jaga barnpornografibrott. Förslaget har fått oerhört hård kritik för att vara alltför långtgående.

Före jul nådde EU-parlamentet en överenskommelse om ett mycket mer nyanserat förslag som innebär att alla tankar om massövervakning skrotas helt, och att man i stället utvecklar de möjligheter att beivra barnpornografi på nätet som redan finns idag. En mycket stor majoritet i EU-parlamentets ansvariga utskott var överens om förslaget, alla de stora partigrupperna stod bakom, vilket ger en väldig styrka. Efter detta tydliga ställningstagande blir det svårt för EU-kommissionen att gå vidare med sitt förslag, eftersom det kräver godkännande av både EU-parlamentet och Europeiska Rådet (ministerrådet).

Många moderater (bland annat jag själv) och riksdagsledamöter i flera andra partier har drivit på i frågan för att stoppa förslaget, som vi anser är helt oproportionerligt, och våra moderata EU-parlamentariker har tydligt satt ned foten och avvisat Kommissionens förslag. Det är uppenbart att det spelar roll vilka EU-parlamentariker vi väljer in i Europaparlamentet. Nu finns hopp om ett vettigt förslag som bekämpar barnpornografibrott utan att massövervaka alla EU-medborgares elektroniska kommunikation.


 

 

Utrivning av småskalig vattenkraft måste stoppas

2024-01-03

I går kväll uppmärksammade media återigen hotet om att utrivningen av små vattenkraftverk ska ta fart igen efter det tillfälliga stopp för miljöprövningar av befintliga vattenkraftverk som den nytillträdda regeringen tog strax efter tillträdet. Den tidigare regeringen gjorde ju inget alls för att stoppa detta, utan hejade snarare på förstörelsen av människors livsverk och kulturellt värdefulla miljöer och dammar, och på köpet förstörde man ytterligare en bit av landets elproduktion.

Problemet är att EU kräver miljöprövningar, och därför kan de inte helt stoppas permanent. Det viktiga är i stället hur ansvariga myndigheter tolkar EU-reglerna och hanterar dessa miljöprövningar. Här har Sverige stor möjlighet att bestämma själva, och det räcker att titta på vårt grannland Finland för att se hur detta kan hanteras på ett vettigare sätt.

Att riva fungerande vattenkraftverk skulle vara helt absurt i ett läge där vi verkligen behöver all el vi kan få. Dessutom handlar detta om äganderätt till vattenkraftanläggningar som människor byggt (med tillstånd!) och brukat under lång tid. Att riva anläggningarna medför en ekonomisk kostnad för den enskilde, och den fond (Vattenkraftens Miljöfond) som är tänkt att betala dessa rivningar kommer inte att räcka om många beslut tas om utrivning. Delar av dessa vattenkraftdammar är också värdefulla kulturmiljöer i sig, de skapar ett speciellt växt- och djurliv och det skyddar mot översvämningar. Detta gäller för övrigt även äldre dammar utan vattenkraftproduktion. Frågan handlar framförallt om just äganderätt, samt om myndighetsaktivism, ibland rena myndighetsövergrepp, mot landsbygdens företagande. Havs- och Vattenmyndighetens nuvarande tolkning av regelverket medför exempelvis att nästan hälften av svensk vattenkraft riskerar att klassas som ohållbar enligt EU:s taxonomi, vilket självklart inte kan accepteras. Att anse att fritt rinnande vatten alltid är mer miljövänligt än en gammal damm med höga naturvärden handlar inte om vetenskap utan bara om tyckande från aktivister på våra myndigheter. Och vill man gynna fisket går det oftast att lösa genom vissa modifieringar och anpassningar av anläggningarna i stället för att riva.

Från moderat sida är saken klar - många i vår riksdagsgrupp är engagerade i frågan och vi har också ett moderat partistämmobeslut om att värna den småskaliga vattenkraften samt de kulturmiljöer som omfattas av andra typer av dammar. Moderaternas beslut vid senaste partistämman var att rädda svensk vattenkraft samt kulturella och ekologiska miljöer vilka skapats vid fördämningar som gjordes över hundra år sedan. Moderaterna tog följande ställning:

Det största hotet mot vattenkraften idag är den svenska tillämpningen av ramdirektivet för vattenförvaltning. Detta är oförsvarligt i en situation där vi behöver mer av förnybar energi, och kan vara allvarligt för energiförsörjning samt energibalansen lokalt i delar av Sverige.

Inriktningen måste vara att den omfattande omprövningen av miljötillstånd för äldre vattenkraftsanläggningar begränsas och att utrivning av befintlig vattenkraft stoppas. I vattendrag som varit uppdämda och reglerade i mer än hundra år ska huvudprincipen vara att dessa ej ska omfattas av utrivning. Intresset av vandringsvägar för fisk tillgodoses ändamålsenligast genom faunapassager, fisktrappor, med mera, inte genom utrivningar av månghundraåriga kvarnar, dammar och vattenkraftverk. Det måste här råda en rimlighet, balans och proportionalitet. 
* Befintliga reglerade vattendrag i större utsträckning klassificeras som kraftigt modifierade, "med god ekologisk potential" 
* Omprövningen av vattenkraftens miljötillstånd och utrivningen av befintlig vattenkraft hejdas 
* Huvudprincipen ska vara att vattendrag som varit uppdämda och reglerade i mer än hundra år inte ska omfattas av utrivning

Nu gäller det att få alla tre övriga partier i regeringsunderlaget att landa i samma slutsats. Diskussioner pågår och det brådskar. Jag och ett flertal andra moderater kommer driva på regeringen och även föra samtal  med kolleger i andra partier för att försöka bidra till att detta landar rätt. För äganderätten, elproduktionen, kultur- och naturmiljöerna och rättssäkerheten. 


 

 

Moderaternas vallöften om lägre drivmedelskostnader är nu uppfyllda

2024-01-01

I dag sänks skatten på bensin och reduktionsplikten sänks dramatiskt. Redan förra årsskiftet sänktes skatten på bensin och diesel. Fram tills nu har regeringen tagit följande beslut rörande drivmedelskostnaderna:

 Vid årsskiftet 2023/24 har vi totalt sänkt skatten på bensin med 2,64 sedan valet. Den 1 januari 2025 sänker vi med ytterligare 75 öre
 Vid årsskiftet 2023/24 har vi totalt sänkt skatten på diesel med 1,43 till EU:s miniminivå
 Reduktionsplikten sänks 1/1 2024 till 6% vilket medför att dieselpriset efterhand minskar med omkring 5 kronor per liter. Vi beräknar även få en viss effekt på bensinpriset, i bästa fall kanske 30-40 öre/liter.
 Avdragsrätten för resor till jobbet och motsvarande ersättningsgräns för resor i jobbet med egen bil höjdes 1/1 2023 till 25 kronor per mil (jämfört med tidigare nivå på 18.50 per mil)


Sammantaget innebär åtgärderna förra året och i år att moderaternas vallöften om politiska beslut som medför ca 5 kronor lägre dieselpris är uppfyllt med marginal, liksom löftet om "några kronor" lägre bensinpris (som snarare verkar bli lite mer än så). Vad slutpriset vid pump är vid varje tillfälle råder vi såklart inte över, det styrs av världsmarknadspriset. Men oavsett priset vid pump hade detta alltid vid varje tidpunkt varit minst 5 kronor högre för diesel och ca 3 kronor högre för bensin om vi inte tagit de beslut vi gjort om sänkta skatter och minskad reduktionsplikt. Sverige har nu drivmedelspriser som ligger på en rimligare nivå jämfört med andra länder i Västeuropa. Samtidigt har reseavdragen förbättrats ordentligt.

Ännu viktigare är att om vi inte minskat reduktionsplikten hade dieselpriset skenat kommande år, i takt med att reduktionsplikten ökat dramatiskt. Vi talar uppskattningsvis om dieselpriser som hade nått 35-40 kronor per liter redan om 5-6 år. Det betyder att skillnaden i pris mellan dagens regering och alternativet hade ökat för varje år. 

Från oppositionen och även i media påstås felaktigt att de minskade drivmedelskostnaderna är "mindre än vad Tidöpartierna gick till val på". Det stämmer inte när det gäller moderaterna. Vi räknade mycket noga och samrådde med experter på drivmedelsmarknaden innan vi gav våra vallöften. Vi lovade inte mer än vi var övertygade om att vi kunde hålla, och vi ser nu också att det vi lovade kommer att hållas. Det verkar till och med kunna bli lite bättre än det vi lovade. Vad andra partier i regeringsunderlaget lovade får de stå för själva. Vi var ju en del som menade att deras löften var en bit i överkant och skulle bli svåra att uppfylla. I Tidöavtalet står att drivmedelskostnaderna ska minska. Det utlovas sänkta bränslepriser och minskad reduktionsplikt. Inga siffror anges, vilket media felaktigt påstår. Löftet i Tidöavtalet uppfylls alltså precis som planerat.


Nedan drivmedelspriserna vid min närmaste bensinmack, vid Källarbacken i Hällingsjö. Vänstra bilden nyårsafton och högra bilden idag på  nyårsdagen. Bensin 1,15 billigare och diesel 4,27 billigare per liter jämfört med igår. Då ska man veta att ingen har räknat med att minskad reduktionsplikt ska slå igenom fullt ut med en gång, utan kommer påverka priset nedåt efterhand. Lägger man till de skattesänkningar som gjordes redan förra årsskiftet är de moderata vallöftena uppfyllda med god marginal. Och nästa årsskifte sänker vi drivmedelsskatten med ytterligare 75 öre.

Allt detta är en mycket stor och viktig seger för oss fyra moderater som 2019 startade Riksdagens bilnätverk med just målet att få ned drivmedelskostnaderna, och höja reseavdragen. Vi har arbetat hårt internt för att påverka politiken, och haft nära kontakt med både Bränsleupproret , olika motororganisationer och branschorganisationer och politiker i andra partier. Arbetet har lyckats över förväntan, och för människor på landsbygden som är helt beroende av bilen betyder det väldigt mycket för hushållsekonomin. En tank diesel, 80 liter, med 4,27 lägre pris betyder nära 350 kronor lägre kostnad per tank. Det kommer märkas i plånboken för dem som har långt till jobbet.