Januari 2022

 

Jag hade äran att vara gäst i podden Entreprenörsdriv häromdagen

2022-01-31

Podden Entreprenörsdriv har drivits sedan 2015, och i senaste avsnittet hade jag äran att vara gäst. Nedan går det att lyssna på hela inslaget som hade mycklet fokus på hur politiken kan påverka entreprenörsskap och småföretagande. Det blev även lite samtal kring pandemin och hur denna påverkat företagandet.


 

 

Nytt regeringskaos väntar om inte oppositionen vinner valet

2022-01-31

Nu har alltså Vänsterpartiets partiledare gett sin syn på regeringsfrågan inför valet. Man vill se en regering med S, V, MP och C, och man kräver att Vänsterpartiet får plats i regeringen. Är det detta som är Centerpartiets regeringsunderlag? Är det "den breda mitten" som Annie Lööf brukar tala om? Eller hur ser hennes regeringsalternativ annars ut?

Nästa fråga går till Socialdemokraterna, som nu lättat jublar internt över att vara av med Miljöpartiet och kunna ta något vettigare regeringsbeslut än innan om allt från slutförvar och gruvor till skärpt migration och rättspolitik. Beslut man vet måste tas, beslut man vill ta, men beslut som Miljöpartiet tidigare hindrade. Beslut som lyft S i opinionen - men hur länge? Tänker Socialdemokraterna ta in Miljöpartiet i en regering igen efter valet? Med en ny handlingsförlamning av regeringspolitiken som resultat?

Både Socialdemokraterna och Centerpartiet har många frågor att besvara före valet. Hur ser deras respektive regeringsunderlag ut?


           


 

 

Äntligen lite kampanj igen

2022-01-30

I går kampanjade Markmoderaterna äntligen igen, för första gången sedan förra sommaren. Pandemin har verkligen begränsat möjligheten att träffa väljare och prata politik. Men nu kommer vi att ta igen det med råge, valåret har bara börjat.

Temat för gårdagens kampanj utanför Willys i Skene var de höga elpriserna och många har uppmärksammat att vi moderater var de som tog initiativet till att staten måste kompensera hushållen för extrema elpriser - detta eftersom staten tar in enorma extra momsintäkter när elpriset stiger. Det är inte rimligt att staten ska tjäna massor av extra skattepengar på att hushållen tvingas betala orimliga summor för sin el. I det läget kan staten gott betala tillbaka det oväntade överskottet till hushållen, och det utan att det drabbar statskassan alls.

Moderaterna presenterade ju ett förslag om att slopa elskatterna helt under januari och februari, Tyvärr nappade inte regeringen på förslaget, och nu är det ju för sent vad gäller januari. Vi diskuterar därför i finansutskottet just nu hur vi ska kunna hitta en annan lösning som ger motsvarande lättnad för elkonsumenterna.



 

 

Uppmärksammad i Österrikisk press

2022-01-28

Den 16 januari skrev jag en ganska vass kommentar på twitter med anledning av Österrikes beslut att införa obligatorisk tvångsvaccinering av befolkningen, med hot om mycket höga bötesstraff för den som inte vaccinerar sig mot covid. Själv trodde jag det var en självklarhet att alla länder i EU respekterar Europakonventionen om mänskliga fri- och rättigheter, men tydligen är det inte så.



Häromdagen fick jag plötsligt en intressant länk i min pressbevakning. Det var den österrikiska tidningen Wochenblick som på något sätt hade uppmärksammat min tweet och skrivit en artikel om den:



Och nu får jag plötsligt en massa mail och kommentarer på facebook och twitter från personer i Österrike som vill ha hjälp från Sverige att stoppa tvångsvaccineringarna. Tur man kommer ihåg lite av skoltyskan. Även från USA har jag fått mail från Österrikiska medborgare som uppmärksammat artikeln. 



Tyvärr har jag ju minimal möjlighet att göra så mycket mer åt saken än att utrycka mitt ogillande. Vilket för övrigt även gäller Italien och Grekland som också har infört vissa former av vaccinkrav, och Tyskland som överväger samma sak. Lika kritisk är jag mot Frankrikes och Kanadas "liberala" president respektive premiärminister som uttryckt sig oerhört nedlåtande mot ovaccinerade och framfört att de inte är att betrakta som "riktiga medborgare". Den typen av retorik är ovärdig folkvalda ledare. På samma sätt bör man självklart inte lagstifta om tvång på medicinsk behandling i en modern västerländsk rättsstat som säger sig värna om mnänskliga fri- och rättigheter.


 

 

Slutreplik om elförsörjning och elpriser

2022-01-26

Idag har vi denna slutreplik i Markbladet till två debattörer angående vem som bär ansvaret för att vi har så höga elpriser. Faktum är att Miljöpartiet faktiskt bär en stor del av skulden, vilket de själva gärna tar åt sig äran för.  


 

 

EPP-möte om energipriser och inflation

2022-01-25

I kväll deltog jag som moderat representant i ett nytt möte med EPP:s arbetsgrupp om ekonomiska frågor. (EPP är alltså moderaternas grupp av konservativa/kristdemokratiska partier i EU-parlamentet). 

Temat för kvällen var de stigande energipriserna som både medför en snabb ökning av inflationen och en stor påfrestning för hushållen i många länder i Europa. Av bilden nedan framgår att energipriserna ensamma orsakar att inflationen i EU är 5% i stället för 2%. Men även utan stigande energipriser ökar inflationen i EU (liksom i USA). Orsaken är enkel - massor av miljarder i "nytryckta pengar" som pandemistöd driver upp priserna på allt.




Några direkta lösningar på de stigande energipriserna presenterades inte, men i ett antal länder ger man olika former av riktade stöd till hushållen, något vi även diskuterar i Sverige. Moderaterna vill slopa energiskatterna under två månader, vilket gör att alla hushåll får del av stödet. Regeringen har en annan lösning som bara kommer att nå en del av hushållen i landet. Vilket förslag som vinner återstår att se, jag håller en slant på att vårt moderata förslag kan avgå med segern. Det är tydligare och rättvisare än regeringens.

I grunden beror höga energipriser på två saker - instabil energiförsörjning och elproduktion i Europa, och hög beskattning av el och energi i många länder. Det är dessa problem man borde angripa enligt min åsikt om man ska få en långsiktig lösning. Och utan energi stannar EU, det är helt avgörande för allt vi vill uppnå - företagande, jobb, boende, miljö, transporter, osv. Men tyvärr förlamar klimatfrågan hela debatten, utöver att exempelvis Tyskland och Frankrike har helt olika syn på kärnkraftens roll. Tyskland har verkligen förstört sin egen energiförsörjning genom att lägga ned hälften av sin kärnkraft (resten stängs nästa år) och storsatsa på vindkraft och rysk gas och fortsatt beroende av kol. Det ger inte minskade utsläpp, det ger inte bättre miljö, det ger inte billigare el, och det medför dessutom beroende av Ryssland, vilket är ett politiskt och säkerhetsmässigt problem. 

Tysklands agerande påverkar tyvärr även elpriserna i Sverge och resten av norra Europa, och bidrar till att pressa upp inflationen. Men med en stabilare svensk elproduktion som inte är lika väderberoende som idag hade vi kunnat hjälpa till att pressa elpriserna.


 

 

Imponerande manifestation mot vaccinpass

2022-01-23

I går hölls stora manifestationer mot vaccinpass runt om i Europa. I Sverige var det främst i Stockholm och Göteborg som människor visade sitt motstånd. Nedan två bilder från demonstrationen och manifestationen i Stockholm.



  

Jag känner ett flertal personer som deltog i manifestationerna i Stockholm, bland annat ett antal moderata vänner i Stockholm. Jag vet att det bland dem finns de som tagit 3, 2, 1 eller ingen dos vaccin. De förenas i ett motstånd mot vaccinpass, men inte i ett motstånd mot vaccin. De flesta logiskt tänkande människor klarar att hålla isär detta. 

Själv deltog jag inte i någon av manifestationerna, eftersom de är riktade mot oss som rikspolitiker. Det skulle bli konstigt att manifestera mot riksdag och regering när man själv är en del av "makten". Jag för min argumentation på annat sätt, men känner stort stöd för manifestationens budskap: Nej till vaccinpass! Det hör inte hemma i ett modernt demokratiskt rättssamhälle som respekterar mänskliga fri- och rättigheter.

I övrigt förekom uppenbarligen en del andra budskap som alltid vid denna typ av stora demonstrationer, något vänstermedia gärna har fokus på i stället för på det enorma engagemanget från vanliga människor. Små men otrevliga grupperingar tar alltid chansen att synas där många människor samlas, och det är beklagligt. Men det förtar inte att tiotusentals vanliga människor går ut på gatorna och protesterar. Detta måste vara den största demonstrationen i Stockholm sedan protesterna mot löntagarfonder på 1980-talet? Jag tror politikerna generellt underskattar människors motvilja mot vaccinpass. Det kan för övrigt få en oväntat stor betydelse under ett valår.




 

Pandemipolitiken får inte styras av myter och halvsanningar

2022-01-23

För mig är som bekant huvudargumentet mot vaccinpass principiellt, ideologiskt och juridiskt - det är ett angrepp mot grundlagsskyddade mänskliga fri och rättigheter att sortera friska människor efter medicinsk status och ge dem olika rättigheter i ett demokratiskt rättssamhälle. Men även i sak är argumenten för vaccinpass mycket svajiga.

I debatten kring utökad användning av vaccinpass i samhället framhölls från början att vaccinerade sprider smitta mindre än ovaccinerade, och att de också smittas i mindre utsträckning. Detta skulle motivera användning av vaccinpass, eftersom smittspridningen då skulle bli mindre. Nu har det argumentet fallit i och med att till och med Folkhälsomyndigheten tydligt deklarerat att det inte är någon skillnad alls när det handlar om den stora smittspridningen av Omikronmutationen. Att införa vaccinpass av smittskyddsskäl går därmed inte att motivera.

Vad gör myndigheter och politiker då? Jo man byter argument. Nu heter det i stället att vaccinpassen behövs "för de ovaccinerades skull" eftersom en ovaccinerad "löper 10-12 gånger så stor risk att hamna på IVA" som en fullvaccinerad. Av detta skäl måste man "skydda" de ovaccinerade.

Detta argument är faktiskt helt osakligt. Risken att en frisk ung eller medelålders person som inte tillhör en riskgrupp ska hamna på IVA på grund av omikron är av alla rapporter att döma i det närmaste obefintlig. Vad jag vet finns det globalt knappt några kända fall överhuvudtaget. Det finns däremot många exempel där någon från dessa grupper hamnat på IVA av andra orsaker och testats positivt för covid/omikron vid inskrivning, men då är detinte virusinfektionen som är orsaken.

De som nu hamnar på IVA eller längre sjukhusinläggningar på grund av covid är enligt samstämmiga uppgifter i både Sverige och utomlands oftast äldre personer eller personer i riskgrupp. Att dessa inte vaccinerat sig, trots vetskap om att de kan bli svårt sjuka eller dö av covidinfektion är för mig faktiskt en gåta. För just dessa grupper är risken att hamna på IVA enligt statistiken minst 10-12 gånger högre om man är ovaccinerad. En ny undersökning från USA talar rent av om över 40 gånger högre risk.

Men detta betyder såklart inte att det generellt är 10-12 gånger större risk för alla ovaccinerade. En risk som är närmast obefintlig är nästan lika obefintlig om den rent statistiskt är 10-12 gånger större. Den är fortfarande nära noll. Bred statistik utan djupare analys kan inte användas som ett rimligt argument för att förespråka vare sig vaccinationspass eller som i vissa andra länder tvångsvaccinering. Ändå används denna falska statistiska bevismodell i den politiska debatten.

I takt med att omikron tar över helt kommer sannolikt risken för behov av IVA-vård eller sjukhusinläggning på grund av covid att minska ytterligare, även för äldre och riskgrupper. Precis som man sett i exempelvis Danmark och Norge som ligger före oss i fas.

Det enda återstående och hyfsat sakliga argumentet för covidrestriktioner idag är att det syftar till att skydda just äldre och riskgrupper. Men med tanke på att även förkylningar, maginfluensa eller vanlig influensa tyvärr ofta blir det som till slut får äldre och svårt sjuka att avlida är det inte rimligt att ha restriktioner kvar för just covid. Vi kommer tyvärr alltid att se att förhållandevis lindriga sjukdomar kan bli livsfarliga för en mycket gammal eller sjuk person. Ingen har dock kommit på tanken att införa samhällsrestriktioner för vanlig förkylning eller vinterkräksjuka för att försöka fördröja någon enstaka svårt sjuk äldre persons dödsfall några månader. Man måste se helheten och inte låta restriktioner göra mer skada än nytta.

För många äldre förstörs nu livskvalitén de sista åren i livet till följd av restriktioner och rädsla för smitta. Att inte få träffa anhöriga, inte få besök och inte få delta i aktiviteter kan också enligt geriatriker orsaka snabbare död. Det tycker jag faktiskt är ovärdigt. Därför står jag fast vid att vi i närtid måste börja diskutera att inte längre klassa covid som samhällsfarlig sjukdom, och samtidigt slopa alla restriktioner.



 

 

Moderaternas 1o förslag för att bekämpa "skuggsamhället"

2022-01-21

I går presenterade mina riksdagskolleger Maria Malmer Stenergard (migrationspolitisk talesperson) och Niklas Wykman (skattepolitisk talesperson) tio reformförslag från Moderaterna för att bekämpa skuggsamhället.

Brister i staten har medfört att ett allt större skuggsamhälle har kunna växa fram i Sverige. Det är ett allvarligt problem, dels för att många människor som illegalt befinner sig i Sverige begår brott och utnyttjar olika offentliga förmåner – och dels att många av dessa människor även utnyttjas och lever i en mycket utsatt position.

För att bekämpa brottslighet och fusk, och även för att kunna hjälpa de mest utsatta som befinner sig i vårt land behöver skuggsamhället bekämpas. I grunden vet vi vad som behöver göras, och vilka åtgärder som är effektiva. Grundproblemet är att den politiska viljan saknas hos ett antal partier. Man vill varken erkänna problemen eller åtgärda dem.

I riksdagen kommer Moderaterna nu lägga fram ett antal reformförslag som skulle göra stor skillnad och bidra till att återupprätta ordning och reda.

1 En ny svensk folkräkning och bättre kontroll över folkbokföring och samordningsnummer
2 Slopad sekretess mellan myndigheterna
3 En ny informationsplikt mellan myndigheterna
4 DNA-analys som huvudregel vid viss anhöriginvandring
5 Anmälningsplikt för asylsökande
6 Boendeskyldighet och elektronisk övervakning för att övervaka utvisade personer
7 Stopp för bidrag till personer som vistas i landet utan tillstånd
8 Förlängd preskriptionstid för av- och utvisningsbeslut
9 Fler återtagandeavtal och överenskommelser med ursprungsländer
10 Biståndet ska dras in eller minskas för länder som vägrar ta emot sina egna medborgare

Nu är det upp till övriga partier om de är beredda att agera tillsammans med oss. Förtroendet för Sverige ska återupprättas, vi måste skapa ordning och reda i detta. Mycket borde gjorts långt tidigare, och vissa menar uppgivet att det redan är för sent, men som politiker måste man alltid se framåt. Om vi vill och orkar ta tag i problemen på riktigt kan utvecklingen självklart vändas., även om det kommer att ta tid. Men samtidigt är det viktigt att påminna om att för varje dag åtgärder dröjer blir problemen lite värre. Det går rimligen inte att vänta en mandatperiod till.


 

 

Regeringens försök att mörka pandemihanteringen

2022-01-21

I dag kommer nya turer kring regeringens uppenbara försök att dölja fakta för den coronakommission som man själv har tillsatt.

Flera medier rapporterade förra veckan att den socialdemokratiska regeringen vägrar lämna ut material till Coronakommissionen – handlingar som behövs i granskningen av Sveriges pandemihantering. Det handlar om anteckningar från möten som kan ge svar på hur regeringen och myndigheterna har fattat de beslut som rör pandemin. Men S-regeringen vägrar samarbeta, vilket väckt hård kritik från kommissionen och dess ordförande.

Socialdemokraterna har aldrig velat ha någon granskning av pandemihanteringen och har motarbetat den från dag ett. När vi moderater våren 2020 krävde att en kommission skulle tillsättas för att granska hanteringen av pandemin, tvingades S att acceptera det till slut. Och vi krävde då att kommissionen skulle granska regeringens insatser lika ingående som kommunernas och regionernas insatser. S ville starta uppdraget först när pandemin var över, och skjuta slutrapporten till efter valet 2022. Oppositionen fick tvinga fram ett bredare uppdrag med omedelbar start och redovisning av slutsatser före det kommande valet. S slogs även för att före detta politiker skulle sitta i kommissionen vilket vi moderater lyckades samla majoritet för att stoppa. Vi ville se en opartisk kommission med stor integritet.

Coronakommissionens slutrapport ska lämnas i slutet av februari. När S-regeringen nu in i det sista försöker sabotera kommissionens möjligheter att slutföra sitt uppdrag blir man inte särskilt förvånad.

I dag publiceras så en ledare i Expressen som avslöjar dokument som regeringen påstår inte finns. Uppgifterna kommer från källor i regeringskansliet som läckt till Expressen. Och nu plötsligt gör regeringen en halv pudel och lovar lämna ut diverse dokument - dokument man alltså tidigare påstått inte finns!

Jag upprepar det jag tidigare sagt - denna regering har missbrukat den makt vi gav dem via pandemilagen. I ett akut läge i starten av pandemin när mycket var oklart om utvecklingen var det rimligt att under en begränsad tid ge regeringen ett starkare mandat att ta beslut - beslut som sedan enligt pandemilagen skulle underställas riksdagen i efterhand. Det senare har dock aldrig skett, och nu har den "tillfälliga" pandemilagen förlängts flera gånger och när den nu löper ut den sista mars har den gällt i två år (!). Jag tycker regeringen visat att makten över restriktionerna när det gäller pandemin omedelbart borde återföras till riksdagen. Onsdagens riksdagsbeslut (som stöddes av alla partier utom L), om att förlänga pandemilagen två månader till var ett mycket stort misstag. Jag känner mig allt mer övertygad om att jag gjorde sätt som var tydlig med att jag inte kunde följa den moderata partilinjen och rösta för detta.


 

 

Kort rapport om gårdagens omröstning om pandemilagen

2022-01-20

Som jag nämnde i slutet av föregående blogginlägg var det oklart vilka av oss riksdagsledamöter som skulle rösta vid gårdagens votering. Riksdagens gruppledare tog under helgen som gick beslutet att minska ned antalet deltagare vid voteringarna från 349 till 249. Man kan naturligtvis tycka att det var olyckligt att riksdagen minskades precis inför denna viktiga omröstning, men det sammanfaller ju med den ökande smittspridningen och jag har full förståelse för det beslut samtliga åtta gruppledare i riksdagen enades om. För oss moderater innebar det att endast 49 av 70 moderata ledamöter deltog vid gårdagens votering. Vilka som ska rösta vid varje votering beslutas hos oss moderater av vår kvittningsman som är vald av riksdagsgruppen.

Det var av denna anledning jag var noga med att berätta före voteringen hur jag avsåg att rösta, ifall jag inte skulle få chansen att visa det i Riksdagens Kammare.

Det blev så att jag var en av dem som inte deltog vid voteringen, och det medför att jag står som frånvarande i protokollet. (Av någon anledning stod det ett tag efter voteringen fel i protokollet på nätet, vilket några uppmärksammade. Det stod att jag deltagit och röstat ja till förlängd pandemilag. Men det rättades sedan ganska snabbt, och nu står det korrekt att jag var frånvarande). 

Vid voteringen röstade alla partier utom L för att förlänga pandemilagen med två månader (till skillnad mot de fyra som regeringen föreslagit). Det blev däremot ingen omröstning alls om vaccinpassen eftersom ingen yrkade på det förslaget.

En dag kommer dessa frågor att diskuteras av historiker, och då vill jag vara en av dem som bevisligen inte medverkade till att ta beslut som jag anser är ytterst tveksamma både när det gäller att värna demokratin och grundlagen, men också värnandet om fulla mänskliga fri och rättigheter i vårt land. För mig är detta en av de absolut viktigaste frågor riksdagen behandlat under mina snart 16 år i riksdagen. Tyvärr blev inte beslutet så som jag önskade. Däremot blir jag glad för alla positiva kommentarer jag fått och allt stöd från inte minst moderata väljare, medlemmar, och moderata lokalpolitiker runt om i landet som hör av sig, men också från människor som inte alls är moderater, men som ändå bemödar sig att skriva och tacka. Det värmer och ger lite extra energi att kämpa vidare för det jag tror på. 


 

 

Jag kommer inte att rösta för förlängd pandemilag eller vaccinpass

2022-01-19

I går kväll meddelade jag den moderata riksdagsgruppen att jag vid dagens votering inte kommer att stödja förslaget på att förlänga den så kallade "pandemilagen", alltså den lag som ger regeringen rätt att ta beslut om restriktioner mm som annars borde tagits genom riksdagsbeslut. Jag kommer inte heller att stödja förslaget om utökad användning av vaccinpass.

Pandemilagen har alltså gällt i snart två år, och jag anser som jag skrivit tidigare att det är hög tid att återföra makten över dessa frågor till riksdagen. Min tre huvudargument är dessa:

1. Restriktionerna är, som exempelvis JK påpekar i sitt remissvar, sådant som berör frågor om grundlagsskyddade rättigheter, både enligt svensk grundlag (Regeringsformen) och Europakonventionen. Enligt grundlagen får sådana rättigheter undantagsvis i vissa fall begränsas, men det ska då ske genom lag, dvs beslutas i riksdagen. Att runda dessa bestämmelser genom att ge regeringen något slags "ramlag" som ger dem omfattande mandat tycker jag inte ligger i linje med grundlagen och tankarna bakom denna. Det kunde vara rimligt under en kort tid i ett akut läge, men nu har lagen snart gällt i två år och det är redan för länge. När det gäller grundlagsfrågor bör man hellre ha lite extra marginal än tänja gränserna maximalt.

2. När pandemilagen beslutades villkorade riksdagen det med att större frågor som regeringen tog enligt denna lag skulle underställas riksdagen i närtid. Detta har inte skett en enda gång under dessa snart två år. Regeringen verkar mena att man i stället kommit överens i förväg om gränserna genom samtal med vissa utskott, men jag tycker inte det räcker. Hela riksdagen måste få debattera och vara med och ta beslut om dessa frågor i efterhand så som det var tänkt. Det är enda garantin för en demokratisk debatt och transparens kring besluten.

3. Regeringen har den senaste veckan fått hård och mycket berättigad kritik för att man försvårar coronakommissionens arbete genom att inte lämna ut det material som kommissionen behöver för att granska regeringens hantering av pandemin. Om riksdagen ger regeringen ett ovanligt starkt och tillfälligt mandat av riksdagen att hantera pandemin är full öppenhet i efterhand gentemot granskningskommissionen det minsta man kan begära. Regeringen visar att man inte förtjänar en fortsatt pandemilag, och deras beteende bekräftar att det är hög tid att besluten i framtiden hanteras av riksdagen så att de blir transparanta för allmänheten. 

Alla riksdagspartier har motionerat på regeringens proposition om förlängd pandemilag, och i riksdagen har det sedan skett ett antal förhandlingar och diskussioner mellan partierna. Det finns nu majoritet för att begränsa den nya pandemilagen till två månader i stället för fyra. Detta är ett litet steg framåt, men enligt min åsikt fortfarande alldeles för länge. Liberalerna säger nej till förlängning, och det är en linje jag gärna hade uttryckt stöd för - om det nu inte var för att man i samma reservation också talar om att man vill ha utökad användning av vaccinpass. Sverigedemokraterna för en seriös diskussion i sin reservation och pekar på problemen kopplat till grundlagen, men även de står bakom en förlängning av pandemilagen. De vill även att vaccinationsbevis ersätts med covidpass (alltså vaccination, negativt test eller bevis på antikroppar efter tidigare infektion). Det är också ett steg i rätt riktning, men inte tillräckligt för min del. Övriga sex partier står bakom en förlängning med två månader.

Detta gör att jag inte ser något alternativ att rösta på. Ingen säger blankt nej tll förlängd pandemilag. Jag är personligen något förbluffad över att partierna (möjligen med undantag för L) efter de senaste händelserna fortsatt verkar ha förtroende för regeringens fortsatta hantering av pandemin. Jag kommer i detta läge att avstå vid de voteringar som gäller förlängning av pandemilagen. Vilka punkter det blir votering om vet vi inte förrän efter dagens debatt, det beror på vilka reservationer partierna yrkar på.


När det gäller det moderata förslaget att ge regeringen i uppdrag att öppna för en bredare användning av vaccinpass, i stället för bredare restriktioner, säger övriga partier nej och menar att regeringen redan har förberett för detta om det skulle bli aktuellt. Det betyder att det moderata förslaget faller. För min del blir det återigen ett val mellan två omöjliga alternativ, eftersom jag säger blankt nej till all användning av vaccinpass inom landet, och båda alternativen öppnar för detta. Att inte något av de åtta riksdagspartierna tydligt säger nej till införande av vaccinpass förvånar mig. 

Min kritiska inställning till vaccinpass är väl kända. Jag skiljer på frågan om vaccin och vaccinpass. Att vara emot vaccinpass innebär inte att vara emot vaccin. Mitt motstånd mot vaccinpass handlar både om principer och rena sakskäl. Rent principiellt anser jag det är fel att dela upp friska människor efter medicinsk status. Det är också fel att staten utövar påtryckningar (vissa kallar det rent av utpressning) mot människor bara för att de åberopar sina grundlagsskyddade rättigheter att säga ja eller nej till vaccin. Man har sin fulla rätt att tycka att människor gör fel val, men om man inte gillar grundlagen får man diskutera förändringar av den, inte straffa människor genom begränsade rättigheter för att de åberopar grundlagen. I sak vet vi nu också att vaccinerade och ovaccinerade smittar och smittas lika mycket (i vart fall när det gäller omikron), och vi vet samtidigt att väldigt få blir allvarligt sjuka - oavsett vaccinationsstatus. Covidpatienterna utgör en liten minoritet på IVA och inom den övriga vården ligger det fler inne för säsongsinfluensa än covid. Det betyder att det inte heller finns några sakliga skäl till vaccinbevis - vare sig för att motverka smitta eller motverka överbelastning i vården.

Alla partier håller öppet för olika typer av vaccinpass eller covidpass inom landet. För att markera mitt motstånd mot vaccinpass ser jag därför ingen annan möjlighet än att avstå även i denna fråga.

Den som nu instinktivt säger att det är "fegt att rösta gult" får gärna tala om vilket alternativ jag ska rösta på när jag säger nej till fortsatt pandemilag och nej till vaccinpass. Ibland är det bara den gula knappen som återstår. Och med min röstförklaring här blir det tydligt för var och en varför jag avstår. Helt kort är min huvudmotivering att om inte jag som både jurist och riksdagsledamot försvarar tankarna bakom Sveriges grundlag och grundläggande principer för mänskliga fri och rättigheter för friska människor, vem ska då göra det?

Ett frågetecken kvarstår dock. Det är inte ens är säkert att jag får möjlighet att rösta - vi har nu återigen en mycket decimerad riksdag där bara en mindre del av ledamöterna kommer att delta vid voteringen. Det hade såklart varit ett värde i om alla deltagit vid just denna votering, med tanke på att den rör så grundläggande och uppmärksammade frågor, men läget är som det är och jag har full förståelse för gruppledarnas överenskommelse om att minska antalet tjänstgörande ledamöter. Jag hoppas delta vid voteringen för att visa alla de många moderater runt om i landet som har hört av sig till mig och delar min kritik mot vaccinpassen att de också har en röst i riksdagen. För det fall jag inte blir en av dem som röstar vet i vart fall alla nu vilket besked jag gav den moderata riksdagsgruppen igår.

 


 

Karantänregler och smittspårning håller på att stanna Sverige

2022-01-17

Dagens regler om smittspårning och karantän håller på att skapa en samhällskollaps i Sverige!

Just nu stannar massor av människor hemma från jobbet på grund av att de har minsta lilla förkylningssymtom, i avvaktan på att kunna testa sig för covid eller i väntan på testsvar. Ytterligare många stannar hemma för att en anhörig har konstaterad eller misstänkt covid - även om de själva saknar symtom och mår utmärkt. Dessutom är det massor av skolbarn som hålls hemma med lindriga förkylningssymtom varvid en förälder tvingas vabba. 

Med den extremt snabba smittspridningen börjar situationen bli ohållbar. Den stora frånvaron bland personalen verkar exempelvis idag vara det absolut största problemet för vården och omsorgen. 

Folkhälsomyndigheten räknade förra veckan upp sina olika scenarier över smittspridningen. I ett scenario där tredje dosen vaccin eventuellt kan dämpa smittspridningen trodde man ändå på upp till 50.000 smittade per dag inom några veckor. I ett värstascenario talade man om 70.000 per dag. Detta blir enorma tal. 

Om vi räknar med 50.000 per dag blir det 350.000 per vecka. Om vi antar att ungefär 50% förvärvsarbetar (vi har runt 5 miljoner förvärvsarbetande på drygt 10 miljoner invånare) betyder det att 175.000 personer kommer att vara hemma från jobbet varje vecka på grund av misstänkta symtom. Utöver detta kommer många stanna hemma på grund av att en anhörig testat positivt. Om vi antar att hälften av de som smittats bor tillsammans med en annan vuxen tillkommer ytterligare 87.500 personer. Ovanpå detta kommer många att tvingas vara hemma för att ta hand om barn som är hemma från skolan på grund av förkylningssymtom. Det blir snabbt stora tal, uppemot 300.000 personer under en vecka. Om man räknar med 70.000 smittade per vecka talar vi i stället om över 400.000 frånvarande från jobbet samma vecka. Om detta pågår flera veckor i rad kan snabbt över en halv miljon människor vara frånvarande från jobbet samtidigt, trots att många av dem inte är sjuka alls eller bara har lindriga förkylningssymtom. Det motsvarar 10% av alla anställda i Sverige! Kanske blir det ännu mera - yrkesverksamma rör sig mer i samhället än exempelvis pensionärer, och utsätter sig därmed mer för smitta. Det är väl därför inte osannolikt att tro att de som arbetar utgör mer än 50% av dem som smittas. Utöver detta kommer sedan den "vanliga" normala frånvaron som alla arbetsplatser drabbas av på grund av andra anledningar, exempelvis stor frånvaro på grund av säsongsinfluensa. 

En så kraftig frånvaro klarar inte vårt samhälle. Ingen arbetsplats är förberedd på det. Det kommer att slå extremt hårt mot sjukvård och omsorg som redan är pressad, men också mot exempelvis kollektivtrafik, energiförsörjning, livsmedelsförsörjning, polis, räddningstjänst och försvar. Stora delar av industrin kommer att få stora problem att hålla igång produktionen. Hyllorna i många butiker kommer gapa tomma. Kostnaderna för samhället blir enorma, både för sjukersättning och slopade karensdagar, men också av minskade skatteintäkter.

Är detta verkligen rimligt för ett virus (omikron) som enligt tillgänglig information och erfarenhet från såväl Sverige som utlandet verkar medföra mycket få fall av allvarlig sjukdom för vare sig vaccinerade eller ovaccinerade? Just nu ligger exempelvis betydligt fler på IVA för andra sjukdomar än covid, och i vården totalt ligger fler inne för säsongsinfluensa än covid. Många av dem som ligger inne med svår sjukdom till följd av covid verkar dessutom enligt rapporterna ha drabbats av deltamutationen. Omikron håller nu på att ta över och tränga bort Delta, och det kan förändra situationen ytterligare i positiv riktning. Vi lär få nya indikationer om utvecklingen under denna vecka, och får hoppas att det går i rätt riktning. 

I ett läge där alla verkar smittas, och dessutom smittas lika mycket oavsett vaccinstatus, och där väldigt få verkar bli svårt sjuka av omikron oavsett om de är vaccinerade eller inte, känns situationen orimlig. Jag tycker det är uppenbart att vi i närtid borde överväga att sluta klassa covid som samhällsfarlig sjukdom, sluta med masstestningar och smittspårning och slopa karantänsreglerna (det jag skrev i mitt inlägg förra veckan). Det är dags att återgå till normala regler för sjukskrivning, där man arbetar om man inte känner sig för sjuk eller har feber. Om vi inte agerar i denna riktning nu bäddar vi för en mycket samhällsfarlig situation inom några veckor. En situation som blir mycket allvarligare än den trots allt begränsade belastning som de relativt få svårt covidsjuka medför idag. En situation som i grunden är helt onödig och inte beror på viruset utan på politiska beslut.

 


 

Nu måste vi hjälpas åt att bevara försvarshemligheter

2022-01-15

Sociala medier erbjuder fantastiska möjligheter att dela nyheter, diskutera alla typer av samhällsfrågor, belysa brister och problem, hot och möjligheter. Normalt brukar jag delta i dessa diskussioner och vara väldigt öppen och tydlig med mina åsikter. Även när det gäller försvarsfrågor. Att diskutera försvarsförmåga, försvarsbudget, militära och andra hot är en självklarhet i en demokrati.

Fram tills nu har det känts självklart att debattera allt detta öppet i sociala medier. Men nu är läget förändrat. Den senaste tidens dramatiska utveckling i vår omvärld har nu även medfört att den svenska försvarsmakten flyttar militära resurser inom landet dit man anser att de gör mest nytta. 

I media ser vi nu hur man rapporterar om precis allt - i trafikinformationen i P4 rapporterades i realtid om trppförflyttning på angivna vägar, i en annan radiokanal redovisades exakt vilka lokaler försvaret hyrt på speciella platser och i andra tidningar har detaljer och foton spridits. I vissa fall har det skett med Försvarsmaktens medgivande och då är det inga problem. Men i andra fall handlar det mer om "journalistiska gräv" som jag inte anser hör hemma i en situation där Försvarsmakten ser behov av att agera.

Det är nu ett nytt läge som vi inte är vana vid, och då måste vi alla anpassa oss. För egen del kommer jag att helt avstå från att sprida obekräftade uppgifter från media, spekulera eller lägga ut information med koppling till försvaret som inte kommer officiellt från Försvarsmakten. Nu är det läge att alla som debatterar försvarsfrågor och utrikespolitik tänker sig för en extra gång innan man skriver detaljerade saker med koppling till Försvaret och försvarsförmågan. Ingen kan för övrigt lita på att media alltid redovisar korrekta uppgifter, inte heller kan vi veta om främmande makt ger falska tips till media för att förvirra eller för att underminera försvarsviljan.

Jag ser också i sociala medier de som medvetet hånar eller förringar den svenska försvarsmakten och dess personal, spider felaktiga faktauppgifter om vår försvarsförmåga, fordon och utrustning, och även de som rent av öppet uttrycker stöd för den ryska regimen. Detta är orimligt och allvarligt, särskilt i det läge som råder. Den som ser sådant kan självklart bemöta det, men också i extrema fall tipsa Försvarsmakten.

Jag påminner också om denna uppmaning. Om man ser eller hör något konstigt eller ovanligt i samhället finns det kontaktuppgifter att använda. 




 

 


Snart dags att överväga slopande av meningslösa covid-restriktioner?

2022-01-13

Den här veckan har det blivit hela havet stormar när det gäller pandemipolitiken. Och jag kan bara konstatera när jag lyssnar på forskningen och experterna att de flesta partier har både rätt och fel i sina analyser och lägger både logiska och ologiska förslag.

I dagsläget har vi en extremt stor smittspridning där omikronvarianten tagit över helt. Samtidigt återspeglas smittspridningen så här långt inte i belastning på sjukvården. Från Norge rapporteras samma sak - smittspridningen skenar okontrollerat, samtidigt som antalet inlagda patienter minskar. Faktum är att om vi slutade testa skulle vi knappt märka att vi har en pågående pandemi.

Samtidigt finns självklart ändå anledning att vara försiktig och vaksam de närmaste veckorna, eftersom vårdbehoven tidigare släpat efter smittspridningen. Internationella erfarenheter i exempelvis Danmark och Norge (som ligger före oss i smittspridningen) pekar samtidigt inte mot att det behöver bli många fler svårt sjuka av omikron trots högre smittspridning. Smittspridningen medför däremot stort personalbortfall i en redan ansträngd sjukvård på grund av sjukdom och karantänsregler. Jag kan sammantaget förstå att regeringen och ansvariga myndigheter ser behov av att försöka hålla nere smittspridningen just nu, även om det verkar vara en närmast omöjlig uppgift. Det är ju helt uppenbart att vare sig restriktioner eller vaccin hjälper mot den stora smittspridning som just nu pågår, och den bilden delar jag med ledande läkare och forskare. Och smittspridningen är enligt Folkhälsomyndighetens presskonferens idag nu precis lika stor bland vaccinerade som ovaccinerade:




I detta läge måste man allvarligt fundera på det rimliga att efter två års pandemi fortsätta med dramatiska restriktioner som begränsar mänskliga fri och rättigheter och skadar viktiga näringar. Om man inte tar bort restriktionerna när andelen svårt sjuka är så låga som idag,  när ska man då kunna backa ur dessa restriktioner överhuvudtaget? Ska de bli permanenta?

Samtliga fyra oppositionspartier kritiserar nu också regeringen för oproportionerliga pandemiåtgärder, som verkar läggas fram utan att man egentligen har något forskningsstöd eller tydliga bevis att de fungerar, och där såväl forskare som läkare ifrågasätter meningen med restriktionerna eftersom de är meningslösa för att stoppa smittspridning. Åtgärderna skapar bara frustration bland människor och skadar vissa näringsgrenar oskäligt hårt. Efter snart två års pandemi borde man kunna begära att alla åtgärder motiveras med hänvisning till beprövad erfarenhet i Sverige och andra länder att åtgärderna har önskad effekt. Men detta saknas helt.  

När det gäller sjukvården är beläggningen på IVA låg jämfört med tidigare toppar i pandemin, och antalet covidpatienter minskar stadigt. Idag är patienter med Covid betydligt färre än de med andra sjukdomar. I slutenvården (inlagda på sjukhus) var det häromdagen enligt FoHM 940 patienter inlagda. Enligt flera läkarkällor som uttalat sig i media från sjukhus runt om i landet är det bara en del av dessa som ligger inne på grund av Covid, och uppskattningsvis minst 1/3 som ligger inne med andra sjukdomar, men med konstaterad covidsmitta. Sverige har idag runt 25.000 platser i  slutenvården. Endast ca 600 (!) av dessa platser (2/3 x 940 patienter) fylldes alltså häromdagen av patienter på grund av covid, vilket motsvarar ca 2,4% av antalet platser i slutenvården. Även om antalet covidpatienter skulle fördubblas skulle de bara utgöra mindre än 5% av antalet platser. Om det är fullt i sjukvården beror det främst på att ca 24.000 personer med andra sjukdomar ligger inlagda. Dagens Industri rapporterar idag dessutom om att regionerna varnar för missvisande covidstatistik, exempelvis att personer som ligger inne för benbrott klassas som "covidpatienter" för att de testats positivt vid inläggningen på sjukhuset. Samma sak säger denne överläkare och professor i smittsjukdomar på Sahlgrenska, och han ifrågasätter alltså även meningen med restriktionerna. Många av de som är inlagda på grund av svår covid är dessutom sannolikt smittade med Deltavarianten, som nu försvagas till förmån för den lindrigare Omikronvarianten. Det kan förklara varför antalet inlagda på IVA fortsätter minska. På IVA ligger just nu 94 patienter med covidrelaterade problem, och antalet minskar stadigt. Sverige har 496 intentivvårdsplatser, och fler vårdas för andra sjukdomar än för covid.


 
Regeringen sa före jul att det behövdes restriktioner på grund av befarad kommande hård belastning på sjukvården samtidigt som man ska hantera stora mängder patienter med RS-virus, vinterkräksjuka och säsongsinfluensa. På senare tid har man även talat om att människor med benbrott till följd av vintersport eller vinterväder behöver vård, och att de riskerar att inte få plats på grund av att "covidpatienter fyller sjukhusen" (vilket än så länge alltså inte stämmer). Samtidigt är det ett problem att många i sjukvården är sjukskrivna eller hemma på grund av hårda karantänsregler, eller för att ta hand om barn med misstänkt covid. Det är givetvis ohållbart i längden, och kanske sjukvårdens största problem just nu. Men det löser man ju inte med restriktioner och vaccinpass.

Vi kan självklart inte motivera fortsätta covidrestriktioner med generella problem och personalbrist i sjukvården. Då kan vi lika gärna förbjuda vintersport för att minska antalet benbrott. De flesta som nu smittas av covid verkar inte bli svårt sjuka, utan mer drabbas av en vanlig förkylning eller influensa, och covidpatienterna utgör alltså bara en bråkdel av belastningen på sjukvården just nu. Vi kan inte
 bruka våld på grundlagsskyddade fri och rättigheter med nya restriktioner och vaccinpass, och samtidigt slå ut företag och hela näringsgrenar på grund av runt 700 patienter sammanlagt vårdas i slutenvård eller på IVA på grund av covid. Vi betalar världens nästan högsta skatter, och då är det politikens och sjukvårdens ansvar att dimensionera vården så att man även klarar belastningstoppar. 

Nu diskuterar politikerna regeringens önskan om att förlänga pandemilagen till den 31/5. Jag har tidigare argumenterat för att detta är orimligt, och nu visar det sig att både L och SD tycker som jag, liksom ett växande antal moderater. Att ge regeringen fortsatt rätt att ta beslut som har koppling till grundlagsskyddade rättigheter är väldigt långtgående, och i det läge som gäller nu finns ingen anledning att förlänga pandemilagen alls. Det är dags att ta tillbaka makten till riksdagen. Det kan såklart komma nya behov av restriktioner som inskränker grundlagsskyddade rättigheter om covid skulle mutera till farligare varianter, eller om det på något sätt skulle kunna visas forskningsstöd att det kan minska belastningen på sjukvården. Men då är det en fråga som riksdagen ska hantera - och vi har bevisat under pandemin att vi vid behov kan ta snabba beslut i bred enighet när det behövs.

När det gäller vaccinpass är alla åtta partier mer eller mindre positiva till detta. De enda som håller emot lite nu är faktiskt regeringen. Och eftersom deras linje just nu är att i första hand försöka stoppa smittspridningen är det logiskt - vaccin och vaccinpass stoppar bevisligen inte smittspridning, vilket bilden ovan visar tydligt. Vill man försöka minska smittspridningen måste man ha åtgärder som gäller alla i samhället. När andra partier argumenterar för lindrade restriktioner och i stället införande av vaccinpass i allt fler sammanhang blir det ologiskt.  Smittspridningen är lika stor bland vaccinerade som ovaccinerade. Vaccinpass kommer därför inte att stoppa smittspridningen utan i stället självklart öka den, jämfört med om man väljer bredare restriktioner för alla. Och då bortser jag från de ännu viktigare ideologiska och  moraliska invändningarna. Samtidigt anser jag i likhet med citerade experter att åtgärder för att stoppa smittspridning i det läge vi är nu och med den svenska och internationella kunskap som finns är meningslöst eftersom det inte fungerar mot Omikron. 

Vaccinering verkar däremot fungera bra mot allvarlig sjukdom och är därför viktig för äldre och riskgrupper. Men att använda vaccinpass som påtryckningsmedel för att få yngre friska att vaccinera sig med första, andra eller tredje dosen är inte rimligt. Dels med hänvisning till det jag skrev i föregående inlägg, alltså att för täta påfyllnadsdoser enligt EU:s läkemedelsmyndighet kan försvaga immunsystemet. Men också för att den påstådda skillnaden mellan vaccinerade och ovaccinerade när det gäller vårdbehov för svår sjukdom till följd av covid är missvisande. När man talar med sjukvårdsansvariga får man en tydlig bild - såväl de vaccinerade som ovaccinerade som ligger inne på intensivvård eller slutenvård till följd av covid består i huvudsak av äldre och riskgrupper. Risken för en ung frisk ovaccinerad att bli svårt sjuk är extremt liten, särskilt när det gäller Omikron, och motiverar inte utpressning från samhället med vaccinpass för att öka vaccinviljan. Energin bör i stället läggas på att få alla äldre och personer i riskgrupper att vaccinera sig (runt 10% av äldre och personer i riskgrupper är märkligt nog fortfarande inte vaccinerade alls). Dessutom borde man införa testning av personal som arbetar med dessa grupper.

När jag summerar olika förslag och argument, och tar del av den forskning som finns, lyssnar på svenska och utländska experter och läkare, och tar del av fakta och statistik som gäller för belastningen på sjukvården landar jag i åtta konkreta förslag till fortsatt hantering av pandemin: 

1. Nuvarande pandemilag gäller till 31/1. Den bör inte förlängas. 
2. Dagens restriktioner kan av försiktighetsskäl möjligen vara rimliga januari ut för att ha beredskap för säkerhets skull om det eventuellt skulle bli ökad belastning på vården till följd av dagens snabba smittspridning. Detta även om få experter tror det idag och det inte syns något av detta i utvecklingen i andra länder. Restriktioner ska precis som nu gälla lika för alla, eftersom alla smittade sprider smitta oavsett vaccinstatus.
3. När pandemilagen löper ut den 1/2 bör alla nuvarande restriktioner slopas. Även all användning av vaccinpass slopas. Vid eventuellt behov av förlängning eller nya restriktioner ska detta beslutas av riksdagen.
4. Vaccinering mot både covid och säsongsinfluensa fortsätter erbjudas aktivt och äldre och riskgrupper prioriteras med extra doser vid behov. Vaccinering är fortsatt frivillig och syftet är i första hand att man inte ska bli svårt sjuk - precis som när man vaccinerar sig mot andra sjukdomar. Samhället ska informera om vaccinerna på ett objektivt sätt, erbjuda gott om tider för vaccinering, och varje människa tar sedan beslut för egen del utan påtryckningar från samhället. Precis som vi alltid hanterat vaccinfrågor i Sverige.
5. Den generella uppmaningen att stanna hemma vid minsta förkylningssymtom slopas för alla, både barn och vuxna, vilket kommer att lätta de akuta problemen med hög sjukfrånvaro i viktiga samhällssektorer. Det betyder återgång till normala sjukskrivningsregler som gällde före pandemin för de flesta yrkesgrupper. För anställda inom vård och omsorg beslutar arbetsgivaren vad som gäller. 
6. Regelbunden testning införs av personal inom äldreomsorg, vård av riskgrupper och inom LSS, och fortsätter så länge covidsmittan sprids i betydande omfattning. Äldre och riskgrupper kan bli svårt sjuka oavsett vaccinering och även av smitta som inte gör oss andra särskilt sjuka. Det finns därför anledning att visa särskild omsorg om dessa grupper. Vaccinkrav på personalen räcker inte, eftersom även vaccinerad personal kan sprida smitta. 
7. Övrig bred testning av covid trappas ned eller upphör, bortsett från det som sjukvården bedömer behövs inom vården och omsorgen, och eventuell testning för forskningsändamål, exempelvis för att upptäcka eventuella nya mutationer. 

8. Smittspårning och karantänsregler upphör - med den enorma spridningen av omikronviruset är det meningslöst med smittspårning, det medför bara onödigt omfattande sjukfrånvaro till följd av karantänsreglerna, vilket allvarligt hotar viktiga samhällsfunktioner, trots att viruset i sig inte medför allvarlig sjukdom. Den som inte mår dåligt eller har feber bör i normalfallet återgå i arbete eller till skolan.


 

 

Mycket uppseendeväckande om vaccin och påfyllnadsdoser

2022-01-12

Vid lunchtid idag kom ndanstående nyhet från Aftonbladet (i deras löpande covidbevakning). Det borde i viss mån förändra hela synen på hur man ska hantera pandemin, och det kastar nytt ljus över detta med "boosterdoser" av covidvaccin.

Jag har hela tiden varit noga med att hålla isär frågan om vaccin och vaccinpass, och varit ganska skeptisk till dem som utmålar stora faror med vaccinen. Bilden jag har är att vaccinen fungerar ganska bra mot svår sjukdom, men dåligt mot smittspridning, särskilt när det gäller Omikronmutationen. Det har ju förekommit en hel del märkliga konspirationsteorier om vaccinen som varit omöjliga att ta på allvar. Men jag måste medge att jag också känt en växande oro över att seriösa och erfarna forskare, läkare och experter ibland också framfört mer balanserad oro för effekterna av pågående massvaccinering. Det har bland annat varnats för att massvaccinering av hela befolkningen mitt under pågående pandemi kan trigga virus att mutera. Vissa har också menat att man bara borde vaccinera äldre och riskgrupper, yungefär som vid vanlig influensa. Ytterligare andra har varnat för att upprepad vaccinering kan skada människors naturliga immunförsvar - detta har motsagts av andra som menar att vaccinen snarere förstärker det naturliga immunförsvaret.



Det är svårt att bara vifta bort experterna hos WHO och EMA. Jag kan bara ställa frågan om vår regering och våra myndigheter verkligen har vetat vad man gjort och vad det får för följder på längre sikt? På ett sätt kanske begripligt eftersom smittspridningen var snabb och hotfull och man fick pröva sig fram. Men samtidigt har hela debatten varit ensidig, all kritik har censurerats, även i sociala medier av Facebook, Google mfl, och den som framfört minsta ifrågasättande av vaccinstrategin har kallats "antivaxxer". I politiken har det varit samma sak - alla har sprungit åt samma håll och det har inte funnits något utrymme alls för seriösa diskussioner och eftertanke. Människors rädsla, medias jakt på dramatiska nyheter och politikens behov av att visa handlingskraft har samverkat och stoppat all nyanserad diskussion. Trots varningssignaler från forskare och experter, både i Sverige och utomlands.  Nu verkar en del av denna kritik bekräftas och då är det verklgen dags att bredda diskussionen när det gäller den fortsatta hanteringen av pandemin. 


 

 

Skriver i Markbladet tillsammans med vårt oppositionsråd

2022-01-12

Denna vecka har vi denna debattreplik till Miljöpartiet i Markbladet.




 


Moderaterna i finansutskottet kräver tillfälligt slopad elskatt

2022-01-11

Regeringen har haft en månad på sig att agera på Moderaternas förslag om att ta bort elskatten under januari och februari. Regeringen har valt att inte agera. Därför har nu jag och mina moderata kolleger i finansutskottet lagt fram ett konkret förslag om att tillfälligt ta bort elskatten. Staten ska inte tjäna på det rekordhöga elpriset – dessa extraintäkter bör gå tillbaka till hushållen. Nu hoppas vi att fler partier ställer sig bakom förslaget.

  • Moderaterna föreslår att elskatten tillfälligt slopas (rent formellt kan den dock inte sättas till noll utan måste vara 1öre/kwh enligt krav från EU) under januari och februari år 2022 med anledning av de höga elpriserna.
  • Syftet är att mildra effekterna av den rekordstora ökningen av elpriset för hushållen under årets kallaste månader när elanvändningen är hög.
  • På kort sikt behövs åtgärder för att mildra effekterna av de höga elkostnaderna. På lång sikt behövs en hållbar energipolitik och lägre elpriser.

Svenska hushåll pressas just nu av historiskt höga elpriser. För vissa hushåll talar vi om extrema utgifter. Omfattande problem i energiförsörjningen medför stigande elpriser som slår hårt mot jobb och tillväxt och hushållens ekonomi. Politiken behöver vidta åtgärder som leder till lägre elpriser här och nu, liksom på sikt.

Under hösten år 2021 har elpriserna varit nästan dubbelt så höga som normalt vid denna tid på året, och nu ser vi nya pristoppar. En stor andel av EU:s medlemsländer har under de senaste veckorna vidtagit olika former av åtgärder för att mildra effekterna på hushållens ekonomi när elen har blivit dyrare – däribland i form av skattelättnader på el, tillfälliga bidrag och prisregleringar. Den svenska regeringen har däremot inte agerat utan i stället förmanat svenska hushåll om att de borde ha bundit sina elavtal. Det är inte rimligt att svenska hushåll ska bära kostanden för regeringens misslyckade energipolitik.


 

 

"Den perfekta stormen"?

2022-01-09

I grunden är jag alltid samhällsoptimist - trots kriser, katastrofer, ekonomiska krascher, sjukdomar, miljöförstöring och fattigdom så har jordens befolkning bevisligen ändå fått det bättre över tid. Samtidigt är jag oroad över att alltför många människor verkar ta västvärldens ekonomiska välstånd för givet. Inte minst syns detta i Sverige. Många verkar tro att välståndet, friheten och tryggheten går av sig själv och att vi kan leva på gamla meriter. Men så ser fungerar det inte. Välståndet och den liberala demokratin måste försvaras varje dag.

Den som inte ser att det just nu finns ovanligt många allvarliga hot och samhällsproblem samtidigt måste vakna. Europa och Sverige kan just nu befinna sig i den mest allvarliga läge man varit sedan andra världskriget. Man kan tala om den "perfekta stormen".

* Följderna av den kraftiga asylkrisen 2015-16 är fortfarande allvarliga och har kostat enorma summor och skapat stort utanförskap i många länder. Det kommer att ta flera decennier innan våra samhällen hjälpligt har lyckats hantera detta.

Brexit skakade hela EU i grunden, och har medfört spänningar mellan britterna och resten av EU. Följderna av Brexit är också växande splittring inom EU och ett sjunkande förtroende för EU i ett antal medlemsstater. Ett alltmer makthungrigt EU gör samtidigt allt för att försöka ta till sig allt mer makt från medlemsstaternas parlament, samtidigt som man ökar sin budget på medlemsstaternas bekostnad. Allt detta riskerar att öka misstron och på sikt att splittra EU. 

* Den pågående pandemin har fått EU att skuldsätta sig rejält och har dessutom bromsat den ekonomiska utvecklingen, ökat arbetslösheten och underskotten i många länders ekonomier. På köpet har hela världshandeln skadats, det är brist på viktiga insatsvaror i industrin och därmed svårt att producera de varor som behövs. Beroendet av Kina och just-in-time har blivit för stort. Samtidigt medför pandemin att så många människor uteblir från arbetet att det är svårt att hålla igång viktiga samhällsfunktioner.

Dopade ekonomier. Både USA och EU har öst ut nya pengar på marknaden och samtidigt pressat ned räntorna till extremt låga nivåer. Denna dopning av ekonomin har medfört skenande priser på både fastigheter och värdepapper, och många analytiker pekar på risken att detta leder till kraftfulla korrigeringar för eller senare. Utöver detta är idag rekordmånga privatpersoner kunder hos kronofogden i Sverige för obetalda lån. Om det ser ut så idag med låga räntor, vad händer då om räntorna stiger?

* Pandemin har samtidigt blottat nationalismens baksidor i många EU-länder och visat ett förfärande dåligt omdöme från vissa europeiska ledare när det gäller balansen mellan pandemibekämpning och värnandet om mänskliga fri och rättigheter - alltså själva grunden för hela EU-tanken. Följderna har blivit våldsamma kravaller i ett antal av EU:s länder och en polarisering och slitning nom länderna, med minskat förtroende för sittande regeringar och presidenter i takt med stigande bränslepriser, stigande arbetslöshet, kringskuren frihet och social utslagning. 

* När förtroendet för valda politiker minskar bereder det väg för extremism i olika former, vilket i sin tur hotar demokratin, eller driver demokratiska politiker att bli allt mer auktoritära eller extrema. Vi ser nu växande vänsterextremism, högerextremism, 
klimatextremism, religiös extremism och anarkistiska rörelser som hotar demokratin. Ibland samverkar de i sina protester och kravaller mot svaga eller impopulära demokratiskt valda ledare.


* En växande grov kriminalitet, inte bara i Sverige utan även i andra västeuropeiska och skandinaviska länder. 

* Till detta kommer att EU:s största ekonomi, Tyskland, i likhet med ett antal länder i det forna Östeuropa, gjort sig helt beroende av rysk gas i stället för inhemsk energiproduktion - något som tillsammans med andra ogenomtänkte energibeslut i många länder, inklusive Sverige, har medfört stigande energipriser och skapat en hotande elbrist och osäker energiförsörjning.

* Ovanpå detta har vi ständigt nya hot om ny kraftiga asylströmmar av i huvudsak ekonomiska migranter som söker sig till EU - via Spanien. Italien eller Turkiet/Grekland, samt osäkerhet kring polska gränsen mot Belarus. 

* Ett splittrat och försvagat USA. USA har tidigare ofta stått för någon form av stabilisering i oroliga tider men är nu mer polariserat än på länge och misstron mellan demokrater och republikaner är avgrundsdjupt, samtidigt som president Biden är närmast ofattbart svag som ledare, vilket följer efter att president Trump tonat ner USA:s intresse för Nato och Europa. USA är inte längre den stabila kraft som stödjer Europa mot yttre hot.

Ett aggressivt Kina som inte drar sig för någonting när det gäller att utnyttja sin ekonomiska makt som vapen mot andra länder. Både i form av militära hot mot Taiwan, misstänkt it-aggression mot västländer, och ekonomisk utpressning där man köper upp naturtillgångar och infrastruktur som ger full kontroll över andra länder. 

* Ett allt allvarligare säkerhetspolitiskt hot som består av ett allt mer aggressivt Ryssland som öppet hotar sina grannländer och fria staters suveränitet och självklara rätt att alliera sig med vem man vill. Den ryska retoriken om "intressezoner" i Europa påminner otäckt mycket om när Hitler och Stalin delade upp Europa mellan sig i just sådana intressezoner. Vi ser just nu sannolikt det allvarligaste militära läget sedan kalla krigets dagar.

* En allt mer hotfull it-kriminalitet, sannolikt delvis styrd av främmande makter, som hotar att slå ut eller låsa vår it-baserade infrastruktur och därmed lätt kan lamslå delar av vårt mycket sårbara civilsamhälle. Samtidigt som sveska politiker och myndigheter inte verkar inse hotet utan fortsätter precis som förut att bygga upp hela samhällets viktiga funktioner på enbart it-system.

En demografisk kris. Stora delar av västvärlden, både Västeuropa, Ryssland, Kina, Japan, Sydkorea, Nordamerika mfl upplever att födelsetalen går ned samtidigt som andelen äldre i samhället ökar. Allt färre arbetsföra människor ska alltså försörja allt fler, samtidigt som behoven av vård, omsorg och pensioner kommer att öka. Detta är en oerhört svår framtidsutmaning.

* Allt detta ska i vårt land hanteras av en till stora delar dysfunktionell svensk regering som under sju år misslyckats med det mesta den tagit sig för. Och med en statsminister och en säkerhetspolis som inte ens klarar att kolla upp vilken städfirma som städar statsministerns bostad.

Man behöver inte vara pessimistiskt lagd för att inse att bilden sammantaget är ganska mörk. Framtiden kommer att kräva politiskt ledarskap. Ett ledarskap som prioriterar viktiga frågor och prioriterar bort andra. Ett ledarskap som förutser problem i stället för att bara agera när något händer. Ett ledarskap som visar fingertoppskänsla när det gäller avvägning mellan politiska åtgärder och värnandet om företag, människor, marknadsekonomi, liberala värderingar, demokrati och mänskliga fri- och rättigheter - saker som alltid utmanas i oroliga tider. Ett ledarskap som både tar tag i inhemska problem och ser hoten utifrån. Det kan faktiskt gå hur illa som helst om man navigerar fel i detta hotfulla globala politiska landskap. Frågan är om svensk politik klarar att ha fokus på rätt saker?


 

 

Höga energikostnader beror till största delen på politiska beslut

2022-01-07

Sverige har idag extremt höga elpriser, och vi har nästan världens högsta priser på bensin och världens absolut högsta på diesel. Detta är inte något som beror på omvärlden eller slumpen, utan det beror till största delen på politiska beslut, inte minst vad gäller energiskatter och moms på både marknadspris och energiskatt.

Stigande elpriser och drivmedelspriser är en riktig kassako för staten. För varje krona som priset på el, diesel, bensin eller biodrivmedel ökar så tar staten in 25 öre ytterligare i moms. Staten har tjänat en massa miljarder i moms på de höga energipriserna under hösten och vintern. Detta betyder också att staten kan sänka kostnaderna för konsumenten genom att lindra skatten när priset ökar - utan att det kostar statskassan något. Det är bara de extra oväntade skatteintäkterna som betalas tillbaka till medborgarna.

När det gäller elkostnaderna drabbas många hushåll just nu extremt hårt, särskilt i södra Sverige. De som har rörligt elpris har fått elräkningar nu i januari som är helt extrema. Moderaternas förslag är att lindra hushållens elkostnad genom att slopa elskatten under januari och februari i år. Det motsvarar runt 1.500-2.000 kronor per månad för en normalvilla, och täcker en stor del av extrakostnaden för många hushåll. 

När det gäller drivmedelspriserna är det inte bara marknadspriserna som drivet upp priset vid pumpen. Även reduktionsplikten, alltså att bensinbolagen tvingas blanda in biodrivmedel i bensinen driver upp priset. Dels för att biodrivmedlen är dyrare än bensin och diesel, dels för att de har sämre verkningsgrad, vilket gör att bilen drar mer bränsle. Årets ökade inblandning är ganska liten, men har ändå påverkat priset en del. För framtiden väntar större och större inblandning år för år, vilket kommer att driva upp priset kraftigt. Om vi inte sätter stopp för ökad reduktionsplikt (alltså inblandning av biodrivmedel) kommer diesel och bensin snart att kosta 30 kronor/liter.

För dieseln är situationen extra allvarlig och inte ens miljövänlig. Drygt 25% av allt biodrivmedel till diesel kommer från palmolja som skövlar regnskog. Koldioxidutsläppen från denna palmolja är tre gånger så stor (!) som från deseln. Samtidigt driver inblandningen alltså upp priset för konsumenten - vilket sedan kryddas av staten med moms på alltihop. Diesel används i många arbetsfordon, traktorer, lastbilar och andra fordon. Stigande dieselpriser kommer att slå direkt mot exempelvis jordbruket, men också driva upp konsumentpriserna på en mängd andra varor och tjänster när transporterna blir dyrare. Så utöver stigande kostnader för drivmedel vid pumpen kommer det också en extra nota i samband med köp av olika konsumentprodukter och tjänster.

Och nu kommer ytterligare ett hot. Regeringen vill att de idag koldioxidskattebefriade E85 och HVO-diesel beläggs med full skatt, vilket skulle höja priset på E85 med 8,50/liter och HVO100 med 6 kronor per liter. Det skulle också fördyra inblandning i bensin och diesel ytterligare. Staten beräknas dra in 1,8 miljarder på den nya skatten. Orsaken till förslaget är att regeringen "befarar" att det svenska undantaget från EU för beskattning av dessa biobränslen kommer att tas bort. Därför föreslår man den nya skatten från den 1/1 2023.

Min undran är varför man inte väntar och ser vad EU kräver? Och argumenterar och tar strid för skattebefrielsen? Det är inte heller särskilt bråttom att följa EU heller, och finns definitivt ingen anledning att föregå ett EU-beslut som inte ens har kommit. Det mesta tyder på att man helt enkelt vill plocka in mer skattepengar så snart som möjligt, och skyller detta på EU.

Moderaterna är idag det parti som sänker skatterna på el och drivmedel mest av alla partier. Idag har vi ju förslaget om tillfälligt slopad energiskatt på el under januari och februari, och vi har ett förslag om sänkt skatt på drivmedel med 1 krona per liter i vårt budgetmotion. Hittills har vi fått riksdagen att rösta för i vart fall hälften av detta. 

Jag och ett antal andra moderater i riksdagen ser samtidigt behov av en ännu vassare moderat linje i dessa frågor, exempelvis stopp för ytterligare skattehöjning på drivmedel genom slopad reduktionsplikt. 

För egen del tycker jag också att statens beskattning av energi generellt borde minska, och att de extra skattepengar som kommer in till staten i form av moms på stigande marknadspriser på energi borde gå tillbaka till konsumenterna. Energisektorn ska inte vara en kassako för staten. Energi till rimligt pris är själva grunden för svensk välstånd, svenska företag och svenska jobb, och för att hela Sverige ska kunna fungera.




(Tack till Steget Efter! Köp böckerna på www.stegetefter.se - det har jag gjort!)


 

 

Intervjuad i P4 Sjuhärad om gravidas svåra vaccinationsval

2022-01-07

I dag blev jag intervjuad i P4 Sjuhärad i en intervju i direktsändning om mitt försvar för gravidas fria vaccinationsval (det jag skrev igår på bloggen, facebook och twiter). Det ligger nu en nedklippt version på webben, men det jag sa var ungefär detta:

* Jag har under en längre tid reagerat mot det hårda tonläget i vaccindebatten, särskilt och vill försöka bidra till att nyansera detta och få människor att inse att ingen tjänar på hårda ord och splittring av samhället. Jag ville också peka lite extra på att just gravida är en särskilt utsatt grupp som har en särskilt svår situation under en pandemi med mycket oro kring vad som är bäst för det ofödda barnet. Jag vill markera att alla bör respektera kvinnans eget val, oavsett om hon valt att vaccinera sig eller inte.
 
* En del gravida känner oro för att covidvaccin kan skada fostret eller medföra andra risker under graviditeten. Samtidigt utgör de gravida en riskgrupp för covid på grund av nedsatt immunförsvar till följd av graviditeten. Vaccinering eller inte är ett val som är mer komplicerat för dem än för de flesta av oss andra. Alla bör respektera kvinnas eget val, hon har troligen vägt för och emot betydligt mer noga än de flesta av oss.
 
* Jag är politiker och inte läkare. Min roll är inte att ge enskilda människor medicinska rekommendationer. Den som vill ha råd kring vaccination får ta detta med sjukvården eller sin läkare. Min roll som politiker är att försöka hålla ihop samhället, att behandla människor lika  och att verka för att människor respekterar andras val.

* Jag har själv alltid varit positiv till vacciner, de har gjort mycket gott för mänskligheten genom decennierna och vi har generellt starkt förtroende för olika vaccinationsprogram för barn. Men jag är starkt emot att använda påtryckningar mot människor för att de ska vaccinera sig, eftersom jag anser att det inkräktar på grundlagens regler om mänskliga fri och rättigheter och skydd mot påtvingade kroppsliga ingrepp. Det är just i en kris det är extra viktigt att politikerna respekterar tankarna bakom grundlagen. Därför säger jag nej till vaccinpass. Vaccinering måste alltid vara ett beslut av den enskilde, som måste väga för och emot i varje situation efter samråd med sjukvården och sin läkare. Samhället ska informera sakligt om vacciner, men inte utöva påtryckningar.
 
* Vi har hög frivillig vaccinationstäckning i Sverige och alla typer av tvång eller påtryckningar riskerar att få motsatt verkan. Det stärker snarare konspirationsteorier och misstro vilket kan få allvarliga långsiktiga följder för andra vaccinprogram.
 
* Man kan vara för vaccin men mot vaccinpass och tvång. För mig är det två helt olika frågor.


 

 

Moderaterna drev på för att få krisstöden på plats igen

2022-01-07

I dag skriver jag tillsammans med Elisabeth Svantesson i Borås Tidning om hur viktigt det är att vi återigen fått krisstöden på plats för att stötta de företag och branscher som nu återigen drabbas hårt av pandemirestriktionerna. Vi får såklart hoppas att stöden inte behöver utnyttjas lika mycket och lika länge som förra vågen av pandemin och att vi nu ser ljuset i tunneln, men politiken måste alltid ligga steget före så att arbetsgivare vet vad som gäller och inte säger upp personal "för säkerhets skull". Moderaterna tog initiativet i finansutskottet till att återstarta krisstöden, och har nu fått med sig samtliga partier på detta.

Ibland får jag frågan varför vi moderater tvingar fram bra politik i riksdagen som sedan S-regeringen kan ta åt sig äran för. Frågan är inte orimlig, särskilt inte ett valår, och det hade kanske varit bättre rent partitaktiskt att låta regeringen föra en sämre politik som skadar dem politiskt. Fast jag tycker nog ändå att det är viktigare att försöka göra bra saker för svenska folket, även om det kanske inte alltid belönas med ökat väljarstöd för oss moderater. Samtidigt inser jag att Socialdemokraterna nog aldrig skulle gjort så om de varit i opposition.







Respektera de gravidas svåra vaccin-val

2022-01-06

Många gravida känner stor oro för att covidvaccin kan skada fostret eller öka risken för alltför tidig nedkomst. Samtidigt utgör de en riskgrupp för covid pga nedsatt immunförsvar till följd av graviditeten. Vaccinering eller inte är ett oerhört jobbigt val som är mer komplicerat än för de flesta av oss andra.

Jag har själv en dotter som är gravid och blir extremt upprörd när jag läser inlägg som hånar gravida för deras val. Vissa beskyller de gravida som har vaccinerat sig för att riskera fostrets liv. Andra menar att de är oansvarigt att inte vaccinera sig eftersom det riskerar fostrets liv. Och från FHM kom först rekommendationen att gravida inte skulle vaccineras, varefter man sedan gjorde helt om och sa att vaccinet är säkert för gravida. Detta trots att man omöjligen redan kan veta eller följa upp hur de nyfödda barnen eventuellt kan påverkas. Samtidigt vet ju kvinnan att om hon själv blir svårt sjuk i covid kan det skapa problem för både henne och fostret.

För den gravida är det till stor del outforskad mark, och därmed ett val mellan pest och kolera - utöver all "vanlig" oro en gravid kvinna kan känna under sin graviditet. Bara detta att föda under en pandemi är en extra oro för många.

Så oavsett om en gravid kvinna vaccinerat sig eller inte så ska du respektera hennes val! Lita på att hon troligen mer än de flesta vägt för eller emot, har läst allt hon kommit över, talat med läkare och barnmorskor (som inte alltid är överens) och rådgjort med anhöriga och gravida vänner. Mer än många andra har hon tagit ett väl överlagt beslut. Respektera henne för detta - du har faktiskt inte med hennes beslut att göra. Och var glad att du slipper tänka på fler än dig själv när du gör ditt eget val.

 

 


Dagens Novusmätning ger oss moderater betyget IG

2022-01-05

Dagens Novusmätning visar att vi moderater backar och tappar väljare till både KD och SD. Samtidigt ökar S.

Att Magdalena Andersson lyckats bra med sitt försök att ta avstånd får sin egen misslyckade politik under tiden som finansminister visar att väljarna har mycket dåligt minne, och visar också att medias granskning av regeringen är rent undermålig. Inte i något annat land hade den före detta finansministern kommit undan med att försöka distansera sig från sin egen tidigare politik utan att få jobbiga frågor. Men det lyft S har fått till följd av detta har skett på bekostnad av MP och C. Det är alltså inte uppgången för S som förklarar att M backar. Förklaringarna finns på annat håll.

Det finns nu all anledning till moderat självrannsakan och inte vara rädd för att ompröva vissa sakfrågor (den som känner mig vet vilka jag tänker på), men det gäller också att vässa ledarskapet och se till att alla våra talespersoner och vår partiorganisation levererar. Det hjälper ju inte med en bra politik om man inte lyckas förmedla den till väljarna. Jag upplever alltför ofta att väljare inte vet vad vi moderater tycker i olika frågor, eller att de rent av tror att vi tycker något annat än vi gör. 
Detta duger verkligen inte ett valår, men det går att förändra.

Det är nio månader fram till valdagen. Valrörelsen har bara börjat. 

 

 

Hushåll plågas av höga elpriser - utlandsägda serverhallar slipper betala

2022-01-04

Dagens Industri uppmärksammar idag att svenska statens kostnader för återbetalning av elskatter till utlandsägda serverhallar i Sverige skenar, och nu är uppe i 300 miljoner per år. Detta samtidigt som regeringen säger nej till att sänka elskatterna för vanliga konsumenter.

Så här skriver Di:

 

Elrabatterna växer

Regeringen är fortsatt tveksam till att ge skattelättnader på elpriser till konsumenter, men vissa företag och industrier har fortsatt gräddfil. Under 2021 har återbetalningarna på elskatt för serverhallar slagit nya rekord, visar en genomgång av Dagens industri.
Den pågående vintern har varit en stor prövning för svenska elkonsumenter. Höga elpriser i Sveriges södra delar anstränger ekonomin för hushåll, näringsliv och industrier.
Högeroppositionen begär skattelättnader på el för konsumenterna, men S-regeringen har visat sig motvillig till det. Samtidigt fortsätter rabatterna på elskatt för ett antal utvalda industrier och näringar att rulla på. Rabatten gäller bland annat för serverhallar och i år når återbetalningarna från staten till bolag inom serverhallar nya höjder.
Enligt Skatteverket rör det sig mellan januari och november i år om 294 miljoner kronor. Det är 13 Mkr mer än det tidigare rekordåret 2018. Totalt är det ett femtiotal företag som får ta del av skatterabatterna på el.
Skatterabatten infördes av dåvarande näringsminister Mikael Damberg (S), som numera är finansminister, i hopp om att skapa nya jobb. Men någon större jobbmotor har datacentren hittills inte varit.
En av de största aktörerna, Facebook, är sedan ett antal år etablerat i Luleå med en större anläggning. 2020 hade bolaget, enligt årsredovisningen, 76 anställda. Hittills har bolaget tagit emot nästan 11 Mkr i rabatt på elskatt. Amazons bolag hade förra året 75 anställda och Microsoft uppger att drygt 130 personer ska arbeta med bolagets serverhallar i Sverige.
Dagens industri har sökt näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) för en intervju om elrabatten till serverhallar, men denne hänvisar till finansministern. Mikael Damberg ställer dock inte upp på en intervju. I stället skickar finansministerns pressekreterare ett mejl med ett par kommentarer, som inte besvarar Di:s frågor om elrabatten.
”Det är viktigt för mig och den här regeringen att Sverige är med och leder digitaliseringen. Det gör oss bättre rustade för framtiden, och en del av det är att den digitala infrastrukturen ska finnas här i Sverige”, står det i kommentaren.
I takt med att skatterabatterna på el för serverhallar stiger, ökar också förbrukningen av el från aktörerna. Enligt siffror från Statistiska centralbyrån har elanvändningen för serverhallar sedan de två senaste mandatperioderna mer än fördubblats.
I november öppnade Microsoft sina tre datacenter i Gävle, Sandviken och Staffanstorp. I Sandviken uppgår effektbehovet till totalt 1 220 megawatt, mer än hälften av nettoeffekten hos Ringhals kärnkraftverk, enligt Energimarknadsinspektionen.
FAKTA

Skatterabatten

Finansdepartementets beräkningar av nedsatt energiskatt för industrin och serverhallar för 2021 uppgår till 14,6 miljarder kronor.
För 2022 handlar det om 15,3 miljarder.
Så mycket har Skatteverket betalat tillbaka till aktörer inom serverhallar för nedsatt elskatt genom åren:
2017: 189 miljoner kronor.
2018: 281 miljoner kronor.
2019: 269 miljoner kronor.
2020: 216 miljoner kronor.
2021 (januari till november): 294 miljoner kronor.


Att vår elintensiva basindustri (stålverk, gruvor, pappersindustri, kemisk industri osv) slipper betala samma elskatter som andra är en viktig konkurrensfråga för att vi ska kunna konkurrera med omvärlden och skydda åtskilliga tiotusentals svenska jobb. Jag tror inte någon har några stora invändningar mot att dessa företag ska få rabatt på elskatten. Men när det gäller serverhallarna är läget ett helt annat. För det första kräver dessa enorma mängder el vilket försvårar möjligheten att "flytta" el från norra till södra Sverige, och driver därmed uppelpriserna i söder. För det andra skapar dessa serverhallar väldigt få jobb, vilket definitivt inte motiverar den stora rabatten på elskatten.

Jag vet att politiken haft goda avsikter när skatterabatten för serverhallar infördes. Men det blir allt mer uppenbart att det var feltänkt.

Att fortsätta med dessa enorma elskattesubventioner till utländskt ägda serverhallar samtidigt som man från regeringen säger nej till att ge vanliga elkonsumenter rabatt på elskatterna när elpriset skenat är rent oanständigt.


 

 

Nye energiministern försöker lura väljarna

2022-01-04

Nyheten igår om att EU-kommissionen verkar gå på den linje som M-SD-KD-L drivit, nämligen att klassa kärnkraften som hållbar inom den så kallade Taxonomin, var självklart välkommen. Även om det bara gäller kärnkraft som tagits i bruk före 2045. Att man samtidigt betraktar även naturgasen som hållbar får väl skrivas på det politiska kontot - Tyskland stängde ju vid årsskiftet tre av sina återstående sex kärnkraftreaktorer och är nu helt beroende av import av rysk gas. Och därmed blev det självklart så att tyskarna drev på för att även naturgasen ska betraktas som hållbar för att gynna investeringar i denna energikälla. Politiska hänsyn gick i detta fall före logik och sunt förnuft.

När regeringen kommenterade nyheten höll jag dock på att sätta kvällskaffet i halsen. Nye energiministern Khashayar Farmanbar (S) hade mage att påstå att regeringen hela tiden (!) verkat i EU för att kärnkraften skulle betraktas som hållbar:

 

 

Sanningen är en helt annan. Den 26 oktober KU-anmälde M och SD statsminister Stefan Löfven för att han öppet trotsade det beslut som jag och mina kolleger i EU-nämnden tog om att regeringen SKA driva frågan om att kärnkraften ska betraktas som hållbar inom taxonomin. Löfven sa vid upprepade tillfällen att han inte ansåg att EU-nämndens beslut hade stöd av riksdagens majoritet och att han därför inte tänkte följa beslutet i EU-nämnden. Detta är konstitutionellt fel - EU-nämnden är vald av riksdagen och regeringen ska lyda det EU-nämnden beslutar. Men Löfven vägrade att driva en svensk linje om att kärnkraften ska betraktas som hållbar:

Och så sent som den 2 december upprepade nye energiministern klart och tydligt att han och regeringen, även sedan Miljöpartiet lämnat regeringen, tänkte fortsätta ducka i frågan i EU när det gällde att kräva att kärnkraften ska betraktas som hållbar: 

Att energiministern nu hävdar att regeringen "hela tiden" arbetat för att kärnkraften ska betraktas som hållbar inom EU:s taxonomi är faktiskt inget annat än en stor fet bluff. Det finns hur många riksdagsprotokoll från debatter som helst som visar vad ansvariga ministrar tidigare har sagt, och det finns också gott om citat i media. 


 

 

Nu är drygt hälften av protestmailen besvarade

2022-01-03

Före jul kom ett stort antal protestmail mot användande av vaccinpass inom landet. Det har fortsatt att komma in ytterligare ett antal senaste veckan, och totalt har jag fått över 5.300 mail om detta i min inkorg.

Jag lovade före jul att försöka besvara samtliga mail, vilket såklart är en ganska omfattande uppgift. Men med hjälp av ett standardsvar blir det ändå hyfsat hanterbart. Svaret hänvisar till mina blogginlägg i frågan där jag ju utvecklar mina argument i frågan, och jag utlovar också rapporter efterhand om vad som händer i frågan. Hittills är drygt hälften av protestmailen besvarade, och resterande hoppas jag hinna  hantera under veckan.

Mitt mål just nu är i första hand att stoppa förlängning av pandemilagen till den 31 maj som regeringen begär i sin proposition. Jag vill att makten över pandemirestriktionerna ska återföras till riksdagen, eftersom jag anser att frågor som har tydlig koppling till begränsning av grundlagens skrivningar och fri och rättigheter bör hanteras med större respekt för demokrati och öppenhet. Jag konstaterade häromdagen att både JO och JK har liknande argumentationer i sina remissvar och att ett antal remissinstanser ifrågasätter den långa förlängningen. Jag har visst hopp om att en förlängning i vart fall kan begränsas i tid, och att riksdagen därmed så småningom kan återfå makten över beslut om användningen av vaccinpass. Det vore värdefullt eftersom det då blir möjligt med en tydligare politisk debatt om denna fråga.

 

 

En av årets bilder i Aftonbladet - och jag är med på ett hörn

2022-01-03

Detta är en av årets bilder i Aftonbladet. "Den mystiska kvinnan i grönt". Fotot är från den första statsministeromröstningen den 24 november när Magdalena Andersson valdes, för att sedan avgå några timmar senare när regeringsunderlaget sprack. Den "mystiska kvinnan i grönt" är min moderata riksdagskollega Saila Quicklund som ser betydligt mindre nöjd ut än de socialdemokrater i riksdag och regering som omger henne på bilden. Själv sitter jag också ner lägs ned i vänstra hörnet) och ser väl antagligen ungefär lika missnöjd ut, även om man inte ser mitt ansikte. I bakgrunden syns den regering som skulle avgå några timmar senare när Miljöpartiet lämnade regeringen.