April 2023

 

Min oro för Chat Control växer ju fler experter jag träffar  

2023-04-27 

På senare tid har jag haft kontakt med ett antal olika politiker, experter och specialister som är väl insatta i EU-förslaget om Chat Control. Senast i morse inledde jag dagen med ett frukostmöte där bland annat Karl Emil Nikka (årets säkerhetsprofil 2021) och Journalistförbundet medverkade. Vi hade också en EU-parlamentariker med via länk.

Några nya eller förstärkta infallsvinklar som jag fått med mig senaste veckan:

* Förespråkare för Chat Control jämför förslaget med att knarkhundar "sniffar" på resväskor eller paket för att hitta knark. Det är en absurd jämförelse. Man kan inte "sniffa" på elektronisk kommunikation på det sättet, det finns helt enkelt ingen teknik för detta. Enda sättet att upptäcka något oönskat i elektronisk kommunikation är lite förenklat helt enkelt att öppna meddelandet och ta del av hela innehållet. Det är ungefär som att sprätta upp alla brev och kontrollera att inget oönskat finns i kuvertet. 

* Andra förespråkare jämför det med husrannsakan. Den jämförelsen haltar också. Husrannsakan gör man efter noggranna regelverk vid misstanke om brott. Chat Control innebär att man granskar ALL kommunikation, även av den stora merparten medborgare som inte är misstänkta för brott. Det blir ungefär som om man skulle göra "daglig husrannsakan" hos alla människor för att kolla att det inte finns misstänkt stöldgods i deras bostäder...

* Säkra krypterade chattar typ Signal (som många idag använder för diskussion om känsliga saker, den används även av oss riksdagsledamöter) kommer inte att kunna fortsätta, eftersom scanning av meddelanden också kräver att man bryter krypteringen. Signal har redan aviserat att man kommer att sluta erbjuda tjänster till personer med telefonnummer inom EU om Chat Control införs. Detta kommer att minska möjligheten att föra säkra diskussioner på nätet i känsliga frågor.

* Svenska medier har nu på allvar upptäckt hotet om massövervakning. På senare tid har minst 17 ledarsidor uppmärksammat Chat Control. Exempelvis Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Göteborgs-Posten, Hallandsposten, Upsala Nya Tidning, Kristianstadbladet, Bohuslänningen, Barometern, Wermlands-Tidningen, Bulletin, Dagens Arena och Proletären. Samtliga (!) ledarsidor, från höger till vänster har varit negativa. 

* I dag lyssnade jag som sagt också på Journalistförbundet som också är starkt kritiska, både till massövervakningen som sådan, men också det hot det medför för källskyddet när man tipsar journalister.

* Chat Control strider också mot barnens rättigheter enligt Unicef. De föreskriver att även barn har en kommunikationsintegritet som hotas när deras inlägg, chattar, meddelanden och samtal avlyssnas av stater eller andra aktörer, och barnens informationsintegritet kan utsättas för risk när barnens personliga data samlas in, sparas eller behandlas.

* Det blir allt tydligare när man lyssnar på experter att Chat Control inte kommer att stoppa barnpornografi. Denna verksamhet kommer bara att finna andra vägar.

* Risken för ändamålsglidning upplever jag som ett större hot ju mer jag sätter mig in i hur tekniken fungerar. Chat Control bygger lite förenklat på att man först tar del av all information i elektronisk kommunikation, och sedan begränsar vilken del av denna information man sedan ska försöka stoppa genom reglering i lag. Lagen kommer vara tydlig med att detta begränsas till just barnpornografi och grooming. Problemet är bara att tekniken man väljer ger tillgång till all information. Det blir därmed väldigt lätt att i en framtid lägga till fler och fler saker i lagen som man vill hitta i kommunikationen. Tekniken är ju redan på plats! Vem vet om man vill jaga politiskt obehaglig kommunikation? 

* Risken för att känsligt material ska läcka är uppenbar, med tanke på att EU ska skapa en stor avdelning med människor som ska granska misstänka bilder som de får från internetaktörerna. Blotta tanken att man vill skapa en kontrollavdelning i EU som ska sitta och granska misstänkt kommunikation för att sedan skicka misstänkta brott vidare till polisen är fruktansvärt motbjudande. Att utreda misstänkta brott är en polisiär uppgift, inte en uppgift för EU-byråkrater.

* När jag lyssnar på ansvarig EU-kommissionär Ylva Johansson (S) och jämför med den kunskap jag själv inhämtar från verkliga experter (det börjar bli många nu som uttalar sig) inser jag att Ylva Johansson inte verkar riktigt insatt i hur tekniker och krypteringar och sådant fungerar. Och hon utlovar tekniska lösningar som inte finns. Det gör mig djupt orolig att högst ansvarige politiker i EU uppvisar dessa brister.
 
* Att stoppa barnpornografi och grooming är viktigt, men det måste ske på andra sätt. Massövervakning av alla medborgares elektroniska kommunikation är helt enkelt inte rimlig för att hitta ett litet antal brottslingar. Ändamålet helgar inte alltid medlen! Chat Control är helt enkelt en orimligt ingående övervakning av Europas invånare, och hör inte hemma i demokratiska rättsstater. Det enda land som idag ägnar sig åt sådan omfattande massövervakning är faktiskt Kina. EU måste välja en annan väg.

 

 

 

Migrationstrycket mot Sverige har minskat ordentligt  

2023-04-25 

Den här tweeten från migrationsminister Maria Malmer Stenergard (M) idag är intressant och välkommen. Trycket mot EU av asylsökande ökar ordentligt (+35%), men minskar samtidigt rejält i Sverige (-24%). 

Vem vet - politiska markeringar och tydlighet kan kanske redan ha skickat signaler ut i världen och ha haft betydelse, liksom avisering av kommande regelförändringar. Och det är nödvändigt - trycket mot Sverige måste minska om vi ska kunna ta tag i alla de problem en helt orimligt hög asyl och anhöriginvandring de senaste decennierna har medfört. Utöver detta måste reglerna för arbetskraftsinvandring stramas upp. 



 

 

Ledarsidan på Etc förnekar sig inte  

2023-04-25 

Vänstertidningen Etc tillhör som bekant knappast mina främsta supportrar. Det visas återigen idag, när man skriver så här på sin ledarsida.



Nåja. Självklart har jag inte jämställt sossarna med Hitler. Lika lite som om jag skulle skriva att "det vore skönt att slippa både skoskav och benbrott". Det betyder ju inte att jag likställer dessa två åkommor. Detta fattar de flesta. utom just Etc då. De får inte många vuxenpoäng för den texten. Men nej, jag gillar inte socialism, det är alldeles korrekt. Världen vore bättre med mindre av det.
 


 

 

Riksdagen beslutade om evakueringsinsats i Sudan  

2023-04-23 

I dag kallades riksdagen in, trots att det är söndag, för att hantera ett brådskande ärende. Det handlar om militärt stöd för att kunna genomföra en evakuering av svenskar från Sudan. Det handlar om att evakuera svensk ambassadpersonal och deras familjer, samt svenska medborgare i landet som anmält sig till ambassadens "svensklista". Man uppskattar att det är runt 100 personer som kan omfattas av insatsen. Kostnaderna hanteras inom Försvarsmaktens befintliga budget för internationella insatser. 

Vid dagens omröstning i riksdagen deltog endast utrikesutskottet, efter överenskommelse mellan partiernas gruppledare. Detta eftersom det är svårt att med bara någon halvs dags varsel kalla in alla 349 riksdagsledamöter en söndag. Partierna var eniga om att stödja beslutet om evakueringsinsatsen så det fanns inga andra förslag att rösta om. Nedan riksdagens pressmeddelande.




Här är hela Utrikesutskottets betänkande i frågan där man motiverar varför insatsen behövs och hur den ska genomföras. 

Senast Sverige genomförde en liknande evakueringsinsats var från Kabul i Afghanistan år 2021. Den gången fick insatsen kritik, eftersom man inte hade särskilt bra kontroll över vilka personer man hjälpte till Sverige. Dessutom var Sverige sena med beslut om att agera, vilket skapade oordning och kaos. 
Den nya regeringen tar denna typ av frågor på största allvar, och man har också agerat snabbt för att få allt på plats så snabbt som möjligt. Efter kontakt med företrädare för regeringen har jag fått försäkringar om att man denna gång kommer vara mer noggranna och ha bättre kontroll på vilka personer man hjälper att ta sig till Sverige. 


 

 

Moderaternas linje kring EU:s "migrationspakt"  

2023-04-21 

Många har synpunkter på EU-parlamentets linje kring migration och den så kallade "migrationspakt" som svenske moderate EU-parlamentarikern Tomas Tobé varit huvudansvarig för att förhandla fram. 

Svenska moderater driver på i samma riktning i alla sammanhang där vi är aktiva. Vi vill ha en mer restriktiv migrationspolitik i både Sverige och EU. Det baseras både på tidigare moderata partistämmobeslut och på skrivningarna i Tidöavtalet. Europaparlamentariker Tomas Tobé (M) uppnådde vad som var politiskt möjligt att uppnå, givet vad som är möjligt i Europaparlamentet. Om inte EU gemensamt förmår att hantera stora migrantströmmar riskerar det öka invandringen till Sverige. Pakten kan skapa mer ordning och reda i migrationspolitiken. Beslutet fick ett brett stöd i EU-parlamentet, och till och med de mycket främlingsfientliga italienska representanterna för Lega Nord röstade för överenskommelsen.  

Medlemsländernas regeringar håller nu på att forma sin ståndpunkt. Den kommer att se helt annorlunda än vad EP:s ståndpunkt gör. När det är klart kommer förhandlingar att ske med bland annat EU-parlamentet. 

Den svenska regeringen kommer inte att ställa sig bakom en överenskommelse som innebär ökad invandring till Sverige. Det kommer inte bli Europaparlamentets förslag som blir verklighet. För Sverige och många andra länder är stärkt gränskontroll, bättre fungerande återvändande och ett nej till tvingande omfördelning viktiga frågor.

Migrationsminister Maria Malmer Stenergard har varit mycket tydlig med att regeringen inte kommer att stödja EU-parlamentets linje i frågan. I en intervju i SVT säger hon att hon garanterar att 
det inte blir den överenskommelse som Europaparlamentet har landat i, och att hon leder förhandlingarna i ministerrådet mellan medlemsstaterna, samt att det är väl känt att rådet har en stramare position än parlamentet har.


 

 

Min debut som ålderspresident i Riksdagen  

2023-04-21 

 

Idag upplevde jag kammardebatterna från en ovanlig sida. Begick min premiär att leda riksdagens arbete som ålderspresident. Hedrande och intressant. Tror få vet vilket arbete som görs bakom kulisserna av riksdagens tjänstemän, och hur mycket teknik som behövs för att hålla koll på Kammarens arbete, se till att riksdagsordningen följs och att alla protokoll och beslut blir korrekta.

Vi är ett antal ålderspresidenter i riksdagen, jag gissar på ett tiotal, från olika partier, och vi turas om att tjänstgöra när de ordinarie talmännen har förhinder. Ålderspresident har inte direkt med fysisk ålder att göra, utan handlar om antalet tjänsteår som riksdagsledamot. Med mina snart 17 år är jag en av dem som tjänstgjort längst tid i dagens riksdag.



Vid dagens interpellationsdebatter hade jag äran att leda debatter med justitieminister Gunnar Strömmer (M), Energi och näringsminister Ebba Buch (KD) och landsbygdsminister Peter Kullgren (KD). Jag behövde tyvärr också ge uppdraget till vakterna att kasta ut en störande person från åhörarläktaren. Jag avrundade också veckans debatter i kammaren och slog för en stund sedan klubbslaget som avslutade denna veckas riksdagsarbete i Kammaren.

 
 

 

 

Allvarlig kritik från riksrevisionen om bidrag till civilsamhället  

2023-04-20

I dag presenterar Riksrevisionen en mycket intressant rapport om statens bidrag till "civilsamhället". Den har redan uppmärksammats av media. Rapporten riktar nämligen ganska hård kritik mot att staten och dess myndigheter har för dålig kontroll på de pengar som betalas ut till olika organisationer. Det handlar om stora summor, runt 20 miljarder varje år.
 


Några citat ur pressmeddelandet:

"Staten fördelar årligen över 20 miljarder kronor till civilsamhällets organisationer. Riksrevisionen har granskat bidragsgivningen vid fyra statliga myndigheter: Jämställdhetsmyndigheten, Myndigheten för stöd till trossamfund, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor och Socialstyrelsen – som tillsammans fördelar drygt 1,4 miljarder kronor om året."

"Granskningen visar att myndigheternas kontrollåtgärder inte är tillräckliga. Myndigheterna förlitar sig i stor utsträckning på de uppgifter som lämnas i bidragsansökningarna, och genomför endast i begränsad utsträckning verksamhetsbesök eller internetbaserade kontroller. Oseriösa aktörer kan därmed ta del av medlen och använda bidragen till annat än det som avsetts."

"Idag finns det ingen samlad bild över vilka bidrag som går till vilka organisationer, vilket gör det svårt för myndigheterna att upptäcka om verksamhet dubbelfinansieras eller överkompenseras."

"Granskningen visar också att regeringens styrning har varit svag. Bidragen ingår till exempel inte i regeringens systematiska arbete för att motverka felaktiga utbetalningar. Det finns inte heller något riksdagsbundet mål om att minska felaktiga utbetalningar till civilsamhället."

Detta är en fråga som den nya regeringen måste ta tag i. Här finns stora pengar att spara. Åtgärder behövs mot fusk och missbruk av statliga bidrag, och dessutom behöver man säkra att inte rent kriminell verksamhet eller extrema organisationer får del av våra skattepengar. Det har ju kommit larm om sådant många gånger genom åren, men tidigare regering gjorde inte mycket för att ta tag i frågan.


 

 

Så många äldre har särskilt boende eller hemtjänst  

2023-04-20

I går hade vi sammanträde i utredningen om kommunalekonomisk utjämning. I utredningen analyserar vi olika poster som har betydelse när man ska försöka hitta ett rättvist system för utjämning mellan olika kommuner, samt utformningen av olika statsbidrag.

Att sitta i statliga utredningar är väldigt intressant och man lär sig mycket. I går var det bland annat fokus på äldreomsorgen, och vi fick  siffror om hur nyttjandet av särskilt boende respektive hemtjänst ser ut i olika åldersgrupper. Tabellerna nedan visar ett genomsnitt för rikets alla invånare.

Själv blev jag förvånad över att det faktiskt är över 40% av de med ålder över 95 år som inte vare sig bor på särskilt boende eller har hemtjänst. Och i åldrarna under 80 år är det mycket låg andel som har denna form av hjälp. När det gäller särskilt boende är det först efter 85 år som 10% av åldersgruppen nyttjar detta. Och för hemtjänst är det först efter 80 år som över 10% använder detta. I åldersgrupperna under 75 år är det försvinnande få som utnyttjar kommunens tjänster inom äldreomsorgen överhuvudtaget. Om detta enbart beror på att man saknar behov, eller om det också kan bero på att man inte bryr sig om eller vet hur man söker, eller om kommunerna är snåla med att bevilja - eller om det är anhöriga som tar ansvaret - framgår inte av statistiken. Men mycket talar i vart fall för att de "yngre äldre", alltså de under 80 år glädjande nog överlag är ganska friska och klarar sig ganska bra utan hjälp. 





 

 

Budgetartikel i Borås Tidning idag  

2023-04-19


 

 

Välkommet - Moderaterna i EU-parlamentet säger nej till Chat Control  

2023-04-18

I dag kommer det välkomna beskedet att Moderaterna i EU-parlamentet säger nej till Chat Control, alltså förslaget om massövervakning av EU-medborgarnas kommunikation på nätet.

I media beskrivs det som att moderaterna i EU går emot regeringen hemma i Sverige. Detta är dock som jag beskrivit tidigare en felaktig beskrivning. (Se bloggen den 6/4). Det regeringen har sagt är att man ställer sig bakom ambitionen bakom förslaget, dvs. att förebygga och bekämpa sexualbrott mot barn online. Det betyder inte att regeringen sagt ja till det liggande förslaget eller att vi uttalat stöd för detta. Regeringen inser att det är ett omfattande förslag som innebär betydande intresseavvägningar mellan personlig integritet och vikten av effektiv brottsbekämpning.

Jag har de senaste månaderna försökt sätta mig in i alla detaljer i förslaget (se inlägg 23/3 och 6/4) och pekade på allvarliga problem i mitt inlägg den 6/4. Jag blir allt mer klar över att detta förslag helt enkelt inte är vare sig acceptabelt eller rimligt.
* Det innebär en massövervakning av EU-medborgare som inte hör hemma i ett demokratiskt västerländskt samhälle.
* Det medför risk att oskyldiga människor misstänks för barnpornografibrott för att mamma skickar en naken badbild från stranden på ettåringen till pappa på jobbet.
* Det verkar också finnas allvarliga tekniska risker för säkerhetsproblem på nätet med de föreslagna regelverken. Många experter har uttalat sig om att EU-kommissionen inte förstår vad de själva föreslår och vad det får för konsekvenser.
* Utöver detta kan ett ja till Chat Control leda till att ändamålen ändras med tiden och att man använder massövervakningen till helt andra saker än kamp mot barnpornografi.  

Min slutsats är att detta förslag är helt enkelt orimligt att stödja. Jag välkomnar mina moderata EU-kollegers beslut, och kommer efter bästa förmåga argumentera för ett tydligt nej från den svenska regeringen och från moderaterna som parti. Kampen mot barnpornografi är viktig, men måste ske på andra sätt som är förenliga med grundläggande principer i ett demokratiskt rättssamhälle.



 

 

En stram och ansvarsfull vårbudget  

2023-04-17

I dag presenterade finansminister Elisabeth Svantesson (M) regeringens vårbudget. Det var en budget fri från stora satsningar, skattesänkningar och bidragshöjningar. Bakgrunden är såklart den höga inflationen, den högsta vi sett i Sverige på 30 år. Nedan en bild från finansministerns dragning för regeringsunderlaget i helgen, alla siffror från SCB:




Hushållen och företagen:

Inflationen är det största hotet mot människor med svag ekonomi och utan ekonomisk buffert. I det ekonomiska läge vi har idag med hög inflation och stigande räntor kan därför inte staten ge svenska folket breda omfattande ekonomiska kompensationer för alla stigande priser och räntor, vare sig i form av breda bidragsutbetalningar eller sänkta skatter. Om vi gjorde det skulle det direkt driva upp inflationen, vilket inte bara skulle äta upp nyttan av de statliga stöden, utan även mötas av Riksbanken i form av ännu högre räntor för att motverka inflationen. Nettot för utsatta hushåll skulle bli negativt.

I detta läge väljer regeringen därför att mer riktat stötta hushåll som är särskilt utsatta. Redan vid senaste årsskiftet höjdes bostadsbidrag, garantipensioner, studiemedel och ett stort antal andra ersättningssystem ovanligt mycket för att kompensera för inflationen. Utöver detta valde regeringen att permanenta den tillfälliga högre nivån i a-kassan som infördes under pandemin. I vårbudgeten höjs nu också bostadsbidraget för barnfamiljer ytterligare.
 
Första delen av det omfattande elstödet har nu också nått i stort sett alla hushåll i elområde 3 och 4, och i närtid kommer ett andra elstöd att betalas ut till alla svenska hushåll och företag. Vid årsskiftet sänktes som sagt också drivmedelsskatterna, och utan denna sänkning hade bensin och diesel idag alltså kostat en krona mer per liter vid pump. En kraftig förbättring av reseavdraget infördes dessutom vid årsskiftet, och hushåll med stora reskostnader kan ta del av detta höjda reseavdrag direkt varje månad om man begär skattejämkning hos Skatteverket.

 

Kommuner och regioner:

I budgetpropositionen tillförde regeringen ökade statsbidrag till kommuner och regioner, med totalt nära 13 miljarder kronor. Dessutom kommer kommuner och regioner också få ta del av elstödet. SKR, Sveriges Kommuner och Regioner uppskattar att detta stöd tillför kommunsektorn 5 miljarder.
 
Det finns även andra poster i budgeten som direkt stärker kommunsektorns ekonomi. Exempelvis avskaffas avfallsförbränningsskatten och straffskatten på kraftvärme. I stället för straffskatt kan nu kommuner få intäkter från såld el.
 
Samtidigt hänger all politik ihop.

Den stora höjningen vid årsskiftet av garantipensionerna, bostadsbidragen till pensionärer och barnfamiljer, studiemedel och en rad andra ersättningar minskar hushållens behov av försörjningsstöd, och det avlastar kommunerna kostnader. Samma sak när vi beslutade att låta a-kassan ligga kvar permanent på den tillfälligt höjda nivån under pandemin. I vårbudgeten höjs nu alltså bostadsbidraget för barnfamiljer ytterligare. 

En annan viktig satsning är att vi minskat kostnaderna för transporter med bil. Vi tar nu de första stegen, och mer kommer att följa. Efter vår skattesänkning kostar idag drivmedel en krona mindre per liter än de annars skulle ha gjort. För en landsbygdskommun med omfattande körning med kommunala fordon betyder en krona lägre drivmedelskostnad mycket. Ett ordentligt förbättrat reseavdrag underlättar också för kommunens anställda. För en landsbygdskommun kommer minskade reskostnader dessutom att ha stor betydelse för möjligheten att rekrytera personal.

Sammantaget betyder regeringens politik att kommunsektorn i år stärks med nära de 20 miljarder som kommunsektorn själva anser att de behöver. Regeringen har samtidigt resurser att tillskjuta mer i höstens budget inför 2024 om läget i ekonomin försämras. Men just nu ser vi inte att extra tillskott behövs. 

Till saken hör att kommunerna och regionerna haft flera goda år med högkonjunktur och stora överskott. Förra året var det 203 av landets 290 kommuner som hade satt av sammanlagt 30 miljarder i denna typ av reserver, och Sveriges Kommuner och regioner, SKR förutspår att ytterligare ett antal kommuner kommer sätta av pengar för 2022. Det är också 13 av 21 regioner som sparat totalt 10 miljarder i resultatutjämningsreserv. Dessa dryga 40 miljarder i avsättningar är en extra buffert för många kommuner och regioner när tiderna försämras.


 
Sammanfattning:

En stram vårbudget med huvudsyfte att motverka inflationen och samtidigt stötta de mest utsatta hushållen. Inga större utgiftsökningar jämfört med satsningarna i budgetpropositionen som trädde i kraft vid årsskiftet. Får vi ned inflationen under året finns gott hopp om att det kan komma både stora reformer, utgiftsökningar och skattesänkningar i den stora budgetpropositionen för 2024.  

Regeringen kommer få kritik från olika håll, antingen för att man vill ha mer bidrag, mer kommunstöd eller sänkta skatter. Men i detta läget gäller det att stå emot kritiken och ta ansvar i ett bistert läge med den högsta inflationen på åtskilliga decennier. Att regeringens linje är den rätta bekräftas också av rader av ekonomier och experter, exempelvis det oberoende Konjunkturinstitutet.

Oppositionens krav skulle öka inflationen, vilket skulle äta upp nyttan av både ökade bidrag och höjda löner, och dessutom driva upp räntorna ytterligare. Svenska hushåll, och då framförallt de med minst marginaler - garantipensionärer, ensamstående med barn, studenter. arbetslösa och sjukskrivna - skulle bli stora förlorare på en sådan politik.

 
För en stund sedan debatterade jag detta helt kort med Petter Löberg (S) i Radio Sjuhärad. Han ville se "paket efter paket" för att stimulera ekonomin, "precis som under pandemin". Jag förklarade att det skulle vara en helt livsfarlig ekonomisk politik i detta läge. Under pandemin var inflationen nära noll, och det gick utmärkt att stimulera ekonomin. Idag är läget som sagt ett helt annat. Detta vet såklart socialdemokraterna, men de vill samtidigt driva det politiska spelet. Lite oansvarigt kan man ju tycka. Om de suttit i regering tror jag inte de hade drivit den politik de nu efterfrågar... 


 

 

Elfsborg vaknade till liv  

2023-04-16

Inledningen på allsvenskan var inte direkt smickrande för Elfsborg. Efter första omgången låg gulsvart sist i tabellen. Men i går vände det. En 5-0-seger mot Brommapojkarna (som lika gärna kunde varit 10-0) förde upp Elfsborg till övre delen av en något haltande tabell. 



Mitt tips är dock att Elfsborg inte riktigt räcker till för att slåss om medaljerna. Förra året slutade med en sjätteplats efter en riktigt stark avslutning med fyra raka segrar i de fyra sista matcherna. En placering runt plats 5-6 känns som ett rimligt tips även i år. Årets serie lär också visa stor klasskillnad mellan topp och botten. Elfsborg hör absolut hemma på den över halvan av tabellen, och lär oftast slå bottenlagen ganska enkelt. Däremot blir det en tuff uppgift att besegra de bästa lagen. Men gulsvart får gärna överraska mig och knipa en medalj.


 

 

Hur stor blir extrakostnaden för Västlänken?  

2023-04-14

Från fönstren på 14:e våningen i Regionens Hus har man en bra utsikt över staden. Jag studerade mitt "favoritobjekt" (nåja) Västlänken, och funderade över varifrån vi ska ta alla de saknade miljarderna för att få projektet färdigt. Det måste vara en av de sämsta kalkyler som Trafikverket gjort hittills. Jag skrev om Göteborgs-Postens granskning av projektet den 24 mars.

Vi var många som var kritiska till projektet, men en majoritet av politikerna var antingen godtrogna eller fullt medvetna om att kalkylerna omöjligen skulle kunna hålla - kritik kom från många håll, inklusive Riksrevisionen, men man körde på ändå. Nu kommer notan. Hur många miljarder som kommer att saknas är svårt att uppskatta, projektet är ju långtifrån färdigt, men redan är avsatta pengar slut. Mindre än 10 miljarder i brist lär det nog knappast bli om man ska tro seriösa uppskattningar, snarare betydligt mera. Vad slutnotan blir exakt och vem som ska betala vet ingen idag. 

 

Den blivande stationen vid Regionens Hus. I bakgrunden Centralstationen och Busstrafikens resecentrum. 

 

Bygget förbi köpcentrat Nordstan och centrala staden. 

 

En vy mot västerut mot Göta Älv och havet längre bort i fjärran. Den nya skyskrapan Karlatornet längst bort. I förgrunden "Läppstiftet" och den nya Marieholmsleden.



 

Möte med Västra Götalandsregionen  

2023-04-14

I dag var västsvenska riksdagsledamöter inbjudna till möte med Västra Götalandsregionen för att diskutera gemensamma frågor.

Första ämnet var det snabbt växande behovet av el för att klara nya idustriprojekt i regionen. Det var mycket uppenbart för oss moderater på plats att svaret heter mer kärnkraftel från Ringhals.

Andra ämnet var järnvägen mellan Göteborg och Borås, där regeringen faktiskt fick ett för mig oväntat erkännande och regionföreträdarna konstaterade faktiskt att det nya fokuset på regional pendling är precis vad regionen vill ha. Så nu har regeringen och regionen en samsyn och ingen verkar längre sörja de skrotade planerna på höghastighetståg. Och med tanke på hur det gått med Västlänken när det gäller att hålla budget (se nästa inlägg) är det nog tur att vi skrotar höghastighetstågen.

Vi pratade också om utbildningsfrågor och fick en dragning om regionens nya organisation. Min spontana reaktion var att det är väldigt många beslutsnivåer, staber och tjänstemän i organisationen, men jag är för dåligt insatt för att säga hur man borde göra i stället. Men helt klart är Västra Götalandsregionen oerhört stor och svårstyrd, det är ganska uppenbart. Man gör säkert så gott man kan.
 
Nedan den moderata riksdagsdelegationen på mötet.


 


Oförenliga budskap om reduktionplikten  

2023-04-13

Detta är rubrikerna på två inslag i SVT idag om reduktionsplikten (hämtade från SVT:s webbsida). Det är bara att konstatera att båda budskapen inte kan vara korrekta samtidigt.



Min bedömning är att båda sidor har lite rätt, men också ganska mycket fel.

En sak är uppenbar - på KORT SIKT medför INTE biodrivmedel minskade utsläpp av koldioxid. Snarare tvärtom eftersom förbrukningen vid inblandning av många biodrivmedel i bensin och diesel faktiskt ökar bränsleförbrukningen och därmed utsläppen. Det går såklart inte att skilja en CO2-molekyl från biodrivmedel från en CO2-molekyl från fossila bränslen. På kort sikt FINNS INGEN effekt alls på utsläppen genom ökad reduktionsplikt. När jag hör både politiker och debattörer påstå att reduktionsplikten minskar utsläppen på kort sikt blir jag bekymrad. De framstår inte som så kunniga på sitt område.

På LÅNG SIKT däremot kan vissa biodrivmedel minska utsläppen. Jag skrev om det den 19 mars på denna sida. Exempelvis blir det såklart minskade utsläpp om man använder restprodukter från skogen för att göra biobränsle i stället för att produkterna ligger och ruttnar i skogen och då släpper ut CO2. Genom att göra biobränsle av dem kan man använda energin innan utsläppen görs, och samtidigt tränga undan motsvarande mängd traditionell bensin och diesel. 

I mitt inlägg påpekade jag dock att biodrivmedel från växande odlade grödor knappast har någon effekt på minskade utsläpp överhuvudtaget, och resonerade också kring en del andra typer av inblandning.

Miljöorganisationerna ratar alla former av biodrivmedel och anser att inga minskar utsläppen. Det är som sagt också fel. Vissa biodrivmedel har en långsiktig effekt på utsläppen. Inte heller miljöorganistionerna och Greenpeace har helt rätt, även om de i ärlighetens namn har mer rätt än de som påstår att ökad reduktionsplikt skulle vara ett sätt att sänka utsläppen på kort sikt.

Det ändå märkligt att det inte går att föra en nyanserad diskussion om något alls som rör klimatet.


 

 

Även kommuner måste prioritera i bistra ekonomiska tider  

2023-04-13

I dag representerade jag moderaterna i finansutskottets debatt om kommunala frågor. Här är debatten i sin helhet, inklusive mina repliker, från riksdagens videoupptagning:



Här är mitt anförande i textform:
 
 
Herr talman,
 
Avgående regeringar talar ofta om "det dukade bordet" som den nya regeringen fått ta över. Frågan är då vad bordet var dukat med när den nya moderatledda regeringen tog över regeringsmakten i höstas?
 
Den rikliga buffé som dukats upp bestod av EU:s lägsta ekonomiska tillväxt 2022, den fjärde högsta arbetslösheten i hela EU, världens högsta dieselpriser redan före Putins invasion av Ukraina, allvarliga brister i elförsörjningen med hotande elbrist och en snabbt stigande inflation och räntor. Man hade också dukat fram en skenande gängkriminalitet med rekordhögt antal ihjälskjutna människor och dödliga uppgörelser mellan kriminella grupperingar som saknar motstycke i svensk historia.
 
Mitt på bordet hade man dessutom ställt fram ett gigantiskt och växande utanförskap i våra förorter.

Den nya regeringens uppgift är att så snabbt som möjligt duka av den illa smakande buffén och ersätta den med något bättre.
 
 
Herr talman,

Utöver alla de problem den nya regeringen ärvde har det tillkommit nya. Den globala ekonomin har mattats av och i Europa råder redan lågkonjunktur kombinerat med hög inflation och stigande räntor.
I skuggan av Rysslands barbariska anfall på Ukraina behöver Sverige samtidigt rusta upp sitt försvar och anpassa oss till ett kommande medlemskap i Nato.

Jag tror de flesta sunt tänkande människor inser att det är en lång och mödosam väg Sverige och svenska folket har framför sig. Och samtidigt vet jag att vänstersidan och deras kompisar bland journalister och massmedia kommer göra allt för att lägga skulden för alla samhällsproblem på den regering som äntligen försöker lösa dem.
 
Men vi är beredda och kommer aldrig vika ned oss. Steg för steg kommer vi att presentera förslag om en ny politik, samtidigt som vi försöker lösa akuta problem i vårt land.
 
 
Herr talman,
 
Kommuner och regioner är alltid den viktigaste leverantören av välfärdstjänster. Det gäller skola, äldreomsorg, sjukvård och offentlig samhällsservice. Inte minst är det kommunerna som är den sista garanten för att människor som hamnar i en plötslig och allvarlig ekonomisk situation får tillfälligt extra stöd av samhället.
 
Under pandemin fick kommunsektorn mycket stora extra tillskott, ofta efter direkta initiativ från oss moderater och andra oppositionspartier. Detta var värdefullt och medförde att kommunsektorn och inte minst regionerna fick lite ekonomiskt andrum och kunde fokusera på sina kärnuppgifter i ett mycket ansträngt läge.
Tack vare dessa stora tillskott har kommunsektorns samlade resultat legat på historiskt höga nivåer de senaste två åren. Många kommuner har skapat reserver i sina resultatutjämningssystem, pengar som kan användas när tiderna blir sämre.
 
En av de första frågor jag drev som nybliven riksdagsledamot 2006 var just att vi borde införa någon form av resultatutjämningssystem för kommuner och regioner. Detta blev också verklighet under Alliansens regeringsår. En stor majoritet av kommunerna och regionerna har använt denna möjlighet att spara överskott från goda år och använda pengarna när tiderna blir sämre. Resultatutjämningsfonderna skapar en bättre balans mellan goda och dåliga år. År 2021 var det 203 av landets 290 kommuner som satt av sammanlagt 30 miljarder i denna typ av reserver, och Sveriges Kommuner och regioner, SKR förutspår att ytterligare ett antal kommuner kommer sätta av pengar för 2022. Det är också 13 av 21 regioner som sparat totalt 10 miljarder i resultatutjämningsreserv. Man kan konstatera att dessa reserver blev precis den framgång som jag och andra hoppades när de infördes, och dessa dryga 40 miljarder i avsättningar kommer nu väl till pass när tiderna försämras.
 
Samtidigt var överskotten 2021-22 av tillfällig natur till följd av stora pandemistöd. De kommande åren kommer att bli svårare rent ekonomiskt. Skatteintäkterna påverkas av både arbetslöshet och demografi, kostnaderna påverkas av inflation, löneutveckling, räntehöjningar och energipriser.

I budgetpropositionen tillförde regeringen därför ökade statsbidrag till kommuner och regioner, med totalt nära 13 miljarder kronor, varav hälften är generella statsbidrag.
 
Utöver ökade statsbidrag får kommuner och regioner också del av elprisstödet. SKR, uppskattar att detta stöd tillför kommunsektorn 5 miljarder.
 
Det finns även andra poster i budgeten som direkt stärker kommunsektorns ekonomi. Exempelvis avskaffas avfallsförbränningsskatten och straffskatten på kraftvärme. I min egen hemkommun, Mark, stängde man ned elproduktionen i kraftvärmeverket när straffskatten infördes. Nu finns möjligheten att återstarta och utöka den lokala elproduktionen. I stället för straffskatt kan nu kommunen få intäkter från såld el.
 
Samtidigt hänger all politik ihop. De storsatsningar vi gör på polisen och rättsväsendet är till nytta för alla invånare och givetvis även för kommunerna. Hög brottslighet, omfattande skadegörelse, bilbränder, social utslagning och brottslighet som styrs av kriminella gäng medför enorma kostnader för vissa kommuner. Kan vi vända detta har det även stor ekonomisk betydelse för kommunerna. Samma sak när vi nu stramar upp migrationen och minskar invandringen. Detta kommer ha stor betydelse långsiktigt för kommunsektorns ekonomi.
 
En annan viktig post i statsbudgeten är åtgärderna för att minska kostnaderna för transporter med bil. Vi tar nu de första stegen, och mer kommer att följa. Efter vår skattesänkning kostar idag drivmedel en krona mindre per liter än de annars skulle ha gjort.
För en landsbygdskommun med omfattande körning med kommunala fordon betyder en krona lägre drivmedelskostnad mycket. Ett ordentligt förbättrat reseavdrag underlättar också för kommunens anställda. För en landsbygdskommun kommer minskade reskostnader dessutom att ha stor betydelse för möjligheten att rekrytera personal.
 
Sammantaget betyder regeringens politik att kommunsektorn i år stärks med nära de 20 miljarder som kommunsektorn själva anser att de behöver.
 
 
Herr talman,   
 
Kommunerna kan samtidigt på många sätt själva påverka sin egen framtid.
 
Ett gott företagsklimat, rimliga tillsynsavgifter och hög service mot företagen lägger grunden för en kommuns tillväxt och befolkningsutveckling. Att ha en mångfald av utövare som erbjuder olika välfärdstjänster är också värdefullt för att utveckla verksamheten. Flera motioner i detta betänkande tar upp dessa viktiga frågor. 
 
Samtidigt måste också vissa av våra kommuner prioritera bättre. Exemplen på kommunalt slöseri är numera många och uppseendeväckande. Att hushålla med de skattepengar man har är en självklarhet för en ansvarsfull kommun.
 
Behövs exempelvis 170 anställda kommunikatörer i Malmö och 200 stycken i Stockholm? Ett exempel av många på hur byråkrati och administration sväller medan antalet anställda inom äldreomsorg och skola får stå tillbaka.
 
Så länge kommuner lägger pengar på sådant som är mindre viktigt än kärnverksamheterna finns det utrymme att stärka välfärden utan vare sig ökade statsbidrag eller höjd kommunalskatt.
 
 
Herr talman,
 
Inflationen är det största hotet mot människor med svag ekonomi och utan ekonomisk buffert. I det ekonomiska läge vi har idag med hög inflation och stigande räntor kan därför inte staten ge svenska folket breda omfattande ekonomiska kompensationer för alla stigande priser och räntor. Om vi gjorde det skulle det direkt driva upp inflationen. Vilket inte bara skulle äta upp nyttan av de statliga stöden, utan även mötas av Riksbanken i form av ännu högre räntor för att motverka inflationen. Nettot för utsatta hushåll skulle bli negativt. I detta läge väljer regeringen därför att mer riktat stötta hushåll som är särskilt utsatta.
 
Redan vid senaste årsskiftet höjdes bostadsbidrag, garantipensioner, studiemedel och ett stort antal andra ersättningssystem för att kompensera för inflationen. Utöver detta valde regeringen att permanenta den tillfälliga högre nivån i a-kassan som infördes under pandemin.
 
Första delen av det omfattande elstödet har nu också nått i stort sett alla hushåll i elområde 3 och 4, och i närtid kommer ett andra elstöd att betalas ut till alla svenska hushåll och företag. Vid årsskiftet sänktes som sagt också drivmedelsskatterna, och utan denna sänkning hade bensin och diesel idag alltså kostat en krona mer per liter vid pump. En kraftig förbättring av reseavdraget infördes dessutom vid årsskiftet, och hushåll med stora reskostnader kan ta del av detta höjda reseavdrag direkt varje månad om man begär skattejämkning hos Skatteverket.
 
Regeringen aviserar nu också ytterligare förstärkning av bostadsbidraget för barnfamiljer, eftersom vi vet att dessa ofta har det extra tufft.
 
Ett starkt statligt stöd till utsatta hushåll minskar dessutom belastningen på kommunerna när det gäller försörjningsstöd.
 
 
Herr talman,
 
I betänkandet behandlas motioner om det kommunala utjämningssystemet. Frågan utreds just nu, och eftersom jag sitter med i denna utredning tänker jag inte föregripa utredningens arbete. Det är en mycket seriös utredning som går på djupet med kommunsektorns kostnader och hur man på bästa sätt ska skapa en rimlig likvärdighet mellan kommuner utan att skada tillväxten i framgångsrika kommuner och utan att minska incitamenten för egna insatser i kommuner som inte är lika framgångsrika eller har en svår demografisk situation.
 
Jag ser fram mot utredningens fortsatta arbete, och nästa sammanträde har vi faktiskt redan nästa vecka.
 
 
Herr talman,
 
I betänkandet finns som sagt ett antal motioner som pekar på olika problem och utmaningar inom kommunsektorn. I ett antal frågor lär regeringen återkomma, och flera frågor utreds just nu, exempelvis utjämningssystemet. Vi lär får nya debatter om detta i framtiden. Jag yrkar idag bifall till betänkandet och avslag på samtliga motioner. 





 

 

Arbetslösheten sjunker - trots bistra tider  

2023-04-13

Pressmeddelande från Arbetsfömedlingen idag:


Arbetslösheten fortsätter att minska samtidigt som antalet lediga jobb i Platsbanken ökar.

I slutet av mars var drygt 335 000 inskrivna som arbetslösa, vilket motsvarar en arbetslöshet på 6,4 procent.

Samtidigt ökade antalet nya lediga jobb på Platsbanken. I mars låg antalet på 223 000 vilket kan jämföras 207 000 ett år tidigare.

− Konjunkturnedgången har ännu inte påverkat arbetslösheten i stort och det finns fortfarande ett stort behov av arbetskraft med efterfrågade kompetenser, säger Marcus Löwing, analytiker på Arbetsförmedlingen.

Sedan oktober har antalet varsel legat på en stabil men något högre nivå jämfört med tidigare år. Närmare 4 700 personer varslades om uppsägning i mars, framför allt inom tillverkning och handel.

− Det är glädjande att arbetsmarknaden fortsätter att stå stark trots det tuffa ekonomiska läget och än mer glädjande är de aviserade satsningarna på vuxenutbildning. Detta visar att arbetsmarknads- och utbildningspolitiken måste gå hand i hand inför den stundande lågkonjunkturen, säger Maria Mindhammar, generaldirektör för Arbetsförmedlingen.

Kort om arbetsmarknaden i mars 2023

Inom parentes anges motsvarande siffror för mars 2022.

  • 6,4 procent var inskrivna som arbetslösa (7,0).* Sammanlagt 335 328 personer (354 646).
  • 7,4 procent av ungdomarna 18–24 år var inskrivna som arbetslösa (8,6).* Sammanlagt 37 261 ungdomar (40 371).
  • 142 990 av de inskrivna arbetslösa har varit utan arbete i 12 månader eller mer (173 542).
  • 152 539 personer var öppet arbetslösa (162 176).
  • 182 789 personer deltog i program med aktivitetsstöd (192 470).
  • 30 149 personer anmälde sig som arbetssökande (29 665).
  • 29 940 personer fick arbete (34 563).
  • 4 662 personer varslades om uppsägning (2 398).

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

Källa: Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik i mars 2023


 

 

Kontantseminarium i riksdagen   

2023-04-12

Kontantupproret anordnade idag ett seminarium om kontantanvändningen, och jag var en av fyra inbjuda politiker i en välfylld förstakammarsal i riksdagen. Själv var jag inmbjuden i min roll som medlem i den parlamentariska referensgruppen föör den nyligen presenterade Betalningsutredningen.

Jag har ju länge varit engagerad i frågan om en fungerande kontanthantering och har drivit frågan aktivt i riksdagen. Mina första motioner i ämnet skrev jag 2014. Jag har även deltagit på en del av kontantupprorets möten.

Jag framhöll att utredningen har förtjänstfullt lyft värdet av kontanter som ett av flera betalningsmedel, och det har absolut fått draghjälp av ett oroligt omvärldsläge och fokus på nationell beredskap. Jag tror den politiska diskussionen framöver kommer att ske mot en helt ny bakgrund och att allt fler inser att vi inte kan ha ett helt kontantlöst samhälle. Fungerande kontanthantering är en del av vår beredskap. Dessutom blir integritetsfrågorna allt viktigare för många.

Det är välkommet att utredaren kunnat bekräfta att de flesta apotek, butiker och bensinstationer idag tar emot kontanter. Rimligt med lagreglering av apotekens speciella roll med livsviktig medicin och att den ska kunna betalas kontant. Svårare med livsmedel och drivmedel – risk för utslagning vid för hårda krav. Bra att utredaren säger tydligt att man ska kunna fullgöra alla skyldigheter gentemot staten, regioner och kommuner med kontanter när kontanter är lagligt betalningsmedel. Bra med förslagen om flera parallella betalningssystem för att stärka samhällets motståndskraft och en diskussion om möjligheten att göra säkra offlinebetalningar.

Många på seminariet uttryckte att de ville se fler konkreta förslag om lagstiftning om att man ska ha rätt att använda kontanter överallt, lagstiftning i denna riktning finns i tex Norge och Danmark. Jag tycker det är en rimlig tanke, men då måste kanske staten vara med och ta en del av kostnaderna för kontanthanteringen för att inte slå undan benen på små glesbygdsbutiker.

Jag förväntar mig ett betydande antal remissvar och förslag när utredningen nu går ut på remiss. Sedan ska det bli intressant att följa den kommande politiska diskussionen om frågan. 

 


 

 

Högnivåmöte om Ukrainas och Moldaviens väg in i EU   

2023-04-11

I dag deltog jag på ett högnivåmöte i riksdagen med fokus på Ukrainas och Moldaviens väg in i EU. Att mötet hölls i Stockholm har givetvis koppling till att Sverige just nu är ordförande för EU. Min m-riksdagskollega Gustaf Göthberg från Göteborg var medarrangör av mötet.

På plats fanns politiker från Litauen (som vad jag förstår var initiativtagare till mötet) samt Moldavien, bland annat talmannen i Moldaviens parlament, och på länk från Kyiv deltog bland annat ordföranden i Ukrainas utrikesutskott. Själv var jag inbjuden i min egenskap av vice ordförande för det svensk-ukrainska parlamentarikernätverket.




Både Ukraina och Moldavien har ju lämnat i ansökningar om EU-medlemskap och blivit välkomnade som kandidatländer. Processen framåt är omfattande och det ställs höga krav för att länderna ska godkännas som EU-medlemmar. Enligt Andres Kubilius, tidigare premiärminister i Litauen och nu ledamot av EU-parlamentet kan det ta minst 3-4 år innan ansökarländerna blivit redo för EU-medlemskap, vilket gör att de skulle kunna bli medlemmar 2027 och delta i EU-parlamentsvalen 2029. Andra jag talade med tror att det kommer ta längre tid än så. Samtidigt har inte minst Ukraina, trots pågående krig, gjort väldigt stora ansträngningar för att leva upp till EU:s krav. Inte minst kampen mot den omfattande korruptionen prioriterats, en korruption som följt av 50 år som del av det gamla korrumperade Sovjetunionen.

Sveriges statssekreterare med ansvar för EU-frågor, Christian Danielsson, påpekade under konferensen också att även EU måste förändrats om man ska kunna välkomna Moldavien och Ukraina som EU-medlemmar. Inte minst måste jordbruksstöden ses över, med tanke på att Ukraina är ett mycket viktigt jordbruksland. Dagens jordbruksstöd lär inte fungera om Ukraina blir medlemmar. 

Jag tror det kan ta lång tid innan Moldavien och Ukraina blir medlemmar i EU, men det är viktigt att processen fortsätter. Det är samtidigt viktigt att inte EU tummar på kraven bara för att de två ansökarländerna är allvarligt hotade av Ryssland. Ska EU fungera får man inte göra om misstagen när man välkomnade länder i Östeuropa som medlemmar innan de var redo för medlemskap.  


 

 

Glad Påsk!   

2023-04-08

Påsken firar jag med barn och barnbarn och lite paus från politiken. Här en vacker påskaftonsmåne vid stugan. 
Jag önskar er alla en glad och avkopplande påsk!



 

 

Regeringen har INTE sagt ja till förslaget om "Chat Control"   

2023-04-06

Jag får många mail och synpunkter på EU-förslaget om massavlyssning av elektronisk kommunikation, det så kallade "Chat Control" som EU-kommissionen lagt fram som förslag. Jag har skrivit om förslaget här flera gånger, och har lovat återkomma i frågan.

Jag har som ledamot i EU-nämnden en vana av att se förslag från EU-kommissionen eller EU-parlamentet som jag inte håller med om, men ofta förändras förslagen på vägen under förhandlingarna mellan EU:s tre parter - kommissionen, parlamentet och Europeiska Rådet (ministerrådet).

För min personliga del är jag dock mycket kritisk till ursprungsförslaget, eftersom jag anser att massavlyssning av all kommunikation mellan alla människor inte kan försvaras i jakten på kriminalitet. Jag tycker helt enkelt inte att denna form av övervakning hör hemma i ett demokratiskt samhälle. Jag ifrågasätter också nyttan - risken att pedofilnätverk söker sig till Darknet och liknande eller att man börjar utbyta bilder via brev i stället ska inte underskattas. Det verkar också finnas allvarliga tekniska risker för säkerhetsproblem på nätet med de föreslagna regelverken. 

Häromdagen påstods att regeringen sagt ja till förslaget. Detta har jag och andra kritiska moderater undersökt de senaste dagarna och det stämmer inte! Följande gäller för regeringens och moderaternas syn på förslaget:

Regeringen ställer sig bakom ambitionen bakom förslaget, dvs. att förebygga och bekämpa sexualbrott mot barn online. Det betyder inte att regeringen sagt ja till det liggande förslaget eller att vi uttalat stöd för detta. Regeringen inser att det är ett omfattande förslag som innebär betydande intresseavvägningar mellan personlig integritet och vikten av effektiv brottsbekämpning.

De som stödjer förslaget lyfter fram att barnens rättigheter, bl.a. att inte bli utsatta för sexuella övergrepp, motiverar ett intrång i rätten till privatliv. De menar också att det finns ett mycket starkt allmänintresse att vidta kraftfulla åtgärder för att bekämpa sexualbrott mot barn i onlinemiljön. De som kritiserar förslaget lyfter fram att intrånget är mycket omfattande och strider mot den grundläggande rättigheten till ett privatliv. Kritikerna menar också att den spårning som föreslås leder till massövervakning, s.k. chat control. Det finns också invändningar mot att förslaget skulle kunna medföra att krypteringsnycklar som krävs för övervakningen skulle komma på avvägar eller hackas, och att det skulle äventyra säkerheten i viktiga funktioner på nätet. 

Just nu är förslaget föremål för diskussioner och förhandlingar och det är fortfarande för tidigt att bedöma vad medlemsstaterna och Europaparlamentet kommer fram till. Som ordförande i EU är det regeringens roll att föra den processen framåt så långt som möjligt. I det arbetet är det också viktigt att klargöra de rättsliga och tekniska förutsättningarna för förslaget. I media har det tidigare rapporterats att regeringen stödjer förslaget. Frågan är dock i det närmaste omöjlig att svara på då det fortfarande inte går att säga hur förslaget kommer se ut. Man stödjer alltså ambitionen att förebygga och bekämpa sexualbrott mot barn på nätet. Det betyder inte att regeringen sagt ja till det liggande förslaget.

Frågan kommer diskuteras vidare i den moderata riksdagsgruppen, precis som alla andra viktiga frågor. Jag kommer argumentera för min kritiska linje, och lär återkomma i ämnet här.


 

 

Kvar på topp tio av de främsta politiska opinionsbildarna på twitter 

2023-04-05

År efter år håller jag mig kvar på tio i topp över politiska opinionsbildare på twitter. Denna gång en sjätteplats. Kul och inspirerande att så många följer och läser det jag skriver på både twitter, facebook och här på bloggen. Inte minst märker jag ju hur media hela tiden bevakar och rapporterar om det jag skriver. Det når därmed ännu fler. 

 

 

 

Betalningsutredningen i sin helhet  

2023-04-05

Nu finns betalningsutredningen i sin helhet som SOU. 

Du hittar hela utredningen på denna länk.

Utredaren Anna Kinberg Batra sammanfattade sina förslag i en mycket läsvärd intervju i Dagens Nyheter häromdagen. Klicka för läsbar text.



Här en artikel i Svenska Dagbladet där hon utvecklar varför kontanter kommer behövas under överskådlig tid. I en annan intervju i samma tidning förklarar hon varför hon säger nej till en statlig e-krona.

Den 12 april deltar jag själv i Kontantupprorets seminarium om Betalningsutredningens slutsatser. Det ska bli intressant.


 

 

Årsstämma med Sparbanksstiftelsen Sjuhärad  

2023-04-04

  

I kväll deltog jag - för sista gången - på årsstämman med Sparbanksstiftelsen och Sparbanken Sjuhärad i egenskap av politiskt utsedd huvudman som representant för Marks kommun. Nu avskaffas hela systemet med politiskt valda huvudmän, och därmed upphör mitt uppdrag som jag innehaft sedan 2015.

En riktigt stor blomma med tack från Stiftelsen kom med bud i morse, och ikväll var det middag på Sparbanken i Borås med stiftelsens och bankens ledningar. 

Före middagen fick vi föredragningar om bankens och stiftelsens resultat. Sparbanken Sjuhärad gjorde ett extremt bra resultat 2022, och nyckeltalen för banken är sannolikt de bästa som någon svensk bank kan uppvisa. Mycket hög soliditet, imponerande hög kapitaltäckningsgrad och väldigt små kreditförluster. Och över 400 miljoner i vinst. Inte illa av en bank med ca 120 anställda.


Sparbanksstiftelsen äger 50,1% av Sparbanken Sjuhärad, och Swedbank äger 49,5%. Resterande del ägs av en personalstiftelse. Sparbanksstiftelsen får som ägare utdelning från banken, och denna utdelning används till stor del för att stödja olika verksamheter i Sjuhärad, idrott, kultur, utbildning mm. Sedan stiftelsen startades i mitten på 1990-talet har man delat ut 310 miljoner till ca 2.700 olika mottagare runt om i Sjuhärad. Mycket imponerande, och ett tilltalande sätt att använda bankens vinster.




Trevlig kväll med Boråsmoderaterna  

2023-04-04

I går kväll gästade jag och min riksdagskollega Ulrik Nilsson Boråsmoderaterna och berättade om riksdagsarbetet och aktuella politiska ämnen, samt svarade på frågor. Ett trevligt sätt att lite mer lättsamt lyssna av hur lokala medlemmar uppfattar den nya regeringen och vårt arbete med stt förändra Sverige. Överlag var man ganska nöjda med oss, och fullt medvetna om att stora förändringar av politiken alltid tar lite tid.

Vi fick med oss en hel del uppslag och tankar till Riksdagen, och det kommer bli fler träffar av detta slag runt om i valkretsen. Den lokala förankringen är oerhört viktig.

 

 

Migrationsministern: Fusk med uppehållstillstånd ska stoppas  

2023-04-03

I dag upprepar Expressen i en intervju med migrationsminister Maria Malmer Stenergard (M) de migrationsnyheter som presenterades före jul. I korthet handlar det om att regeringen ger Migrationsverket ett konkret direktiv om att felaktigt beviljade uppehållstillstånd ska dras tillbaka. Migrationsverket ska nu återkomma till regeringen och med en uppskattning av omfattningen av fusket. 

Detta gäller särskilt personer som sökt asyl eller beviljats uppehållstillstånd på grund av hotbild i hemlandet, men ändå väljer att relativt kort tid därefter åker på semester till sitt gamla hemland. Det är oerhört stötande. Det gäller också andra typer av fusk och uppehållstillstånd grundade på osanna uppgifter, exempelvis där man beviljas uppehållstillstånd för studier, men där personen när den väl kommit hit inte alls studerar utan gör andra saker. 

Regeringsunderlagets fyra partier är överens om att fusk med uppehållstillstånd ska stoppas.