Oktober 2023

 

Inslag av hets mot folkgrupp vid manifestationer mot Israel?  

2023-10-31

Den senaste tidens motbjudande demonstrationer och manifestationer med öppet stöd till terrororganisationen Hamas, firandet (!) av massakrerna på civila israeler och kraftiga antisemitiska uttalanden har med rätta medfört en debatt om vad som är tillåtet och vad som är straffbart att säga. Inte minst menar många att det som uttalas mot Israel och judar borde utgöra hets mot folkgrupp. Andra undrar hur man kunnat få tillstånd till dessa manifestationer/demonstrationer och varför inte polisen griper dem som uttalar sådana saker.

Jag tänkte försöka bena ut detta juridiskt, lite förenklat.

Till att börja med är det inte så att polisen griper människor bara för att de håller en demonstration/manifestation (egentligen "allmän sammankomst") utan tillstånd. Men arrangören kan rent juridiskt få problem med polisen i efterhand och i enlighet med ordningslagen faktiskt dömas till böter eller rent av fängelse (fast jag tvivlar på att det är särskilt vanligt). Polisen kan även upplösa en allmän sammankomst om det uppstår "svårare oordning" eller medför "avsevärd fara" för de närvarande eller "allvarligt stör trafiken". Man kan alltså inte med säkerhet veta om en manifestation eller demonstration man ser på stan har tillstånd eller inte, och har de tillstånd är det ju inte heller så att polisen på förhand vet exakt vad man kommer att säga eller göra. Normalt beviljas tillstånd för demonstrationer och manifestationer, det ska mycket till för att stoppa sådana. Men polisen kan också uppställa villkor för en allmän sammankomst.

Det är inte heller så att man avbryter och griper personer på plats för misstänkt hets mot folkgrupp. Detta brott är en så kallat "efterhandsbrott", vilket betyder att man kan gripa och lagföra personen först efter att manifestationen avslutats. Det polisen kan göra är exempelvis att filma den som uttalar orimliga saker för att senare eventuellt gripa personen för misstänkt hets mot folkgrupp. Det lär finnas ett 15-tal polisanmälningar mot olika talare på den senaste tidens manifestationer mot Israel, men jag vet inte om eller hur om eller hur många av dessa som är upprättade av polisen och hur många som är inlämnade av allmänheten. Men om man som privatperson eller organisation anser att någon uttalar saker som ligger inom HMF-lagstiftningen tycker jag man ska filma personen som talar och därefter lämna in en polisanmälan med filmen som bevis. Förhoppningsvis leder i vart fall några av de inlämnade polisanmälningarna till rättegångar och domar, men självklart känner jag en oro för att man lägger ned anmälan trots tydliga bevis.

Rent generellt anser jag personligen att polisen alltför ofta passivt ser på eller tar ett steg tillbaka när de hånas eller hotas av våldsamma demonstranter. Vi såg det på filmer från Helsingborg där en mobb tvingade fram halandet av en israelisk flagga på kommunens flaggstång - polisen stod passivt bredvid och tittade på och en polis fick närmast löpa gatlopp undan mobben för att lägga in flaggan i en bil. Ingen reaktion från polisen syntes när det gäller att köra bort mobben. Samma sak ser man av och till på filmer från privatpersoner när enskilda personer uttrycker hån och hat mot poliser i samband med manifestationer - men personerna grips inte alltid för uppenbart blåljussabotage, och inte heller upplöser polisen alltid manifestationer trots att de skapar uppenbar oordning och en hotfull och aggressiv stämning. Vi har även sett ett flertal kravaller och upplopp när höga polisföreträdare efteråt förklarat att man medvetet tagit ett steg tillbaka "för att inte provocera". Men att markera vem som är starkast är inte att provocera - det är att skapa trygghet för vanliga hederliga skötsamma människor. Jag tycker det är beklagligt att polisen inte regelmässigt tillämpar den lagstiftning som ger dem möjlighet att agera. Precis som det är beklagligt att domstolarna ofta inte tillämpar hela straffskalan när de dömer, utan generellt väljer ett straff långt ned på skalan.

Min åsikt är att polisen SKA markera tydligt mot den som bryter mot lagen och särskilt dem som angriper eller hotar polis i tjänst - det är ett direkt angrepp på hela vårt samhälle. Dessa personer SKA gripas och lagföras och upplopp SKA stoppas (undantag måste såklart kunna göras, men det ska då verkligen vara undantag av mycket speciella skäl). Polisen måste vara bemannad och ha utrustning för att visa vem som bestämmer och polisen måste alltid vara starkare än dem som bryter mot lagen. Först den dag vi kan visa att polisen är starkare än allt från ligister och lagbrytande aktivister till hetsande och uppviglande demonstranter och kriminella gäng kan vi få en ändring i vårt samhälle. Här tror jag det behövs byte av ett flertal personer i polisens ledning, både centralt och på lägre nivåer. Jag möter och har kontakt med så många poliser som är djupt frustrerade över att för ofta hållas tillbaka av sina chefer i stället för att ta fajten med dem som bryter mot lagen. Och samma sak hör jag regelmässigt från vanliga svenskar.


 

 

Västra Antarktis kommer smälta i samma takt oavsett minskade utsläpp 

2023-10-30

Häromdagen (lördag 28 oktober) fanns denna intressanta artikel i Svenska Dagbladet. Man redovisar en ny forskarrapport som säger att isen på Västantarktis kommer fortsätta smälta i samma takt som de senaste decennierna oavsett om vi minskar våra utsläpp eller inte.

I artikeln säger den svenska forskaren Anna Wåhlin vid Göteborgs Universitet (Sveriges mest namnkunniga forskare om Antarktis som även lett flera expeditioner dit) att hon delar forskarnas bedömning i den delen, men samtidigt tycker de drar för långtgående slutsatser i övrigt av sin studie, eftersom modellen de använder är mycket osäker.

Wåhlin säger dessutom att det är oklart hur mycket av avsmältningen i Antarktis som beror på människans uppvärmning av planeten och hur mycket som beror på naturliga processer." Världen är i en period mellan två istider och då blir isarna mindre". "Vi människor har säkert ökat takten på avsmältningen, men hur mycket vet vi ännu inte" säger hon.


Jag gissar att Anna Wåhlin inte kommer att citeras av vare sig SVT, TV4 eller Sveriges Radio. 

Det är också värt att påminna om att forskningsexpeditioner som Anna Wåhlin lett till Antarktis har pekat på att det är varmare strömmar från omgivande hav runt Antarktis som letar sig in under isen och smälter denna underifrån. Andra forskare har dessutom påpekat att det sannolikt också finns underjordisk vulkanisk aktivitet under Antarktis som smälter isen underifrån. 


 

 

Tysklands energipolitik är ett avskräckande exempel

2023-10-27

Jag har många gånger genom åren ifrågasatt den tyska energipolitiken, "Energiewende", som många tidigt befarade skulle leda till både elbrist, stigande elkostnader och ökad användning av kolkraft. När tyskarna beslutade om avveckling av kärnkraften spelade man ett högt spel, och allt byggde på att man kunde ersätta mycket av kärnkraften med rysk gas och en enorm utbyggnad av vindkraften. Många varnade för de stora politiska riskerna med detta samt att vindkraftplanerna inte var realistiska. Tvärtom förutsåg många att fortsatt användning av kolkraft riskerade att bli resultatet. 

Vi fick ett första facit med förra vinterns skenande elpriser i norra Europa. Det hade direkt koppling till de avbrutna leveranserna av rysk gas, och det ökade behovet av kol och olja för elproduktion. Detta slog direkt mot oss i Sverige eftersom vi har ett gemensamt elnät och delvis gemensam prissättning.

Nu kommer nya rapporter om de skador den tyska energipolitiken medför. Det är Energinyheter.se som rapporterar att det stora tyska energiföretaget RWE överväger att förlänga drifttiden och livslängden på sina stora brunkolkskraftverk Neurath D och E fram till mars 2025 för att säkerställa energiförsörjningens kvalitet.


Och inte nog med detta. Vindkraftnytt.se rapporterar också att det nu är brist på lämpliga platser för all den vindkraft tyskarna planerat att bygga. Man har helt enkelt planerat för betydligt mer landbaserad vindkraft än vad som är realistiskt. För att uppnå målen för energiomställningen behöver utbyggnaden av landbaserad vindkraft accelerera avsevärt, men det finns stora hinder på vägen. Brist på tillgängliga markområden och regler om bevarandeskydd kan komma att fungera som bromsklossar. 

     

Tyvärr finns det fortfarande politiker, media och debattörer i Sverige som ser Tyskland som nån sorts föredöme i energipolitiken. Jag undrar hur de kan landa så fel. Den viktigaste läxan för Sverige är ju att inte följa Tysklands katastrofala exempel. Att ersätta kärnkraft med kolkraft och förhoppningar om en orealistisk stor utbyggnad av vindkraft är helt enkelt en fullständigt ogenomtänkt politik som leder till smutsigare elproduktion och högre elpriser. Basen för vår elproduktion borde även i framtiden vara vattenkraft och kärnkraft - precis som det varit sedan 1970-talet. 


 

 

Regeringen går vidare med planering för ny järnväg Göteborg-Borås

2023-10-26

När den nya moderatledda regeringen tillträdde för ett drygt år sedan var ett av de första besluten att stoppa planerna på höghastighetståg och i samband med detta stoppades den pågående planeringen för ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Regeringen gav i stället Trafikverket ett nytt uppdrag:

"Trafikverkets planeringsarbete med sträckan Göteborg-Borås pausas genom ett uppdrag till Trafikverket. Ett nytt uppdrag ges till Trafikverket med inriktningen att järnvägen ska byggas ut i stråket med målsättningen att förbättra arbetspendling och få en kapacitetsstark koppling till Landvetter på ett mer kostnadseffektivt sätt, utan ambition att uppnå hastigheter över 250 km/h och utan att trafikstarten försenas."

Trafikverket har nu redovisat detta uppdrag till regeringen, och parallellt med detta uppdrag har kommunerna längs sträckan tillsammans med kommunalförbunden, Västra Götalandsregionen och Swedavia presenterat sina gemensamma tankar kring framtidens järnväg i skrivelser till både infrastrukturministern och Riksdagens Trafikutskott, där man uppnått den enighet som tidigare saknats. Det handlar bland annat om fokus på pendling mellan Göteborg och Borås med möjlighet till framtida utbyggnad öster om Borås Stad, att man bygger stationer i Mölndal och Mölnlycke centrum och öppnar för möjligheter att i framtiden bygga stationer även i Landvetter Södra och Bollebygd, samt att man ansluter Landvetter flygplats. Förslaget har även fått starkt stöd från Västsvenska Handelskammaren.

Regeringen har nu gett Trafikverket i uppdrag att återuppta planeringen av detta järnvägsbygge, och det gör att projektet nu rör sig framåt i den riktning alla viktiga aktörer önskar. 

Detta är en viktig delseger för oss moderater i Västra Götaland som drivit på i frågan, och för mig personligen är det oerhört välkommet att allt tyder på att man landar i den lösning som jag själv kämpat för under i princip alla mina år i riksdagen. Jag har ju hela tiden ifrågasatt höghastighetståg mellan Göteborg och Borås och drivit på för vanliga snabbtåg med fokus på regional pendling och med anslutning av Landvetter flygplats. Jag har också drivit på för att det ska komma verkliga beslut uppbackade med riktiga pengar i stället för en massa tomma politiska löften utan pengar. Dessutom har jag själv deltagit i (och även arrangerat) ett flertal möten mellan olika intressenter för att försöka bidra till att samla viktiga aktörer kring en gemensam linje - först då kan projektet slutföras utan försenande överklaganden. 

Nu rör sig frågan tydligt framåt och det understryker regeringens engagemang för att lyssna på alla viktiga intressenter för att äntligen komma framåt med bygget av denna järnväg längs en av landets mest trafikerade pendlingssträckor. Det är en riktigt bra dag för vår region och inte minst för Borås och Göteborg och alla som pendlar mellan dessa två av Sveriges största städer. Det är också en viktig miljöinsats och utvecklingsinsats att ansluta Landvetter flygplats till en snabb järnväg.

 

 

 

Regeringen rättar till s-regeringens misstag för pensionärer födda 1957

2023-10-24

Jag hade denna debattartikel i Borås Tidning i går:





Oppositionens politik hade medfört ekonomiskt stålbad för hushållen

2023-10-23

I bistra ekonomiska tider får oftast sittande regeringar kritik och förtroendet bland väljarna minskar. Det är det vi ser runt om i Europa hela tiden, sittande regeringar har väldigt svårt att bli omvalda, oavsett färg. När människor är missnöjda och oroade och då riktas kritiken mot politikerna som styr, oavsett om de tar rätt beslut eller inte. Det hör till politikens villkor.

Men samtidigt finns det en uppsida - om regeringar i efterhand visar sig ha hanterat en kris väl kan förtroendet vända snabbt. Det såg vi exempelvis under finanskrisen när ett stort missnöje med Alliansregeringen vände till ett stort förtroende, inte minst för oss moderater, och vi gjorde sedan det bästa valet i partiets historia 2010.  

Nu har alla fyra oppositionspartierna (S, C, V och MP) presenterat sina budgetmotioner som svar på regeringens budgetproposition. Hade media rapporterat om oppositionens förslag och om väljarna tagit till sig detta tror jag inte att man direkt hade längtat efter oppositionens politik. Det är nämligen närmast förvånande hur kraftigt de spretar åt olika håll i många frågor, och i vissa frågor vill man åt helt olika håll. Man är splittrade till och med när det gäller synen på offentliga finanser och behovet av att hålla nere inflationen, och man lägger förslag som man vet är ogenomförbara och räknar hem avgörande intäkter på förslag som omöjligen skulle kunna vara ikraft redan vid årsskiftet. Och vi vet hur det brukar bli - när politiken spretar så mycket får man oftast det sämsta från alla partier som ska försöka styra ihop.

Men jag förstår media. Egentligen är det ju ganska ointressant att lägga nån större tid på att granska oppositionens budgetar, eftersom de dels tycker så olika, dels inte skulle få igenom sina alternativ ens om de enades - eftersom vår sida har majoritet. Oppositionens budgetar är därmed politiskt ointressanta. Men det kan ju ändå vara bra att veta lite om vad som hade väntat med en s-ledd regering som hade varit tvingad att gå både V, MP och C till mötes.

Centerpartiets största enskilda satsning är höjt bistånd. Inom kriminalpolitiken lägger man mindre pengar än regeringen. Centern gjorde stor sak i finansutskottet nyligen av att man ville tillföra 100 miljoner extra till Tullverket och Skatteverket samt extra pengar till rättsväsendet redan i år. Samtidigt minskar Centern anslagen till Tullverket och Skatteverket med 300 miljoner nästa år och ger mindre än regeringen till rättsväsendet. Utöver detta avvisar Centern skattesänkning på drivmedel och vill i stället öka drivmedelskostnaderna kraftigt. De vill också försämra reseavdragen. De vill tydligen inte heller kompensera pensionärer födda 1957 för det felaktiga skatteuttaget under året. 

Vänsterpartiets fokus är kraftigt höjda skatter, hela 84 miljarder vill man ta in ytterligare. Det handlar om bankskatt, högre kapitalskatter, minskat jobbskatteavdrag, höjd fastighetsskatt, höjd skatt på höga inkomster, högre skatt på pensioner, återinförd avfallsförbränningsskatt, ny arvs- och gåvoskatt, avskaffat rut-avdrag, höjd skatt på fåmansbolag, högre arbetsgivareavgifter, nej till utökat rot-avdrag, försämrade reseavdrag och högre drivmedelsskatter än i regeringens budget. Satsningarna är bland annat 10 miljarder per år för en "Sverigebiljett" i kollektivtrafiken (hur många har nytta av den?), vissa höjda bidrag men också sänkt bostadsbidrag för pensionärer. Man ger stora tillskott till kommunsektorn, men drar samtidigt in över 6 miljarder i riktade statsbidrag till sjukvården. Man vill sänka avgiften för förskola och fritidshem ytterligare för dem med lägre inkomster. Man minskar anslagen till kriminalvården kraftigt, vill avskaffa det kommunala vetot mot vindkraft och säger blankt nej till ny kärnkraft. Vänsterpartiet vill öka statens upplåning med 175 miljarder kronor 2024-26.

Miljöpartiets budget är så otroligt obegriplig och ofinansierad att den knappt är värd att kommentera - den hänger helt enkelt inte ihop ens när man summerar plus och minus. Det som sticker ut mest är att man vill göra klimatsatsningar på 100 miljarder per år i tio år, och detta utan att det finns någon finansiering. De finansieringar som ändå finns i budgeten påminner delvis om Vänsterpartiets - höjd skatt på det mesta. Miljöpartiet vill öka statens upplåning med 220 miljarder kronor 2024-26, men det är mycket tveksamt om detta plus de höjda skatterna ändå räcker för partiets utgiftsökningar..

Socialdemokraternas budget bygger delvis på en snabbt tillyxad och vag "bankskatt på övervinster" som ska ge tio miljarder - men den skulle aldrig kunna införas utan en omfattande utredning eftersom det är oerhört komplicerat att beskatta det man kallar "övervinster", och en sådan skatt skulle omöjligen kunna vara på plats redan 1 januari nästa år. När S ändå använder denna som finansiering blir det helt enkelt ett budgetunderskott på tio miljarder 2024. När en sådan skatt ev skulle träda ikraft skulle den garanterat driva upp bankkundernas räntekostnader eller avgifter. I övrigt föreslår S bland annat högre bränslepriser och försämrade reseavdrag. Det är intressant att S nu överger 1%-målet i biståndsbudgeten eftersom man tidigare kritiserat regeringen för samma sak.  

Om man lägger ihop alla de fyra partiernas favoritfrågor och olika skattehöjningar hade ett verkligt stålbad väntat svenska folket. Stora budgetunderskott i statens budget som driver upp statsskulden och ökar räntor, inflation och försvagar kronan ytterligare. Kraftiga skattehöjningar på arbete, företagande, drivmedel, boende mm. Mindre pengar till rättsväsendet men högre bistånd och en ofattbart kostsam Sverigebiljett i kollektivtrafiken samt extrema ofinansierade satsningar på meningslös klimatpolitik. Och då är detta ändå bara ett litet axplock ur de fyra partierna budgetmotioner. Det finns många fler märkligheter och rent skadlig politik som svenska folket inte skulle ha råd med.


 

 

Moderata partistämman satte ned foten om vindkraften

2023-10-21

Moderaterna har haft en arbetsgrupp som arbetat med partiets framtida miljö, klimat och energipolitik, och arbetet har utmynnat i ett antal förslag till den just nu pågående partistämman. Jag har inte ingått i själva arbetsgruppen, men däremot varit adjungerad i min egenskap av moderat riksdagsledamot i Finansutskottet. Jag ska återkomma till andra delar av detta politikområde, men ägnar detta inlägg åt moderaternas syn på vindkraften.

I slutförslaget från arbetsgruppen fanns en linje att låta ”klimatintresse” väga tyngre än riksintresset kulturmiljö. Det är få i vårt parti som tycker det är rimligt att förstöra viktiga kulturmiljöer eller människors boendemiljöer med vindkraft på olämpliga platser. Det var också feltänkt att inskränka kommunernas vetorätt mot vindkraft, genom att ändra reglerna om när kommunerna ska meddela kommunalt veto . Tanken att det ska ske tidigare unhder processen är feltänkt, detta eftersom ett uteblivet veto mot ett lägre vindkraftverk några år senare kan visa sig ha medfört bygge av betydligt högre eller fler verk än det vetodiskussionen gällde. Kommunen kan inte göra en rimlig bedömning innan man har helheten klar för sig och de boende i området fått ge sina synpunkter.

Diskussionen inom partiet har varit intensiv, och jag har i hög grad deltagit i denna. För ett par veckor sedan var jag med när Moderaterna i Västra Götaland föreberedde sig inför partistämman. Vår linje var att stoppa inskränkningarna av det kommunala vetot och göra skrivningarna om vindkraften mer nyanserade. Vi tyckte motförslaget från moderaterna i Kronoberg om ett utökat kommunalt veto var betydligt mer tilltalande. Stödet för en bestydligt mer restriktiv syn på vindkraften kommer från stora delar av landet, och det gäller både att värna om natur, människors boendemiljö och fiskets intressen till havs. 

Partistämman sågade förslagen om att begränsa det kommunala vetot och gjorde en del andra viktiga förändringar och tillägg, och stämman beslutade om detta i enighet. Detta är nu moderat politik:

1. Det kommunala vetot ska bevaras utan förändringar. 
2. Även boende i grannkommuner, vars invånare påverkas av en vindkratetablering ska få möjlighet att komma med synpunkter.
3. Vindkraftbolagen ska redan från början tvingas redovisa antal verk, deras höjd mm för att kommunerna tidigare ska kunna ta beslut i frågan om veto. När detta är meddelat ska inte vindkraftbolagen som idag kunna öka verkens höjd eller antal på den aktuella platsen.
4. För att stärka den lokala acceptansen för vindkraft ska kommuner få ta del av vinsterna från vindkraften (om det nu blir några vinster, min kommentar). Exempelvis genom att vindkraftens fastighetsskatt tillfaller kommunerna.
5 Fastighetsägare som störs allvarligt av vindkraften ska ha rätt att få sin fastighet inlöst till det marknadspris som gällde före etableringen av vindkraft. Detta bör få en preventiv inverkan på val av plats för vindkraftverk.
6. Ett system ka införas för att säkra skälig kompensation till närboende och andra sakägare under vindkraftverkets hela livstid. Detta är något jag själv flera gånger motionerat om i riksdagen och tycker det är en rimlig linje, som redan finns i exempelvis Danmark. Här är min senaste motion, från 2017: 2017/18:2765 Ersättning till närboende vid vindkraftsetablering
 
Jag saknar dock diskussionen om vindkraftens värde för elproduktionen. Vi har redan ett elpris runt noll eller rent av negativt när det blåser mycket, då produceras för mycket el redan idag och man stänger rent av ned verk för att det inte är lönsamt att köra dem. Det är när det inte blåser, exempelvis vid sträng kyla, problemen kommer. Det löser man inte med ännu mera vindkraft.

Faktum är att varje nytt vindkraftverk gör det lite mindre lönsamt att bygga mer baskraft (vattenkraft och kärnkraft), trots att för varje nytt vindkraftverk behövs mer baskraft. Vill man bygga ett nytt kärnkraftverk måste man veta att man kan leverera el året runt, oavsett väder, i annat fall blir det inte lönsamt. Om överdriven vindkraftutbyggnad medför att elpriset blir noll så snart det blåser mycket kommer ny kärnkraft aldrig bli lönsam. Då återstår endast att bygga ut vattenkraften i våra nationalälvar - men är det verkligen ett rimligt pris för utbyggd vindkraft?

Vindkraftbranschen och en del andra debattörer hävdar att man kommer kunna lagra vindkraftel i batterier, vätgas och på andra sätt och att vi därför kommer klara oss med enbart vindkraft. Jag hävdar att detta är en utopi - det kommer dels att blri extremt kostsamt (sannolikt mycket dyrare än kärnkraft) och det kommer krävas enorma mängder kärnkraft och batterianläggningar för att uppnå detta. Inget av det finns för övrigt i någon större skala idag och ingen tror att detta blir verklighet i närtid. Dessutom kräver både batteriparker och vindkraftverk enorma mängder sällsynta råvaror för att fungera - var ska vi hitta så mycket av dessa metaller mm till ett rimligt pris? Jag tycker egentligen det borde vara ett krav att varje vindkraftbolag som vill bygga ett nytt verk också måste visa hur elen ska kunna lagras när det inte blåser. Kan man inte visa detta borde man inte får tillstånd. 

Andra problem är vindkraftverkens korta livslängd, rivningen och omhändertagande av verken vid skrotning (där dessutom betongfundament och ledningar i marken inte behöver tas bort med dagens lagstiftning), utsläppen av microplaster från vindkraftvingarna rakt ut i naturen (utsläppen beräknas av norska myndigheter vara mångdubbelt större än det svenska myndigheter hävdar), mängden mark som behöver tas i anspråk om vi ska bygga hela vårt tillkommande behov av elförsörjning på vindkraft, kostnaderna för ledningsdragning till varje enskild vindkraftverk, den kortare livslängden på havsbaserad vindkraft och de mycket dyra ledningsdragningarna i saltvatten. För att bara räkna upp något. Flera av dessa saker borde leda till hgögre krav på vindkraften, vilket sannolikt skule göra den olönsam.  

Utöver detta ägs många av vindkraftparkerna av utländska ägare, inte minst kinesiska. Att lämna över vår elproduktion till potentiellt utländska makter är synnerligen obetänkt i det omvärldsläge som råder.

Jag tycker den lilla minoritet av främst storstadsmoderater som hejar på för mer vindkraft borde lyssna mer på energiexperter, lokala politiker och allmänhet där verken är tänkta att byggas. Vindkraft är knappast framtidens elförsörjning mer än som ett komplement, och jag tycker moderaterna borde varit ännu tydligare med detta. Men jag är väldigt nöjd med att vi som drivit en kritisk linje internt i partiet vann en närmast total seger på partistämman. Vindkraft kommer inte att få byggas där kommunerna säger nej. Min tolkning av detta är att det inte kommer byggas så mycket mer vindkraft i bebyggda områden, och att det även blir färre vindkraftparker i känsliga havsmiljöer eller naturmiljöer. Ska vi bygga vindkraft bör det ske i områden där det redan är störningar - längs vägar eller järnvägar, vid industriområden och hamnar, ute i ödemarker där ingen bor eller störs, eller långt ute till havs i områden där inte fisket påverkas negativt.

Moderaterna står upp för äganderätten, naturen och fisket. Och det var befriande med det enormt starka stödet på detta på partistämman. Vindkraften ska inte ha någon gräddfil vid tillståndsgivning jämfört med annan miljöskadlig industriverksamhet.

 

 


Möte med Eva Lindström från EU:s revisionsrätt

2023-10-18

I dag träffade Finansutskottet och EU-nämnden (jag är ju ledamot i båda) Eva Lindström som är svensk revisor hos EU:s revisionsrätt. Som ordförande i Riksdagens Råd för Riksrevisionen tycker jag revisionen av hur skattepengarna används är något av det viktigaste vi politiker har att bevaka, och det gäller såväl inom EU som i Sverige. Nedan jag och Eva Lindström efter sammanträdet. 



Revisionsrätten granskar EU:s årsredovisning och hur EU:s utbetalningar hanterats, och tyvärr konstaterar man i år att felprocenten i det man granskat fortsätter att öka. Man anser att 2% felmarginal är acceptabelt, men nu är man uppe på 4,2%, en ökning från 2,7% 2020. Och inom den typ av utbetalningar som anses vara "högriskbetalningar" är felen hela 4,7%. Med tanke på att andelen högriskbetalningar dessutom ökar i EU:s budget är det en oroväckande utveckling.

 


När man ser Revisionsrättens beskrivning av EU:s ekonomiska system, man kallar det "budgetgalaxen" inser man hur snårig EU-ekonomin är och ju snårigare desto större risk för fel eller rent av fusk och korruption. Revisionsrätten har lämnat 14 ärenden vidare för utredning efter misstänkt fusk. Systemet med EU:s pengar är extremt oöverskådligt och svårt att kontrollera, och det är allvarligt med tanke på att budgeten totalt omsluter över 240 miljarder Euro. 


Sverige har en mycket tydlig linje i EU-politiken - EU:s ramar ska hållas, budgeten och regelverken ska följas och vill man öka en utgift bör man spara på något annat. Revisionsrättens uttalande för 2022 är oroväckande och förhoppningen att det ska bli bättre nästa år är väl tyvärr inte så jättestor. 


 

 

Utfrågning av Riksbanken om räntepolitiken

2023-10-17

I dag hade finansutskottet utfrågning av Riksbanken om penningpolitiken (alltså räntepolitiken). Budskapet var kortfattat att inflationen faller, men att det inte går tillräckligt snabbt för att man ska våga lova att det inte blir fler räntehöjningar. Men man hoppas att man snart är klar med höjningarna och tror att räntorna kan falla tillbaka något längre fram.

Som bakgrund fick vi några bilder från Riksbankens senaste penningpolitiska rapport. Först inflationsutvecklingen med och utan energikostnader, samt utvecklingen uppdelat på tjänster, varor och livsmedel. Utvecklingen är positiv, men det varierar mellan olika parametrar. I figuren under syns hur inflationen utvecklats över åren och hur olika delar påverkat. Fallande energipriser drar ned den toala inflationen just nu.. 







 

 

Reseberättelse från mitt besök i Marrakech 

2023-10-15

Nu har jag gjort klar hela min reseberättelse från Marrakech. Klicka på bilden nedan för att läsa!


 

 

Fokus på Afrika - konst, kultur, design och musik 

2023-10-13

På tisdagen besökte jag lite olika delar av konferens och utställningsområdet, bland annat en stor utställning om Marockos historia. Jag träffade också några tjänstemän från UD som arbetar med biståndsministern och var på plats för årsmötet, och vi hade ett intressant samtal om mina intryck från måndagen.

Jag deltog även i ett långt evenemang där man visade exempel på afrikansk konst, film, musik och design och intervjuade afrokanska företagare om deras internationella framgångar. Det styrkte den bild jag har från ett flertal tidigare besök i afrikanska länder - bilden av det fattiga underutvecklade Afrika är inte korrekt. Visst finns det fattiga afrikanska länder, och visst är delar av kontinenten plågad av krig, svält och konflikter, men det finns också ett flertal länder med en stor medelklass och stark ekonomisk utveckling.  




 

 

Klimatdelen på Global Parliamentary Forum 

2023-10-13

Klimat och energidelen var det som intresserade mig mest. Det är ett faktum att Världsbanken bidrar till att öka energiproduktionen, gynnar elektrifiering och stödjer satsning på solenergi i solrika länder. Detta leder till stora vinster i dessa länder - har man tillgång till el skapas möjligheter till företagande och jobb, och främst  kvinnorna som tidigare fått ägna hela sina dagar åt att hämta ved kan nu i stället arbeta med annat. Även hälsa och miljö blir vinnare.

Samtidigt är det uppenbart att pratet om "klimatkris" blivit ett nytt argument (närmast ett mantra) för fattigare länder för att få allt större ekonomiska bidrag från "den rika världen". 




Här är det Tongas talman (klädd i traditionell högtidsdräkt i form av kjol och sandaler, kombinerat med vit skjorta, slips och kavaj) som tydligt deklarerar att "allt fokus måste ligga på "climate change". "Vi behöver mer pengar till solenergi och klimatanpassning. Mycket mer pengar". 

En deltagare från Egypten konstaterade att "vi behöver enorma stöd, inte lån utan bidrag". Och sedan lade hon till att "Vi behöver arbeta tillsammans för att bekämpa klimatkrisen". Att "arbeta tillsammans" var för henne detsamma som att västvärlden ska betala mera.

En parlamentariker från Marocko tog också fasta på allt ont som klimatförändringarna medför, och som man behöver ekonomiskt stöd för att hantera. Och så räknade han upp torka, översvämningar - och jordbävningar (!). 

Faktum är att alla afrikanska delegater som talade ville ha mer pengar. Mycket mer pengar. Man resonerar som så att klimatförändringarna orsakats av den rika världen, och därför ska vi också betala. Ett sätt flera efterlyste var att vi skulle efterskänka ländernas lån. Känslan var att alla länders företrädare lärt sig detta mantra och insett att det är mycket lättare att få mer pengar från "den rika världen" om man använder klimatförändringar som argument.

Det var därför extra intressant att ta del av föredragningarna från IMF och Världsbanken när det gäller energi och klimat. Helt uppenbart går inte marknaden i takt med politiken när det gäller investeringar i energi. Investeringarna i kolbaserad energiproduktion ökar (vänstra figuren nedan) och av investeringarna i olja och gas går absoluta merparten till traditionell energiproduktion (högra figuren nedan). Så den som säger att världen snabbt håller på att ställa om sin energiproduktion har faktiskt helt fel. Traditionell kolkraft är fortfarande det som man investerar mest i globalt. Andra bilden nedan visar hur kapitalet ser ut som investeras. Absoluta huvuddelen är traditionell utlåning utan några särskilda hållbarhetsvillkor. Finanssektorn verkar inte särskilt intresserad av frågan.






Den mest intressanta bilden var nog den nedan tv. Den visar det organisationerna IEA (International Energy Agency) och IRENA (International Renewable Energy Agency), anser vara de nödvändiga globala investeringsbehoven i energisektorn. Enorma summor, där båda organisationerna anser att elektrifiering har det absolut största investeringsbehovet (de behöver inte nödvändigtvis föreslå samma slags energiproduktion). Behovet av elektrifiering är självklart med tanke på att stora delar av befolkningen i fattigare länder inte har någon tillgång till el. En stabil elförsörjning är basen för utveckling och en viktig del i kampen mot fattigdom. Det näst största investeringsbehovet anser man gäller energieffektivisering. Och det slösas väldigt mycket el till följd av ineffektiv användning av den el som produceras så det går ju hand i hand med elektrifieringen.

"Negativa utsläpp" (läs CCS och liknande) är däremot inget man tror kommer generera några större investeringar, och i posten "övrigt" lär det väl finnas vissa andra insatser på klimatområdet som man inte heller verkar tro ska locka till sig särskilt mycket kapital. Slutsatsen är att elproduktion och energieffektivisering är i fokus när den globala expertisen gör sina bedömningar. Klimatrelaterade åtgärder kopplade till energisektorn beräknas få väldigt lite av de totala investeringarna. Viktigt att ha med sig i den svenska klimatdebatten.

IMF:s rekommendationer i sista rutan (th nedan) går alltså inte alls i linje med de fakta och de prognoser som presenterades. Känslan man får är att man förgäves med alla medel och olika typer av politiska beslut, beskattning och regelverk försöker driva utvecklingen i en riktning som inte investerarna är intresserade av alls. Frågan är vem som vinner slaget om pengarna?


  


 

 

IMF och Världsbanken - Global Parliamentary Forum

2023-10-13



IMF (Internationella valutafonden) bildades 1944 och har ca 187 medlemsländer. Man är inte formellt en del av FN, men har genom avtal nära koppling till FN. Sverige gick med 1951. IMF:s viktigaste uppgifter är att försöka skapa eller bidra till tillväxt och finansiell stabilitet i världen genom övervakning av länders ekonomier, låna ut pengar till länder med stora budgetunderskott med syfte att stabilisera ekonomin, samt att ge teknisk och ekonomisk assistans till krisdrabbade länder. 

Världsbanken grundades 1944 och är ett organ inom FN, och samverkar inom ramen för FN:s ekonomiska och sociala råd. Världsbanken  arbetar främst med stöd (lån, bidrag och kanalisering av privata investeringar) till långsiktiga utvecklingsprojekt med syfte att utrota fattigdom. Världsbanken har över 10.000 anställda från 170 olika länder, de flesta på huvudkontoret i Washington och resten utspridda på 130 kontor runt om i världen. Sverige är delägare i Världsbanken och ingår i en nordisk-baltisk valkrets som har ett röstetal som motsvarar den kapitalandel man har i banken.

Världsbanken arbetar alltså främst med olika långsiktiga utvecklingsprojekt, medan IMF har sitt fokus på nationernas statsfinanser. Man har gemensamt årsmöte en gång om året, och denna gång är det alltså i Marocko. Sverige bidrar med kapital till båda organen och därför är det viktigt att följa hur verksamheten bedrivs och resultaten av de satsningar som görs.


"Global Parliamentary Forum" är en särskild dag där ledamöter från medlemsländernas parlament har möjlighet att lyssna på föredragningar och ställa frågor som rör IMF och Världsbanken, innan själva årsmötesförhandlingarna startar. Vi fick först en längre introduktion av IMF:s och Världsbankens verksamhet, och sedan följde tre tematiska delar med fokus på Klimat, digitalisering samt frågor kring migration och flyktingströmmar. 



Jag utgjorde "den svenska delegationen" och fick en alldeles egen skylt. Men jag var mycket ensam bland de länder som bidrar med kapital till IMF och Världsbanken. Nästan alla länder som deltog i den parlamentariska delen var mottagarländer i Afrika och Stillahavsområdet. Att intresset att följa vart pengarna tar vägen är så lågt bland europeiska och nordamerikanska länder förvånar mig. För det var mycket intressant att lyssna på föredragningarna, inte minst från mottagarländerna. 



Både IMF och Världsbanken medverkade med höga företrädare och deras samlade budskap var att världen behöver reformer, fler företag, mer energi och fler jobb för att bryta fattigdomen. Man ser IMF som "ett globalt försäkringsbolag" som behöv för att stötta i kriser, och Världsbanken som en viktig finansiär (långivare) för utveckling. Uttrycket "we must come together" upprepades flera gånger, liksom att vi måste öka insatserna, "step up", för att minska fattigdomen. Världsbankens representant hävdade att det just nu är så många kriser att pengarna börjar ta slut och att det behövs mycket mera. Med tanke på att 40-50% av alla pengar redan går till Afrika och att det nästan bara var afrikanska delegater i salen så var det en tydlig flirt med deltagarna. 

För egen del reagerade jag över att människor verkar tro att man tror sig kunna kombinera kraftig ekonomisk tillväxt och blomstrande företagande i fattiga länder med allt mer regleringar, straffskatter, hållbarhetskrav mm i samband med investeringar. Jag tror många kommer upptäcka att det är två saker som är svåra att kombinera och att det kan komma att skapa en ganska stor besvikelse i fattiga länder. Mer om klimatdelen i nästa inlägg.

Delen om digitalisering var intressant, men ibland känns det som om tron på digitaliseringens välsignelse kanske inte är högsta prioritet i ett fattigt land som knappt har elförsörjning eller fungerande transporter. Å andra sidan har exempelvis Indien visat hur man kan använda digitalisering som ett sätt att skapa ekonomisk tillväxt.

Migrationsdelen/flyktingdelen var svårbegriplig. Man verkar på allvar tro att en ökad migration mellan länder på alla ekonomiska nivåer kommer skapa tillväxt och hjälpa till att klara hållbarhetsmålen. Jag tror inte de europeiska länderna eller Nordamerika och Australien riktigt håller med - flyktingmigrationen från länder med lågutbildad befolkning har knappast ökat välståndet vare sig här eller i det land de kom ifrån. Flyktingströmmar skapar knappast tillväxt utan motverkar tillväxt. Tillväxten ökar när människor är trygga där de bor och kan utveckla ekonomin lokalt. Och unga människor gör mest nytta om de försöker bidra till att utveckla sitt eget land i stället för att av ekonomiska skäl söka sig till exempelvis Europa. Samtidigt är det ju så att välutvecklade länder behöver kvalificerad arbetskraft, och de som kommer hit som arbetskraftsinvandrare och arbetar här några år och sedan återvänder hem har med sig viktiga erfarenheter och kunskap. Här kan båda länderna bli vinnare. Frågan om migration är därför enligt min åsikt mer komplex än det lät på vissa. 




Resa till Gaza mot UD:s rekommendationer gör man på egen risk

2023-10-11

I kväll lyfter det första planet från Ben Gurionflygplatsen i Tel Aviv med svenska medborgare som evakuerats från Israel och Palestinska områden. Enligt media handlar det om 200 personer. Att Sverige redan har ett plan på plats och börjar evakueringen är ganska snabbt agerat i den situation som råder. Sannolikt är det främst svenska medborgare som besökt Israel och Västbanken som har lyckats ta sig till flygplatsen - från Gaza är det närmast omöjligt att ta sig in i Israel.

Samtidigt har det kommit kritik mot att Sverige inte aktivt evakuerar svenska medborgare från Gaza. Jag förstår inte kritiken. UD har under 10 års tid (!) avrått från alla resor till Gaza. Om man trots detta reser dit måste man inse att det sker på eget ansvar. Följer man inte UD:s rekommendationer sker resan helt på egen risk. 



 

 

Årsmöte med IMF och Världsbanken i Marocko

2023-10-11



De senaste två dagarna har jag tillbringat i Marrakech i Marocko, där årsmötena för IMF och Världsbanken hålls denna vecka. I måndags var det parlamentariskt möte inför årsmötena, där medlemsländernas parlamentariker var inbjudna. Jag var ende svenske representant på detta möte, utsänd av  Riksdagens Finansutskott. 

I övrigt är Sverige representerade av flera ministrar (bland annat finansministern) och tjänstemän från både Finansdepartementet och Utrikesdepartementet, samt ledande företrädare för Riksbanken och Sida i samband med det kommande årsmötet. De kom till Marrakech ungefär samtidigt som jag reste hemåt igen.

Årsmötena och alla möten runt omkring sker i en jättelik konferensanläggning inne i Marrakech, Bab Ighli, som är byggt i nordafrikansk stil. Lite fick jag känslan av ett större beduinläger eller något. Mycket trevligt, snyggt och välorganiserat. Dock var man ju inte riktigt klädd för 36 graders värme och strålande sol, men i alla lokaler var det effektiv AC. 

Jag kommer att göra lite nedslag och reflektioner från mina dagar i Marrakech i kommande inlägg, och också berätta lite mer om IMF, Världsbanken och Sveriges roll i dessa.  









 

 

Kan det bli fred i Mellanöstern - och när börjar sossarna skämmas?

2023-10-10

Terroristorganisationen Hamas angrepp på Israel slog i ett slag sönder alla tankar på fred mellan Israel och Palestina, i stället råder nu formellt krig mellan Israel och Hamas. Och så här har det sett ut ända sedan staten Israel bildades efter FN-beslutet efter andra världskriget. Regelbundet har Israel angripits av sina grannar, och varje gång har man svarat extremt hårt mot angriparna. Och konflikterna och krigen har såklart hela tiden gått ut över civilbefolkningen på båda sidor.

Jag tänker inte påstå att Israel agerar korrekt i alla delar, exempelvis när det gäller bosättningspolitiken, men det är inte svårt att välja sida mellan Israel och Hamas. Hamas har ett uttalat mål att utplåna Israel, och det går rakt mot den internationella tanken om en tvåstatslösning där palestinier och israeler lever sida vid sida. 

Det som hände i helgen slår nog allt tidigare i sin grymhet. Hamas valde nu att, helt i linje med hur IS betedde sig, angripa civila israeler i deras egna hem, gå in i hus och skjuta ihjäl eller på andra sätt bestialiskt döda kvinnor och småbarn, man kidnappade hundratals personer, man utförde en ren massaker på fredliga festivalbesökare, och man sände tusentals missiler mot israeliska städer från Gaza.

Israels svar är som alltid stenhårt, vilket såklart Hamas visste när de inledde sin attack. De vet att den israeliska hämnden drabbar civilbefolkningen i Gaza. Israels problem är att slå ut Hamas raketramper och vapensystem, och förstöra deras vapenlager, utan att skada eller döda civila. Eftersom Hamas placerar sina raketramper och vapenförråd mitt inne i bebyggelsen och i källare under bostadshus och moskeer är det närmast omöjligt för Israel att slå ut dessa utan att döda eller skada civila, trots att man varnat civilbefolkningen och uppmanat dem att inte befinna sig i närheten av vapen och vapendepåer. De flesta vet mycket väl var vapen och vapensystem förvaras. 

Befolkningen i Gaza har valt terroorganisationen Hamas att styra Gaza. Det andra palestinska styret på Västbanken vill inte samarbeta med Hamas. Israels krig är inte mot palestinier generellt, utan mot Hamas. Och i bakgrunden finns den islamistiska iranska regimen som förser Hamas med vapen och uttalar sitt stöd för massakrerna på civila israeler. I längden medför allt detta bara ett ökat lidande för civilbefolkningen på Gaza, och motverkar alla möjligheter till fred.

Att en del palestinier och islamister i Sverige hyllar Hamas bestialiska våldsdåd mot civila israeler är ofattbart motbjudande. Att aktiva vänsterpartister och socialdemokrater, även en socialdemokratisk riksdagsledamot, Jamal El-Haj, aktivt uttrycker stöd för Hamas är inget annat än en politisk skandal. Jag är inte minst förvånad över att media inte ställer Magdalena Andersson till svars när hon står i TV:s partiledardebatt och påstår att El-Haj tagit tydligt avstånd från Hamas - samtidigt som man ser hans egna bilder där han poserar vid Hamasflaggor och uttalar sin glädje över att få sitta bredvid en av Hamas ledare på en konferens. Magdalena Andersson blåljuger hela svenska folket i ansiktet när hon aktivt försvarar sin Hamashyllande riksdagsledamot.


   

 




Allsvenskans toppstrid spännande - Elfsborg tillbaka i topp

2023-10-08

26:e omgången av allsvenskan kastade om topplagen ännu en gång. Elfsborg vann med 3-0 mot BP, medan Malmö förlorade mot Kalmar och Häcken bara fick oavgjort mot Hammarby. Så med endast fyra omgångar kvar återtog Elfsborg ledningen i allsvenskan som man tappade för tre omgångar sedan. Jag tror fortfarande guldkampen avgörs först i sista omgången när Malmö möter Elfsborg.


 

 

Vad har regeringen hittills gjort inom kriminalpolitiken?

2023-10-06

Under 2022 inträffade 66 mord i kriminella miljöer i Sverige, mot bara några fåtal i våra grannländer, och även personer utanför kriminella kretsar drabbades. Detta har fortsatt och eskalerat ytterligare på senare tid. Otåligheten i samhället är stor på att den nya regeringen ska infria alla sina vallöften. Tyvärr tar mycket av detta tid, det är inbyggt i det politiska systemet och styrs till en del av våra grundlagar. Större lagförslag måste utredas och remissbehandlas innan de beslutas, och historiskt har utredningar tagit väldigt lång tid i Sverige. Nu har dock regeringen inrättat en egen utredningsenhet inom regeringskansliet för att snabba på utredningarna, och parallellt med detta går en del redan tillsatta utredningar i mål efterhand. redan har en del vallöften infriats och efterhand kommer allt mer att komma på plats. Målet är att allt som finns med i Tidöavtalet mellan regeringspartierna ska genomföras under mandatperioden, och självklart så snabbt som möjligt.

Här en liten sammanställning över saker som redan genomförts och saker som är på gång och kommer att genomföras i närtid. Jag kan  efter dryga 17 år som riksdagsledamot ärligt säga att jag inte varit med om att någon regering gjort så mycket under så kort tid, vare sig Alliansregeringarna 2006-14 eller S/MP-regeringarna 2014-22.

Detta har gjorts sedan den moderatledda regeringen tog över:

Genomfört:          

  • Obligatorisk häktning i fler fall, 1 juli
  • Upp till dubbla straff för gängkriminella, 1 juli
  • Kriminellt att rekrytera barn och unga under 18 år, 1 juli
  • Utökade polisiära befogenheter i gränsnära områden, 1 augusti
  • Utökade möjligheter att använda preventiva tvångsmedel (tex avlyssning av kriminella gäng), 1 oktober 
  • Sänkt åldersgräns för öppna insatser från socialtjänsten utan vårdnadshavarens samtycke – från 15 till 12 år, 1 juni
  • Skatteverket har fått möjlighet att använda dataanalyser för att förebygga och upptäcka felaktiga uppgifter i folkbokföringen
  • Kronofogdemyndigheten har fått bättre verktyg för att driva in pengar från kriminella
  • Ny utredningsavdelning bildad i regeringskansliet för att snabbare kunna ta fram lagförslag, framförallt inom rättsområdet
  • Inrättande av Utbetalningsmyndighet för att motverka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen och knäcka gängens ekonomi
  • Ett råd har bildats som samlar myndighetschefer inom rättsväsendet och justitieministern. De träffas sedan januari 2023 regelbundet  för att utbyta information och förbättra samarbetet mellan myndigheterna för att motverka de kriminella gängen

Påbörjat:

  • Ny lag om ordningsvakter (årsskiftet) 
  • Slopad tillståndsplikt för kamerabevakning 
  • Kraftigt öka antalet övervakningskameror – femdubbling av kameror till utgången 2024
  • Utökad möjlighet för polisen att få tillgång till drönare, direktåtkomst till trafikkameror, automatisk avläsning av registreringsskyltar mm för att utreda brott
  • Obligatorisk häktning i fler fall 
  • Anonyma vittnen ska tillåtas som kompletterande bevisning 
  • Ny huvudregel i sekretesslagstiftningen för att skola, polis och socialtjänst ska kunna dela information 
  • Visitationszoner 
  • Vistelseförbud 
  • Utredning om osjälvständiga brottsformer som försök, stämpling 
  • Grundlagsutredning för att kriminalisera deltagande i gäng 
  • En översyn av hela straffrätten 
  • Översyn av reglering av frihetsberövande påföljder för barn och unga 
  • Tilläggsdirektiv till utredning om tryggare bostadsområden 
  • Hemliga tvångsmedel mot personer under 15 år 
  • Skärpta regler för barn och unga som begår brott
  • Dubbla minimistraff för grovt vapenbrott och otillåten hantering av explosiva varor (totalt 12 straff skärps) – från 2 till 4 år. 
  • Utreda sänkt straffmyndighetsålder 
  • Inrätta ungdomsfängelser 
  • Öka antalet fängelseplatser och se över möjligheten att hyra fängelseplatser utomland
  • Kontaktförbud, upp till en hel kommun 
  • 2,1 miljarder till utökade resurser för förebyggande åtgärder
  • Ny delegation för brottsförebyggande åtgärder, där första uppgiften är att utreda förstärkningsteam/social insatsstyrka inom socialtjänsten
  • Den nationella upphandlingsstrategin ses över för att kunna göra bättre leverantörskontroller
  • Utredning tillsatt för att förbättra socionomutbilningen för att utveckla det  brottsförebyggande arbetet
  • Under 2024 kommer en ny socialtjänstlag att presenteras
  • Kompetens- och bemanningssatsning inom socialtjänsten, 200 miljoner 2024, 1,2 miljarder 2025 och 2,2 miljarder årligen 2026-28
  • Tillskott på 250 miljoner till Tullen, Skatteverket och Kronofogden 2024 för att intensifiera arbetet mot den kriminella ekonomin
  • Ökade resurser till rättsväsendet, från 69 till 90 miljarder fram till 2026
  • En mängd viktiga skärpningar och förändringar inom migrationspolitiken och integrationspolitiken, som jag dock inte redovisar här eftersom det blir en minst lika lång lista till...




Modiga iranska kvinnor förtjänar verkligen Nobels Fredspris 

2023-10-06



Detta är så rätt, så bra och så välförtjänt. Det är inte alltid jag har delat den norska Nobelkommitténs bedömningar, men denna gång har man verkligen delat ut fredspriset till en mycket värdig vinnare. Irans kvinnor riskerar sina egna liv i en kamp för sin egen frihet mot ett gäng gamla medeltidsgubbar som använder godtyckliga fängslanden och domar, våld, tortyr och avrättningar för att försvara sina egna islamistiska positioner. 

Fredspriset i år går till en kvinna, den rättsvidrigt fängslade journalisten mm, Narges Mohammadi, men det går egentligen moraliskt till alla kvinnor som slåss mot det islamistiska förtrycket i både Iran och andra delar av världen. Och jag hoppas att de kvinnor i Sverige som demonstrerar för kvinnors rättigheter i Iran också känner stöd och får kraft av detta.





Jag står för 16 av årets 2.703 enskilda riksdagsmotioner

2023-10-05

I dag var det sista dagen att lämna in årets enskilda riksdagsmotioner. Totalt meddelar riksdagen att det preliminärt lämnats in 2.703 motioner från riksdagens 349 ledamöter. Det betyder 7,7 motioner per ledamot i genomsnitt. 

Själv har jag, ensam eller tillsammans med kolleger, lämnat in dubbelt så många, det blev 16 motioner i år. Det är ungefär som förra året, men mycket färre än under åren i opposition då jag ofta lämnade in 40-60 motioner per år. Anledningen är såklart att jag nu ingår i regeringsunderlaget och kan föra fram många förslag på annat sätt, inte minst via mitt uppdrag som moderaternas andranamn i finansutskottet. Vi har direkt kontakt med finansdepartementet och kan göra vilka inspel vi vill direkt till finansministern och hennes medarbetare som vi träffar regelbundet. 

 

Här är årets 16 motioner (vissa har jag skrivit tillsammans med m-kolleger):

Sänkning av stämpelskatten för lagfart och pantbrev 
Rösträttens koppling till medborgarskap 
Trafikverkets makt över kommunernas planarbete 
Översyn av lagen om hets mot folkgrupp  
Pant på batterier 
Karensregler för tunga regeringsföreträdare
Framtiden för det rullande kulturarvet 
Indraget uppehållstillstånd i vissa fall 
Skärpt straff för övergrepp i rättssak
Översyn av indexregler för olika bidragssystem
Djurtillsyn
Redovisning av arbetsgivareavgifter
Stärk flickors frihet - också här i Sverige 
Översyn av förtalslagstiftningen
Ett utvidgat tjänstemannaansvar
Legalisering av innehav och användning av perpparsprej

 

 

 

Experter: Inflationen faller snabbt och regeringens politik är ansvarsfull

2023-10-05

Riksdagens finansutskott bjuder regelbundet in experter utifrån för att få en bred bild av det ekonomiska läget, synen är på den förda regeringspolitiken och Riksbankens penningpolitik. Olika experter gör olika bedömningar, och vid dagens möte i finansutskottet hade vi besök av två experter från Ekonomistyrningsverket respektive Nordea, som gav sin respektive syn på inflation, konjunktur och ränteläge. 

Det första man kan konstatera är att inflationen, som sedan halvårsskiftet 2021 stigit till nivåer runt 10%, nu har fallit tillbaka snabbt och relativt kraftigt sedan årsskiftet, och nu är nere runt 4%. Prognosen är att vi framöver kommer att närma oss de 2% som är "målet". Detta är positiva nyheter, som gör att räntehöjningarna förhoppningsvis är över snart och att hushållens, kommunsektorns och företagens ekonomi inte kommer behöva försämras ytterligare av stigande priser.

Orsaken till den höga inflationen är främst energipriserna, samt att hushållen la pengar på hög under pandemin och det senaste året tagit igen det genom kraftigt ökad konsumtion, vilket också eldats på av extremt låga räntor. Sedan har kriget i Ukraina förstärkt detta genom ökad oro i omvärlden och stigande livsmedelspriser, samt en försvagad svensk krona. 
Här en bild från Ekonomistyrningsverket över inflationsutvecklingen. 




Tre andra iakttagelser från dagens föredragningar:

* Man anser att den nya regeringens politik är i stort sett inflationsneutral, dvs politiken är ansvarsfull och inte eldar på inflationen.
* Man konstaterar att avtalsrörelsen i Sverige har hanterats ansvarsfullt och inte medfört orimliga löneökningar som skulle eldat på inflationen.

Båda experterna riktade, i likhet med en del andra experter som uttalar sig i samhällsdebatten, kritik mot Riksbanken för onödigt stora räntehöjningar och Nordeas expert sa rent ut att han anser att Riksbanken förstärkt konjunktursvängningarna genom sin räntepolitik, i stället för att motverka dem. Det får man säga är ganska allvarlig kritik. Jag ställde frågan om Riksbanken verkligen kan agera självständigt överhuvudtaget, och om man inte helt enkelt är tvingade att följa ränteutvecklingen i USA respektive från Europeiska Centralbanken? Svaret var väl ungefär så att man är ganska bundna av att följa efter för att inte kronan ska försvagas i onödan, men jag tolkade svaren som att man anser att Riksbanken ändå har ett visst handlingsutrymme och inte hade behövt höja räntorna så mycket som man gjort. 


 

 

Idag firar vi kampen mot löntagarfonderna med en kanelbulle

2023-10-04

Jag brukar alltid uppmärksamma 4 oktober lite extra. För mig är det själva symbolen för kampen mot socialismen, i detta fall symboliserade av löntagarfonderna. För yngre följare som inte var födda då handlade det kortfattat om att en del av löneutrymmet i praktiken avsattes för en ny "vinstdelningsskatt" för noterade börsföretag, och pengarna tillfördes sedan fyra statliga fonder som i sin tur använde pengarna för att köpa upp företag. Man socialiserade helt enkelt företag stegvis genom att köpa upp företagen med hjälp av deras egna vinstmedel.

Motståndet var starkt, även från många LO-medlemmar och den 4 oktober varje år samlades man till demonstrationer mot fonderna. Jag har sparat mitt eget demonstrationsplakat från mitt livs absolut första demonstration i Göteborg, 1983 eller 1984. Västsvenskar mot fonder. Nedan th också en av moderaternas valaffischer, sannolikt inför riksdagsvalet 1991. Även i denna fråga stod moderaterna på rätt sida i historien.

   

Borgerliga partier har alltid haft som uppgift att stå emot socialismen, och kampen mot löntagarfonderna blev framgångsrik. Motståndet segrade och regeringen Bildt (1991-94) skrotade fonderna. Delar av pengarna fördes över till fordkningsstiftelser, delvis ägda av de företag som betalt in vinstdelningsskatten, och inbetalda ej använda medel gick tillbaka till de företag som betalt in dem, samtidigt som den så kallade "vinstdelningsskatten avvecklades. 

En kul detalj är att jag själv skrev min examensuppsats i juridik om löntagarfonderna 1986. Det var på den tiden man skrev uppsats på skrivmaskin. 90 sidor tjock är den, och skrev man fel på en sida var det bara att börja om från början igen.



 

Jag kartlade i uppsatsen hur stort inflytande löntagarfonderna hade hunnit få och hur stort inflytandet skulle kunna bli med tiden om uppköpen fortsatte. Jag analyserade även möjligheterna att avveckla fonderna och förde också fram en del tankar kring hur man rent praktiskt kunde göra. Till ganska stor del blev det faktiskt också den vägen man valde valde när fonderna avvecklades. Jag fick högsta betyg på min uppsats av min handledare, advokat Gunnar Flodhammar, som även var universitetsprofessor och dessutom domare i skiljenämnder vid tvister om tvångsinlösen av aktier. Att han ogillade löntagarfonderna lika mycket som jag bidrog nog till att vässa uppsatsen lite extra.

Så här i efterhand kan man konstatera att detta stora socialistiska experiment gick i graven tack vare en modertaledd regering och starkt tryck i samhället. Det är något vi moderater ska vara väldigt stolta över. I
bland tar vi vårt fria företagsklimat som självklart, men det var verkligen inte självklart när löntagarfonderna diskuterades som mest i början av 1980-talet. I dag ser vi en rad andra problem för företagsklimatet, och att värna och utveckla detta är enligt min åsikt en av dagens moderatledda regerings viktigaste uppgifter. Utan starka stora och små företag stannar Sverige och skatteintäkterna sinar.

I dag är det som sagt kanelbullens dag. Så varför inte slå två flugor i en smäll och fira löntagarfondernas avskaffande med en god kanelbulle från ett företagsamt privat bageri eller café? 

        


 

 

Jag är på plats 49 på svenska topp 100-listan på twitter/X 

2023-10-03

Medieakademin har nu presenterat sin lista över Sveriges 100 mäktigaste på twitter. Jag avancerar 20 placeringar, från plats 69 förra året till plats 49 i år. Jag är på plats 17 när det gäller retweets från svenska konton och plats 14 när det gäller gillanden från svenska twittterkonton.

Lite överraskad är jag över detta utfall, men det är såklart kul att människor läser det jag skriver, gillar det och delar det vidare. Mina twitterinlägg hänvisar inte sällan till inlägg på denna sida, så även bloggen får många besök tack vare min aktivitet på twitter. Utöver detta ger mina twitterinlägg en mängd artiklar i övrig media.

Sociala medier är en viktig plattform för en politiker i tider när traditionella medier tappar inflytande och läsare, och dessutom styr man själv sin agenda.  


Medieakademin gick igenom 111 428 519 konton, och av dessa konstaterades 1 517 335 konton vara svenska. Av dessa var det slutligen 3 516 konton som klassificerades som stora nog (fler än 10 000 följare) för att analyseras vidare. Och bland dem blev jag nummer 49. 

Här är hela topp 100-listan.


 

 

Guldfrossan plågar de allsvenska topplagen 

2023-10-03

Gårdagens matcher i allsvenskan antyder att både Elfsborg och Malmö kämpar mot guldfrossa just nu. Malmö lyckades med nöd och näppe försvara en 2-1-seger mot bottenlaget BP. Elfsborg lyckades vända ett 0-1-underläge mot bottenlaget Varberg och vann till slut också med 2-1. Malmö och Elfsborg försvarar de två topp-platserna i tabellen med bara fem omgångar kvar,  och de två möts dessutom i sista omgången av serien... 


 

 

Stoppa migrantsmugglarnas dödliga miljardindustri 

2023-10-02

Nyhetsinslagen från Medelhavet, inte minst från italienska Lampedusa, är förfärliga. Mängder av afrikanska migranter tätt packade på skrotfärdiga båtar. Samtidigt kommer larmrapporter om allt fler som drunknar på sin väg från Nordafrika till Europa, och om misshandel av migranter som utförs av migrantsmugglarna och deras hantlangare. Hela situationen är rent förfärlig och totalt omöjligt för EU att hantera.

Och det är EU:s tafatta migrationspolitik som är hela orsaken till att detta kan fortsätta, år efter år. Så länge EU tar emot och vidarefördelar dessa migranter över EU så kommer det fler. Det kommer aldrig att ta slut - miljoner och åter miljoner migranter kommer att fortsätta riskera livet för att ta sig till Europa för att de har blivit ilurade att de får en ekonomiskt bättre framtid här. Ingen har berättat för dem att de sannolikt hamnar i något förortsghetto utanför någon europeisk huvudstad, utan jobb, utan pengar, kanske utan bostad, omgivna av kriminella gäng. Och att de riskerar livet på vägen dit. 

Låt oss också tala klarspråk - endast en bråkdel av dessa migranter har asylskäl - de flesta kommer enligt statistiken från länder där det vare sig råder krig eller konflikter och ytterst få verkar ha personliga asylskäl. Både FN och Tunga EU-företrädare och EU:s gränskontrollorgan Frontex bekräftar detta. De flesta är till övervägande delen ekonomiska migranter som vill ta del av vår välfärd. 
Nästan bara unga män i arbetsför ålder. Ytterst få kvinnor och yngre barn.

Australien drabbades av samma sak för något decennium sedan. Massor av döda båtmigranter från Asien som ville ta sig till Australien av främst ekonomiska skäl. Först när Australien vägrade ta emot dessa migranter upphörde den dödliga trafiken. Det är hög tid att EU inser att dagens menlösa migrationspolitik och aningslösa "generositet", liksom talet om "omfördelning" inom EU, bara göder migrantsmugglarnas miljardindustri. Först den dag EU driver denna linje konsekvent kommer migrantsmugglingen att upphöra.

EU:s strategi nu borde vara att skicka tillbaka alla migranter till Nordafrika med vändande båt. Självklart på ett tryggt och säkert sätt, med sjövärdiga båtar. Undantag kan såklart behöva göras i enskilda fall, exempelvis om det gäller höggravida kvinnor, mammor med små barn eller äldre som inte bedöms klara återresan. Men med tanke på de bilder och filmer som sprids i nyhetssändningarna lär det  vara ytterst få från dessa utsatta grupper på båtarna - det är mest ensamma unga män. 



Sveriges linje nu borde samtidigt vara att säga blankt nej till mottagande av migranter från dessa grupper, och regeringen har också flaggat för att det inte är aktuellt att ta emot dessa i Sverige. Det finns en Dublinförordning som innebär att man ska söka asyl i första säkra land och registreras av myndigheterna där. Om det då kommer personer hit med båt, tåg eller bil via Polen, Tyskland eller Danmark så är Sverige bevisligen inte första säkra land. Det är vi teoretiskt endast för någon som med pass från något av dessa tre länder  flyr hit, vilket knappast lär inträffa. Alla övriga asylsökande är bevisligen dublinärenden (om de inte kommer med direktflyg). Därmed bör de rimligen avvisas redan vid gränsen och sändas tillbaka till Polen, Tyskland eller Danmark. Alltid utan undantag. Denna hantering förutsätter att Sverige i vart fall återinför mer eller mindre permanenta gränskontroller vid alla svenska hamnar samt Öresundsbron. En kontroversiell fråga som kräver EU:s godkännande, men vi har knappast något val.

Sverige har i första hand ansvar för de människor som redan bor i vårt land, och ett ansvar för att landet ska fungera. Vi ser idag enorma problem med arbetslöshet och bidragsberoende i våra förorter, vi ser en totalt misslyckad integrationspolitik och en misslyckat rättspolitik med ökande grov gängkriminalitet som följd. Att i det läget ens antyda att Sverige ska öka sitt mottagande av asylsökande är totalt hål i huvudet. Särskilt när det även medför att allt fler afrikanska migranter lockas att riskera livet på Medelhavet.  

Min linje räddar liv på medelhavet. Det gör inte asylaktivisternas. Min linje ger de invandrare som redan finns i Sverige en lite rimligare chans till integration, arbete och egen försörjning. Min linje motverkar ännu värre segregation och social oro och kriminalitet i våra förorter. Min linje tar ansvar för Sverige och dem som redan bor här. Inget av detta gör asylaktivisternas linje.  

Nu kommer säkert någon hävda att jag bytt åsikt i frågan eller att jag "styrs av SD". Men de som känner mig vet att det är fel. Redan under Alliansåren lyfte jag migrationspolitiken ett flertal gånger, och fortsatte även efter valförlutsen 2014 (kolla tex bloggarkivet från de åren). Jag fick ta en del kritik, både internt och i media för min mer migrationsrestriktiva hållning, men stod för det jag skrev och står för det även idag. Några exempel:


  8 mars 2011, Borås Tidning

 21 maj 2012, Aftonbladet

  8 mars 2015, Borås Tidning

 3/10 2018, Borås Tidning

Problemen var redan då uppenbara, och det var inte svårt att se hur framtiden riskerade att bli om vi inte tog tag i frågan. Sverige tog emot fler asylsökande än vi rimligen kunde hantera, och vi utnyttjades av andra länder som lät migranter resa vidare till Sverige utan registrering i första säkra land. Alliansregeringen borde tagit tag i detta, men valde i stället att låta allt vara som det var och rent av öka rättigheterna för nyanlända ytterligare. Det var ett gigantiskt misstag. Den ansvariga politiken fortsatte och accelererade under S/MP -styret de följande åtta åren. Nu äntligen händer det saker i svensk migrations- och rättpolitik, och jag känner viss tillförsikt - många av de förslag jag spelat in genom åren blir nu verklighet i Sverige. 

2015 tog jag exempelvis initiativ till nedanstående riksdagsmotion med 10 konkreta förslag på migrationsområdet. Jag fick stöd av 12 moderata kolleger. Den som läser igenom förslagen inser att moderaterna numera tycker som jag och mina kolleger tyckte 2015, och det är faktiskt numera även regeringens politik. Förr eller senare vinner logiskt tänkande och realism. 


Motion 2015/16:1757 av Jan Ericson mfl (M) Migration (Tio punkter för en mer balanserad migrationspolitik)