April 2021

Riksreviksionen riktar hård kritik mot missvisande Pisa-mätning

2021-04-29

Riksrevisionen riktar i en ny granskningsrapport ovanligt hård kritik mot regeringen för den senaste Pisa-mätningen 2018.

Det fanns många frågetecken kring resultatet av den aktuella mätningen, något jag uppmärksammat tidigare. Många blev förvånade över hur snabbt och mycket de svenska eleverns resultat förbättrats, särskilt när det gäller läsförståelse, och regeringen var snabb att ta åt sig äran för detta. Men när man läste rapporten insåg man snabbt att man i den svenska mätningen undantagit väldigt många elever som inte fått delta i mätningen, och undantagen var många fler än vad som tillåts. Främst var det utrikesfödda elever som undantagits, och regeringen skyllde det på att det kommit så många nyanlända elever. Om man tar bort elever med svag kunskap i svenska är det självklart att elevernas prestationer i svenska totalt sett förbättras.

Riksrevisionen har nu granskat regeringens och Skolverkets hantering av den aktuella Pisa-mätningen, och kritiken är minst sagt hård. Framförallt att man undantagit betydligt större andel av eleverna är tillåtet:

"I samband med Pisa-undersökningen 2018 undantogs ett stort antal svenska elever från att delta. Riksrevisionen konstaterar att detta delvis gjordes på felaktiga grunder, och att regeringen och Skolverket inte har följt upp genomförandet. Det har heller inte gjorts någon trovärdig utredning i efterhand." //

"Efter Pisa-undersökningen 2018 framfördes kritik mot att för många elever i Sverige hade undantagits från att göra testen. Det har därför ifrågasatts om resultaten gav en rättvisande bild.

Skolverket och regeringen förklarade det inträffade med att den svenska skolan efter flyktingkrisen 2015 tog emot en ovanligt hög andel nyanlända elever. Enligt OECD:s regler får vissa elever undantas från att delta i provet, bland annat om eleven fått mindre än ett års undervisning i svenska.


Riksrevisionens granskning visar dock att majoriteten av de ungdomar som kom till Sverige i samband med flyktingkrisen hade gått för länge i svensk skola för att kunna undantas enligt reglerna."

Riksrevisionens rapport visar också "Utbildningsminister Anna Ekströms (S) egna tjänstemän på departementet slog larm och varnade för ett missvisande elevurval - men fick inget gehör:  

"Att Skolverkets och OECD:s förklaringar inte är trovärdiga har uppmärksammats i interna promemorior inom Regeringskansliet. Trots det har regeringen och Skolverket hållit fast vid flyktingkrisen som förklaring och lyft fram OECD:s rapport som stöd för detta."

Självklart kan man visa stora framgångar för en regeringen genom "nordkoreansk statistik", där man räknar det man vill och anpassar underlagen för statistik till det resultat man vill uppnå. Detta går såklart att utveckla om regeringen vill. Om man undantar utrikesfödda från arbetslöshetsstatistiken sjunker arbetslösheten dramatiskt och 2/3 av långtidsarbetslösheten försvinner. Om man undantag alla som saknar jobb från arbetslöshetsstatistiken kan man rent av trolla bort hela arbetslösheten och uppnå full sysselsättning. På samma sätt kan man givetvis undanta alla sjuka när man räknar på vårdköerna. Då försvinner de också...



 

Pinsamt att miljöminister Per Bolund (MP) lyckades vilseleda media

2021-04-28
 

Vi var många som reagerade när USA:s president Biden bjöd in ett stort antal länder till klimattoppmöte, inklusive Danmark och Norge. Men inte Sverige. Med tanke på att den svenska regeringen i allmänhet och Miljöpartiet i synnerhet försöker framställa Sverige som hela världens klimatsamvete och som ett stort föredöme för andra länder var det givetvis en missräkning att inte bli inbjudna till mötet.

Senare bjöds Sverige ändå in till ett digitalt rundabordsmöte med ett 20-tal andra tidigare icke inbjuda länder på klimattoppmötets andra dag. Men USA:s president deltog inte på detta möte. Rundabordsmötet började tydligen klockan 06 på morgonen lokal tid, och enligt uppgift var det ett fåtal deltagare som lyssnade på Bolunds anförande som var det första på detta sidomöte.  

Efter sitt korta anförande på detta rundabordsmöte uttalade miljöminister Per Blund till TT på ett sätt som gjorde att media spred en mycket överdriven bild av det som hänt. Så här skrev bland annat Aftonbladet:

Det amerikanska klimattoppmötets andra dag kickades i gång av Sveriges miljö- och klimatminister Per Bolund (MP). Fossilfria lösningar för industrin stod högt på dagordningen. "Det är verkligen roligt att Sverige fick inleda och sätta tonen för hela mötet", säger en påtagligt upprymd Per Bolund till TT.

Riktigt så var det alltså inte. Niklas Bolin, docent i statsvetenskap vid Mittuniversitet med extra fokus på Miljöpartiet, säger till TT/Omni att det är tydligt att Per Bolund vill förstora upp Sveriges deltagande vid mötet. "Det var ett mindre event inom ramen för det större, och själva talet var ganska kort. Så jag kan förstå kritiken som riktas mot Per Bolund att det här kanske inte var någon direkt startpunkt. Det tycks som att han försöker göra en större grej av det här än vad det faktiskt är", säger Niklas Bolin.

Samma sak konstaterar SvD:s ledarskribent Peter Wennblad på twitter:

Även Aftonbladet och Expressen följde sedan upp miljöministerns uppenbarligen medvetna och lyckade försök att vilseleda media.

Moderaternas miljö- och klimatpolitiske talesperson kommenterar i flera medier, och sammanfattar saken väl: "Per Bolund försöker ju få det att framstå som att han öppningstalade på Bidens klimattoppmöte. Det är onekligen att tänja på sanningen. Vi vet nu att han medverkade vid ett möte vid sidan om, innan det riktiga mötet startade. Att då påstå att han satte tonen för det egentliga mötet är faktiskt direkt vilseledande" säger Jessica Rosencrantz, miljö- och klimatpolitisk talesperson för Moderaterna.

Miljöministerns agerande är såklart ovärdigt, och visar återigen att regeringen inte drar sig för att slira på sanningen för att försöka skapa en mer positiv bild än verkligheten. Men att medvetet lura media att skriva felaktiga saker brukar slå tillbaka. Få kommer att lita på Bolunds pressmeddelanden efter detta. Man kan samtidigt fråga sig hur lätt det är att dupera svenska medier? Gör man ingen sannolikhetskontroll av nyheter alls innan man sprider dem?




 

Moderata reformer mot långtidsarbetslöshet och för ökad trygghet

2021-04-28

I dag presenterade Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson Moderaternas vårmotion 2021. Våra viktigaste prioriteringar handlar om kraftfulla reformer för att halvera långtidsarbetslösheten och öka tryggheten.

Sverige har EU:s femte högsta arbetslöshet. Jobben var Stefan Löfvens främsta löfte, men de har blivit hans största misslyckande. Sedan Löfven tillträdde har inget annat land utvecklats sämre än Sverige när det kommer till jobben. Långtidsarbetslösheten är den högsta någonsin. Snart har 200 000 personer varit arbetslösa mer än ett år.

Kraftfullt jobbpaket på tio miljarder kronor:

I vårmotionen föreslår vi ett kraftfullt jobbpaket på 10 miljarder kronor som kan halvera antalet långtidsarbetslösa på tre år. Det handlar om att öka drivkrafterna för arbete, sänka lönekostnaderna för arbetsgivare som anställer långtidsarbetslösa och bryta passiviteten för att hjälpa långtidsarbetslösa till jobb.

  • Jobbpremie: För att stärka drivkrafterna för långtidsarbetslösa att gå från bidragsberoende till arbete vill vi införa en jobbpremie. Den som lämnar långtidsarbetslöshet för ett jobb får behålla tio procent mer av arbetsinkomsten upp till 2 500 kronor per månad i maximalt 18 månader.
  • 30 000 fler nystartsjobb: Nystartsjobben är det mest effektiva stödet eftersom det avsevärt sänker anställningskostnaderna för de företag som anställer långtidsarbetslösa. Ändå har de halverats under Stefan Löfven. Moderaterna vill mer än fördubbla antalet nystartsjobb.
  • 20 000 fler praktikplatser: Vi vill bryta passiviteten genom praktikplatser och ett utbildningslyft för långtidsarbetslösa.

Efter finanskrisen utgjorde utrikes födda en tredjedel av de långtidsarbetslösa. Nu utgör de två tredjedelar. Långtidsarbetslösheten är till stor del ett integrationsproblem och ett invandringsproblem. Ska antalet långtidsarbetslösa kunna halveras behövs dels invandringen hållas nere genom ett volymmål, dels integrationen förbättras på det sätt som beskrivs i Moderaternas integrationspolitiska rapport. De viktigaste reformerna i rapporten är: Ett bidragstak som gör det mer lönsamt att gå från bidrag till arbete, kvalificering till välfärden genom arbete, en utbildningsplan och krav på godkänd SFI.

Kraftfulla satsningar på brottsbekämpningen:

Brottslighetsutvecklingen fortsätter att vara ett av de största och mest akuta samhällsproblemen. Vi ser hur otryggheten ökar i princip alla delar av samhället. Vi vill därför med full kraft vända utvecklingen genom flera reformer.

  • Stärka hela rättsväsendet. Myndigheterna inom rättsväsendet är underdimensionerade. Moderaterna vill genomföra omfattande reformer på rättsområdet som bl.a. medför längre fängelsestraff. Vi avsätter betydande resurser för att möta rättsväsendets behov under kommande år.
  • Högre polislöner. I M/KD-budgeten för 2019 införde vi en lönesatsning som innebär att poliser ska kunna få 3000 kronor mer i lön varje månad. Vi fortsätter den satsningen och utökar den med 350 miljoner kronor på tre års sikt, för att fler ska söka sig till och stanna kvar i polisyrket.
  • Fler verktyg för Polisen mot den organiserade brottsligheten. Vi avsätter 400 miljoner kronor per år för att förstärka Polisens förmåga att bekämpa och klara upp brott. Det handlar bland annat om ökade möjligheter för avlyssning och dataavläsning.
  • Stärka Tullverket som en brottsbekämpande myndighet. Tullverket ska få ökade möjligheter att till exempel med systematiska kontroller kunna stoppa misstänkt stöldgods. Moderaterna föreslår ökade anslag till Tullverket med 400 miljoner kronor på tre års sikt.

Läs vårmotionen i sin helhet här.



 


Aningslös Jesper Strömbäck vägrar se problemen med alltför hög migration

2021-04-27



Gårdagens ledarkrönika i Borås Tidning av professor Jesper Strömbäck visar en total oförmåga att se problemen med alltför hög asylinvandring till Sverige under lång tid. Professorn är i och för sig ingen direkt sakkunskap på området, eftersom han är professor i journalistik och politisk kommunikation, och det märks i texten. Hela texten är extremt ovetenskaplig och politiskt vinklad - hans tydliga agenda är ökad asylinvandring till Sverige. En linje som väldigt få medborgare och partier idag stödjer av helt logiska och naturliga skäl.

Ledarkrönikan (klicka på bilden ovan för länk) baseras främst på ett okritiskt och vilseledande påstående - att "invandringen minskat kraftigt de senaste åren". Han påstår också att det är en villfarelse att invandringen domineras av asylsökande eftersom det förra året var Sverige som var det vanligaste födelselandet för invandring (alltså återvandrade svenskar), samt att den vanligaste invandringen förra året var arbetskraftsinvandring. Det låter ju övertygande - om man bortser från orsaken. Sedan 2016 har Sverige haft tillfälliga asylregler som är ganska restriktiva (upphör till sommaren i år), vi har även haft tillfälliga gränskontroller, och ovanpå detta har det under pandemin varit i det närmaste omöjligt att ta sig till Sverige genom hela Europa från exempelvis Grekland och Italien. Att använda det senaste året som måttstock för hur invandringen ser ut är grovt missledande och helt ovetenskapligt. När våra tillfälliga regler upphör och pandemin är över kommer nya strömmar av asylsökande att röra sig över Europa. Om Sverige då inte är förberedda väntar ett nytt asylkaos.

Strömbäck påstår också - helt utan vetenskapligt stöd eller källor, och i strid mot sunt förnuft - att "studier visar att integrationstakten inte påverkas nämnvärt av antalet flyktingar som kommer". Det är ju faktiskt rent trams - tvärtom visar alla seriösa undersökningar och all erfarenhet att det självklart är mycket svårare att integrera väldigt många samtidigt, jämfört med om det handlar om färre individer. Det är så självklart att det inte ens borde behöva sägas.

Strömbäck hävdar också envist att invandring är lönsam för Sverige, "ekonomiskt, socialt och kulturellt". Jag undrar hur många som håller med om detta? Sanningen är ju att det medför enorma samhällskostnader, stora sociala problem i våra utanförskapsområden, och dessutom kulturella och religiösa krockar som skapar motsättningar i samhället. Självklart blir dessa problem svårare att hantera om det kommer väldigt stora mängder av asylsökande samtidigt från några få länder eller kulturer.

Strömbäck säger dessutom emot sig själv när han medger att de beräkningar som finns faktiskt medför att invandringen går minus (!), men att det beror på att invandrarna betalar mindre skatt än andra. "Bättre integration på arbetsmarknaden skulle därmed leda till att "kostnaderna" minskade" skriver Strömbäck. Jomenvisst. Precis som om det finns hur många enkla jobb som helst för lågutbildade asylsökande som rent av aldrig gått i skolan? Faktum är att nära 2/3 av de långtidsarbetslösa idag är födda i annat land. Jag skulle vilja se Strömbäcks patentlösning för att fixa jobb till alla de hundratusentals långtidsarbetslösa invandrare vi dag har i Sverige.

Det finns självklart både lönsam och mindre lönsam invandring, och både lönsamma och olönsamma invandrare. Många som kommit till Sverige från andra länder är en stor tillgång, en del är egna företagare och många tillför mycket till vårt samhälle. Arbetskraftsinvandrare till bristyrken med rimlig lön är givetvis oftast lönsamma, medan arbetslösa lågutbildade asylinvandrare och anhöriga till dessa kostar enormt mycket pengar. Problemet är att de lönsamma utgör en alltför liten andel av det totala antalet invandrare. Och det gör att invandringen på totalen definitivt inte är lönsam för Sverige. Att vi sedan trots detta kan vara beredda att ta emot ett begränsat antal asylsökande människor på flykt av moraliska skäl är en annan fråga. Men ekonomiskt lönsamt för Sverige är det knappast.

Efter denna ledarkrönika betraktar jag inte Jesper Strömbäck som seriös forskare utan bara som en asylaktivist bland andra. 





 

Jag har utformat m-kritiken mot regeringens hantering av EU-frågorna

2021-04-27

Varje år behandlar utrikesutskottet regeringens skrivelse om arbetet med EU-frågorna föregående år. Det är en del av riksdagens granskning av regeringen. Finansutskottet är ett av de utskott som yttrar sig till utrikesutskottet över regeringens skrivelse. 

Regeringens skrivelse blir ofta en ganska torr formell redogörelse för beslut som tagits och andas dessutom i år även viss självgodhet om regeringens flitiga och engagerade arbete. Från moderat sida anser vi tvärtom att regeringen hanterar EU-frågorna väldigt tafatt och aningslöst och att man inte visar det engagemang som krävs för att försvara svenska intressen. Detta medför att vi gång efter gång blir överkörda och tvingas acceptera beslut som inte är bra för Sverige. Det räcker att nämna återhämtningsfonden, taxonomin och den sociala pelaren/minimilöner. Det senare beror helt på att statsminister Löfven - trots varningar - öppnade pandoras ask på det sociala området, och nu tvingas vi slåss mot de förslag som Löfven själv banade väg för på toppmötet i Göteborg.

Jag berörde detta i mitt långa anförande i riksdagen med anledning av beslutet om återhämtningsfonden, och jag har också fått äran att skriva ihop moderaternas kritiska yttrande till utrikesutskottet (så kallad avvikande mening). Finansutskottet justerade ärendet idag på förmiddagen och därmed är nedanstående text offentlig. Här följer moderaternas avvikande mening i sin helhet:

 

Verksamheten i Europeiska unionen under 2020 (M):

"Under året som gått har EU-samarbetet satts på prov. Under pandemin, med en djup ekonomisk kris som följd, har frågor som vaccination och ekonomisk återhämtning stått i fokus för EU, samtidigt som långtidsbudgeten förhandlats fram. 

Moderaterna är kritiska till utfallet av EU:s återhämtningsfond. För alla som i grunden är EU-vänner och ser EU-samarbetets värde för Sverige är resultatet av fonden djupt bekymmersam. Tendenserna, att EU är på väg mot ökad överstatlighet och med en tydligt växande aptit på att ta över allt mer beslutanderätt och mer ekonomiska resurser från medlemsstaterna, oroar. 

Sveriges EU-medlemskap blir samtidigt inte bättre än den regering som företräder Sverige i EU-förhandlingar och möten på EU-nivå. Under den senaste period som Moderaterna ledde Sveriges regering hade Sverige en stark röst i EU och var respekterat bland andra medlemsländer. Man lyssnade på oss. Den moderatledda regeringen lyckades rentav förhandla fram sänkt EU-avgift för Sverige. Tyvärr har inte dagens socialdemokratiskt ledda regering lyckats särskilt väl med att flytta fram Sveriges positioner i EU. Snarare tvärtom.

När statsministern kallade till toppmöte i Göteborg för att lansera sin idé om en social pelare i EU var vi många som varnade för att detta skulle leda fel. Detta kunde användas av kommissionen för att lägga under sig nya politikområden som Sverige anser ska hanteras nationellt. Och så blev det – nu får regeringen slita för att stoppa EU-klåfingrighet på det sociala området och för att stoppa förslag om tvingande minimilöner som Sverige inte vill ha.

Taxonomin är också en fråga där den svenska regeringen borde handla mer resolut eftersom denna norm får stor betydelse när det gäller tillgången på riskkapital, riktlinjer för företags miljöcertifiering, regler för offentlig upphandling m.m. Det är därför av stor vikt för det svenska näringslivet och svenska jobb att utfallet av taxonomin inte missgynnar Sverige. Tyvärr ser vi redan nu hur både svensk vattenkraft och svenska biobränslen kraftigt skulle missgynnas om förslaget blir verklighet. Stora delar av svenskt skogsbruk riskerar också att betraktas som icke hållbart, liksom exempelvis vår kärnkraft, gruvindustri, stålproduktion och fordonsindustri. Det är helt uppenbart att detta förslag är ett allvarligt hot mot svenska företag, jobb och energiförsörjning. Regeringen har låtit detta fortgå alldeles för länge utan att sätta ned foten. Man har inte insett hotet mot Sverige och har inte tagit frågan på allvar utan har i alltför hög grad låtit tjänstemän sköta förhandlingarna för svensk räkning när andra länder skickat ministrar. Nu riskerar detta att sluta mycket illa för Sverige på grund av regeringens misslyckande.

Lika illa gick det med förhandlingarna om EU:s återhämtningspaket. Regeringen har under förhandlingarna haft ett starkt mandat från riksdagen att både driva en budgetrestriktiv linje och agera för att återhämtningspaketet bara ska ge lån och inte dela ut bidrag. Nu enades ändå EU:s stats- och regeringschefer om ett återhämtningspaket som omfattar 750 miljarder euro, där nära hälften ges i bidrag. Sverige är ett av de länder som per capita betalar allra mest till EU. Det gav regeringen ett starkt utgångsläge i förhandlingarna, som den inte tagit till vara. Regeringen har inte lyckats försvara de svenska skattebetalarnas intressen och har inte nått de mål som riksdagen uttalade inför förhandlingarna. 

Det pågår hela tiden en samhällsdebatt om det svenska medlemskapet i EU. Det är rimligt och naturligt att svenska folket ständigt ifrågasätter nyttan av EU-medlemskapet och om vi får valuta för medlemsavgiften. Risken är dock stor att svenska folket i spåren av regeringens oengagerade och delvis oskickliga hantering av EU-frågorna får en onödigt mörk bild av EU-medlemskapet. EU-samarbetets viktiga plussidor riskerar att hamna i skymundan.

Sverige skulle exempelvis knappast själv kunna få lika bra handelsavtal med omvärlden som vi kan få när EU förhandlar för en stor och viktig union med 27 länder. Samma sak gäller utrikespolitiken – Sverige blir starkare tillsammans med andra. Även på områden som miljö, kampen mot brottslighet och migration behöver EU arbeta tillsammans. Moderaterna förstår vikten av att bygga samarbeten som slår vakt om de värden som vi delar med andra, såsom demokratin, marknadsekonomin, öppenheten och rättsstaten.

Sverige är en av 27 medlemmar i EU. Med detta följer att Sverige måste vara med och arbeta fram kompromisser. Men det finns mer att göra för den svenska regeringen när det kommer till att ta till vara svenska intressen. Moderaterna förväntar sig ett betydligt större engagemang och att regeringens ministrar själva engagerar sig i aktuella frågor betydligt tidigare i EU-processerna. I annat fall kommer Sverige att hamna i bakvatten i EU-frågorna." 




 

Moderaterna avvisar regeringens hot om att stänga Bromma flygplats

2021-04-26





I dag har Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson detta debattinlägg i Dagens Industri med anledning av regeringens besked om att man vill avveckla Bromma flygplats. Det kortfattande moderata beskedet är att vi inte accepterar att ens diskutera en nedläggning av Bromma flygplats så länge regeringen vägrar fatta bindande beslut om en utbyggnad av Arlanda.

Miljöpartiet har förvisso aldrig gillat varken flyg eller flygplatser och nu verkar mer angelägna om att stänga ned flyget än att ställa om det i hållbar riktning, men det är allvarligt att Socialdemokraterna ställer sig bakom Miljöpartiets krav. Om inte Socialdemokraterna lät sig bli politiskt kidnappade av Miljöpartiet skulle det finnas förutsättningar för en bred politisk enighet. Nu får en ny regering istället riva upp och fatta nya beslut. Det handlar både om beslut som leder till att det finns kapacitet på Arlanda för att ta emot de flygrutter som i dag går till Bromma, men också om att tillgängligheten till och från Arlanda måste bli bättre. 

I artikeln påpekas också att regeringen har fattat beslutet att stänga Bromma utan transparens eller med någon seriös utredning som grund. Och utan någon som helst dialog och förankring med de kommuner och regioner i landet som påverkas av beslutet. I stället har coronakrisen – den kanske svåraste situationen för flyget någonsin – använts som förevändning. Det är rent oseriöst. Flygandet kommer sannolikt att vara lägre den närmaste tiden. Men frågan om flygplatsens framtid måste vara långsiktigt och grunda sig på normala förhållanden. 




 

Få saker upprör mig mer än när man omyndigförklarar våra äldre!

2021-04-25

I går skrev jag upprört om skandalen (jag det är verkligen en skandal) i Gisslaved. Kommunens kostchef bestämde över huvudet på de äldre på kommunens äldreboende att dra in möjligheten att dricka läsk till maten. En handlare reagerade och skänkte ett parti läsk till de äldre - en gåva som kommunen körde till tippen (!) i stället för att leverera till de gamla på boendet. Vi var många som reagerade och jag skrev detta på twitter.

Jag fick kritik från vissa för att jag krävde kostchefens avgång, men jag står för det. Är man kostchef med ansvar för bland annat de äldres mat på äldreboenden och agerar så helt utan empati och respekt för de äldres rätt att bestämma själv i sitt eget hem så har man fel jobb. Och ja, äldreboendet ÄR de boendes hem. De har inget annat. Och där bestämmer de själva om det som rör dem som personer. Exempelvis om de vill dricka läsk eller öl till maten, en egen inhandlad whiskey till kaffet eller en nubbe till midsommarsillen. Detta är människor som har längre livserfarenhet än de flesta av oss. Om de inte är svårt dementa klarar de för det allra mesta att ta vardagsbeslut om mat och dryck utan översittarfasoner från kommunala tjänstemän och politiker.  

Glädjande nog backade kommunen idag. Kommunstyrelsens ordförande lovade att riva upp läskförbudet, och det verkar som om det råder politisk enighet om saken. Och för en gångs skull ska man nog inte lasta politikerna för denna skandal, det är normalt sett inte politikerna som gör menyerna för kommunens skolor och äldreboenden och bestämmer vad som ska ätas eller drickas, det är ett beslut på tjänstemannanivå. Men då behövs också tjänstemän med empati och respekt för de äldre på kommunens boenden. När det inte fungerar måste politikerna agera.





 

Hot om kraftigt försämrade reseavdrag slår mot arbetspendlarna i Mark

2021-04-25

Den här artikeln hade jag i Markbladet härom veckan. Varning utfärdad. Liknande artiklar med nedbrutna siffror för andra kommuner har publicerats i bland annat Ulricehamns Tidning och Svenljunga Tranemo Tidning.


 


Moderat följdmotion kritiserar regeringens "gröna skatteväxling"

2021-04-23

Jag har genom åren många gånger ifrågasatt det här med "grön skatteväxling" som en i grunden omöjlig idé. Att byta skatt på exempelvis arbete mot skatt på miljöskadlig verksamhet syftar ju till att den miljöskadliga verksamheten ska upphöra. Om detta fungerar försvinner ju med automatik skatteintäkterna i samma takt. Då återstår bara att hitta på nya skatter eller höja skatterna på arbete igen. Och därmed har man inte åpstadkommit någon grön skatteväxling utan snarare grön skattehöjning.

Att i allt högre grad basera statens budget på eroderande miljöskatter är en farlig väg framåt. Dessutom har det visat sig att regeringens miljöskatter till stor del gjort mer skada än nytta och att miljönyttan varit minimal. Det gäller kemikalieskatten, plastpåsskatten, flygskatten och skatten på avfallsförbränning. Och risken finns att det blir samma sak med den föreslagna klädskatten och skatten på take away-förpackningar.  

Jag känner ett växande stöd för min kritik mot ogenomtänkt "grön skatteväxling" från allt fler, inte minst i mitt eget parti. Nu har även Riksrevisionen varnat för att intäkterna av "gröna skatter" överskattas av regeringen och att de långsiktiga prognoserna för dessa skatters betydelse för statens budget är bristfälliga. Regeringens svar är att man inte anser att överskattningen av intäkterna är så allvarliga som Riksrevisionen menar. 

Jag har nu fått med mig inte bara mina kolleger i Finansutskottet utan även moderaterna i Miljö- och jordbruksutskottet och i Skatteutskottet på en moderat följdmotion i Finansutskottet (som hanterar frågan) där vi kritiserar regeringens agerande när det gäller "grön skatteväxling", att de miljöskatter man tagit beslut om inte har avsedd effekt och inte följts upp som utlovat, samt att man gör sig beroende av eroderande skattebaser. Vi moderater menar att miljöskatter i första hand ska användas för att påverka beteenden, att de ska vara seriöst utformade med tydliga och mätbara mål, att de ska följas upp, och att man ska vara försiktig med att låta miljöskatter utgöra en långsiktig skattebas i statens budget. 

Jag har formulerat den moderata motionen som nu är partiets svar på Riksrevisionens kritik. Motionen ser ut så här:

 

Följdmotion med anledning av Riksrevisionens granskning av miljöskatter på lång sikt

Förslag till riksdagsbeslut

  1. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen bör vidta åtgärder för att bättre beakta och prognostisera hur inkomsterna på klimat-, miljö- och energiområdet, inklusive regeringens gröna skatteväxling, påverkar offentliga finanser på lång liksom på kort sikt och tillkännager detta för regeringen.

  2. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen i större utsträckning behöver följa upp och utvärdera effekterna av de skatter man inför med miljöstyrande motiv, liksom presentera mer genomgående konsekvensanalyser kring risker och effekter av grön skatteväxling och tillkännager detta för regeringen.

Motivering

Riksrevisionen rekommenderar i rapporten regeringen att utveckla metoden för att beräkna skatteintäkter på lång sikt så att den bättre fångar utvecklingen på klimat- och energiområdet.  Riksrevisionen påpekar att statens intäkter från energi- och koldioxidskatter kommer att minska i framtiden med nuvarande skatteregler och påpekar att denna trend inte syns i regeringens långsiktiga beräkningar.

Regeringen anger i skrivelsen att de delar Riksrevisionens bedömning att den metod som används för att beräkna inkomsterna från miljö- och energiskatter på lång sikt kan förbättras, men att överskattningen av skatteintäkterna dock inte är av den omfattningen att ”bedömningen av finanspolitikens hållbarhet nödvändigtvis blir felaktig”. 

Det är dock uppenbart att regeringen brister i att bedöma intäkterna från miljöstyrande skatter på både lång och kort sikt. Ett aktuellt exempel är den nya skatten på plastbärkassar som regeringen har infört som, förutom att den inte medför några tydliga miljövinster och är dåligt utformad, enbart har inbringat en bråkdel av de intäkter som regeringen hade räknat med till statsbudgeten.

Det går inte att utgå från att inkomster från en stabil skattebas helt kan ersättas med en eroderande skattebas på längre sikt, vilket är idén med grön skatteväxling. I den gröna skatteväxling som regeringen och dess samarbetspartier håller på att genomföra ska höjda miljöskatter växlas mot sänkt skatt på jobb och företagande, om minst 15 miljarder kronor. Dessutom stipuleras i januariavtalet att ”miljöskatternas andel av skatteinkomsterna ska öka”. Det är skillnad på att beräkna och prognostisera intäkter från en relativt stabil skattebas, såsom arbete, jämfört med intäkter från en eroderande skattebas, exempelvis när miljöskadlig verksamhet beskattas. Det skapar risker för de offentliga finanserna att göra den sortens skatteväxling om det inte kombineras med exempelvis utgiftsminskningar eller andra inkomstförstärkningar.
Det är centralt att miljöskatter koncentreras till att vara just miljöstyrande. Om miljöskatter succesivt utgör en allt mer betydande del av statens intäkter skapar det risker för offentliga finanser eftersom hela idén med miljöstyrande skatter är just att det som beskattas ska fasas ut.

Det är av stor vikt att skatter och förändringar av skatter utvärderas, särskilt när det råder osäkerhet om vilken effekt skatteförändringen förväntas ha. Riksdagen tillkännagav för regeringen under riksmötet 2017/18 att kemikalieskatten ska utvärderas.  Detta är ännu ej helt uppfyllt. Kemikalieskatten är en skadlig punktskattskatt som utan miljönytta införts på främst elektronikvaror i Sverige, och blivit en ny tung pålaga som en hel bransch tvingas hantera med nya omfattande kostnader och administration som följd. Kemikalieskatten har också kritiserats för att enbart inbringa en begränsad andel av de intäkter som regeringen ursprungligen räknade med. Skatten och dess negativa konsekvenser är ännu ej helt utvärderad i enlighet med vad riksdagen uppmanat regeringen om, vilket borde ha skett och hade kunnat utgöra ett viktigt underlag för att när regeringen nu förbereder en ny skadlig kemikalieskatt i form av en skatt på kläder och skor.
 
Elisabeth Svantesson (M)
Edward Riedl (M)
Jan Ericson (M)
Magdalena Schröder (M)
Sofia Westergren (M)





 

Moderaterna vill stärka tullen för att motverka utländska stöldligor

2021-04-23

Den organiserade brottsligheten blir allt mer gränsöverskridande och använder sig av allt mer avancerade brottsupplägg. De stölder och bostadsinbrott som drabbar människor runt om i landet är ett allvarligt samhällsproblem.

Internationella stöldligor står för en stor andel av brottligheten i Sverige: Närmare 50 procent av bostadsinbrotten och upp till 90 procent av stölderna av bilar, bildelar, båtmotorer och jordbruksmaskiner.

Moderaterna har under lång tid verkat för att stärka Tullverkets roll som brottsbekämpande myndighet. Nu tar vi nästa steg i det arbetet. Moderaterna föreslår nu ett nytt åtgärdspaket för det svenska gränsskyddet och en budgetnyhet i form av en förstärkning av Tullverket om 400 miljoner kronor.

Tullverket behöver rustas mot den organiserade brottsligheten. Tullen bör ges både en tydlig befogenhet och ett tydligt uppdrag att genomföra systematiska stickprovskontroller vid utförsel ur landet för att stoppa transporter av stöldgods och kvarhålla stöldgods som påträffas. De internationella stöldligorna har inget i Sverige att göra.

Myndigheten bör även få bättre möjligheter att bidra i arbetet med bekämpa penningtvätt och bör ges befogenhet att kunna utreda penningtvättbrott. Polismyndighetens samarbete med Tullverket är viktigt. För att arbeta mer effektivt tillsammans bör Tullverket kunna bistå Polisen vid husrannsakan i större utsträckning. Moderaterna föreslår att Tullverket ska kunna bistå Polisen även vid husrannsakan när en förundersökningsledare hos Polisen beslutat om det.

Moderaterna föreslår även att tulltjänstemän bör få utökad möjlighet att bära skjutvapen i tjänsten. Tulltjänstemän har rätt att bära och inneha tjänstepistol redan idag, men bär normalt inte vapen till uniformen. Sveriges tulltjänstemän förtjänar trygghet i sitt arbete med att stävja den organiserade kriminaliteten vid Sveriges gränser.

Sverige ska inte vara ett smörgåsbord för kriminella.

 

Våra förslag i punktform:

1. 400 miljoner mer till tullen i vår alternativa budget.

2.. Kontroller för att stoppa utförsel av stöldgods. Tullverket bör ges både en tydlig befogenhet och ett tydligt uppdrag att genomföra systematiska stickprovskontroller vid utförsel ur landet för att stoppa transporter av stöldgods och kvarhålla stöldgods som påträffas.

3. Ge Tullverket möjlighet att bekämpa penningtvättbrott. Tullverket bör rustas för att bekämpa penningtvättbrott och bör ges befogenhet att kunna utreda penningtvättbrott. Mer behöver göras mot ekonomisk brottslighet, och Tullen kan vara en viktig del i det arbetet.

4. Tullverket ska kunna genomföra husrannsakan i fler fall. Polismyndighetens samarbete med Tullverket är viktigt och myndigheterna arbetar allt tätare. Tullverket bör kunna bistå Polisen vid husrannsakan även när en förundersökningsledare hos Polisen beslutat om det.

5. Utökade möjligheter för tulltjänstemän att bära skjutvapen i tjänsten. Tullen spelar en viktig roll för att bekämpa organiserad brottslighet. Tulltjänstemännen förtjänar ett proportionerligt skydd i mötet med grovt kriminella.


 


Regeringen vilseleder om sitt förslag till ny migrationspolitik

2021-04-22

Visste du att regeringen försöker vilseleda hela svenska folket om vad de egentligen föreslår när det gäller migrationspolitiken? Officiellt säger de att de ska strama upp politiken - i verkligheten gör de tvärtom och gör reglerna mer generösa på ett antal områden. I denna korta film berättar Maria Malmer Stenergard, moderaternas migrationspolitiske talesperson, om regeringens dimridåer och osanningar. Lägg tre minuter och titta på filmen!




 

 

Jag bjuder in till webbinarium om framtidens fordonsbränslen

2021-04-21

I dag bjuder jag och Riksdagens Bilnätverk in till webbinarium om framtidens fordonsbränslen. Webbinariet äger rum den 5 maj och den som är intresserad av att delta är välkommen att kontakta mig. I första hand är webbinariet till för riksdagens ledamöter och tjänstemän, men även andra är hjärtligt välkomna att delta! 

 




Det blir ingen höghastighetsjärnväg mellan Göteborg och Borås

2021-04-20



I dag fick jag som "närboende" Trafikverkets senaste samrådsdokument om planeringen för ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Väldigt mycket verkar ha gått åt rätt håll sedan alla tidigare konstigheter och märkliga förslag som presenterats de senaste åren.

Jag kan konstatera att man nu helt verkar ha släppt tankarna på att dra järnvägen genom bebyggelsen norr om riksväg 40, att man strukit en orimlig dragning genom Benareby söder om Mölnlycke. Samtidigt är stationsläget på Landvetter flygplats tillbaka. Ett kvarvarande frågetecken är stationsläget i Borås som fortfarande föreslås hamna långt utanför staden. Det är såklart olyckligt om man vill ha en ökad arbetspendling. Men den frågan lämnar jag med varm hand till kommunpolitikerna i Borås att hantera. 

Den stora frågan är ju vad det blir för järnväg - en bana för höghastighetståg eller vanliga snabbtåg? Trafikverket uttrycker sig (sannolikt medvetet) neutralt och talar mest om "stambanor" och "snabbtåg". Och efter direkta samtal med ansvariga på Trafikverket står det helt klart att den järnväg man planerar mellan Göteborg och Borås inte är en bana för höghastighetståg utan en vanlig bana för snabbtåg (modell "Arlanda Express"). Den hastighet som planeras är 250 km/h. Alltså inte det man normalt brukar kalla "höghastighetståg", som avser hastigheter på 320 km/h, och som kräver speciella och mycket dyrare banor som måste dras rakare och inte klarar vare sig tvära kurvor eller stora höjdskillnader, och dessutom tar mer plats. 

Som jag skrev häromdagen verkar regeringens mantra om "höghastighetståg" numera mest handla om semantik - Miljöpartiet och Socialdemokraterna ger båda beskedet att det är banor för höghastighetståg som ska byggas, men man menar uppenbarligen helt olika saker. Mp menar 320 km/h och S menar 250 km/h. Miljöpartiets problem är att det helt enkelt inte finns pengar för höghastighetståg, regeringen har fortfarande inte någon finansiering för detta.

Jag kan konstatera att det alltså inte blir några höghastighetståg mellan Göteborg och Borås, utan en vanlig järnväg för snabbtåg och med fokus på regional pendling. Det betyder att min och moderaternas linje vunnit till slut, både vad gäller teknik, dragning av järnvägen och att det ska vara en station vid Landvetter flygplats. Detta betyder att man 
i allt väsentligt är tillbaka vid den linje som beslutades under Alliansregeringens tid och där bygget skulle startat redan för ett par år sedan. På grund av alla turer kring höghastighetståg har bygget nu fördröjts minst 7-8 år, och kostnaderna har under tiden ökat dramatiskt. Politisk långbänk i regeringskansliet kostar både tid och pengar.

Det som nu återstår är den fortsatta hanteringen. Trafikverket kommer att skicka sitt mer exakta förslag till lokalisering av den nya järnvägen till regeringen sommaren 2022. Som vi alla vet är det mitt i den pågående valrörelsen. Det mesta talar för att regeringen inte kommer ta några beslut alls före valet och att en ny regering får ta tag i frågan. Eftersom lagen samtidigt föreskriver att det under hela processen måste finnas "alternativa förslag" till dragningar (även om de sedan aldrig kommer till användning) betyder detta att många fastighetsägare i berörda områden under flera år framöver - helt i onödan - kommer att hindras från att få bygglov eller utveckla sina fastigheter och att dessa blir svåra att sälja. Det kommer också att hindra kommunerna längs järnvägen att planlägga områden i sådana "reservkorridorer". Detta är mycket olyckligt och visar hur viktigt det är att regeringen tar ett snabbt beslut när väl frågan hamnar på deras bord. 


 

 

Det politiska hyckleriet om misshandel och mord i nära relationer

2021-04-19

Den senaste veckan har minst fem kvinnor dödats av män som de har en relation till. Och som brukligt är tävlar nu de politiska partierna och deras partiledare om att fördöma det som hänt och kräva "krafttag".

Lite märkligt blir det när det är regeringspartierna som förfasar sig och kräver att något måste göras. Centerns partiledare Annie Lööf uttalade på twitter att det behövs "ett vrål från samhället" och skrev att hon är "redo att sätta sig ner på partiledarnivå för krafttag mot mäns våld mot kvinnor". Och statsminister Stefan Löfven uttalade att det som hänt "fyller mig med vrede" och utlovar att regeringen ska bjuda in organisationer och myndigheter för att "se över vilka åtgärder som behövs" för att förhindra liknande i framtiden. 

Men expertisen vet redan vad som behövs. Och moderaterna har lyssnat och lagt fram konkreta förslag i riksdagen mot våld i nära relationer. Förslag som både S och C röstat nej till. Det får engagemanget att klinga lite falskt. 

Såväl S, MP, V och C har flera gånger röstat nej till att skärpa straffen för grov kvinnofridskränkning och mot att fler män med kontaktförbud ska tvingas bära fotboja. Jag lägger ut hela Ulf Kristerssons facebookinlägg från igår där han redovisar de moderata förslag som snart kommer tillbaka till riksdagen. Då finns det en ny chans för fler partier att stödja dem och därmed skapa en majoritet i riksdagen för konkreta åtgärder mot våld i nära relationer.

 



Var detta den stora järnvägsbluffen?

2021-04-17

S/MP-Regeringens presskonferens om inriktningen när det gäller infrastrukturen var uppenbarligen en smart men vilseledande PR-kupp. (Det var den andra på två veckor, den förra var lögnerna från justitieministern om migrationspolitiken där han påstod saker som inte fanns med i lagförslaget för att skyla över att S och MP hade olika åsikt). Nu lät sig återigen journalisterna luras, denna gång av ministrarna Bolund (MP) och Eneroth (S) som båda klart och tydligt deklarerade att det ska byggas höghastighetståg i södra Sverige på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö, och att man var överens med Centerpartiet och Liberalerna om detta. Journalisterna åt som vanligt ur ministrarnas hand och lät sig villigt luras och regeringen fick ut sitt budskap i alla kanaler. Att det inte presenterades någon proposition i samband med presskonferensen som styrkte beskedet från ministrarna verkar ha varit mindre viktigt för journalistkåren.

Det går inte att dra någon annan slutsats än att presskonferensen av allt att döma var en ren bluff. 

1. Liberalerna dementerar att man träffat någon ny överenskommelse om att bygga höghastighetståg på de aktuella sträckorna. Adam Alfredsson som är pressansvarig för både Liberalerna och dess partiledare Nyamko Sabuni dementerar uppgifterna på twitter, och detsamma gör Erik Scheller som är liberalernas representant i regeringskansliet. Se nedanstående twitterinlägg.


  
 

2. Regeringens proposition innehåller faktiskt inga besked om vare sig byggande av höghastighetståg eller någon finansiering av detta. Finansieringen har hela tiden varit det stora problemet eftersom det kostar enorma summor - pengar som inte finns i den av regeringen aviserade infrastrukturbudgeten.

3. S och MP har som jag tidigare berättat helt olika syn på vad ett "höghastighetståg" är. Miljöpartiet menar riktigt snabba tåg på specialbyggda banor för hastigheter på minst 320 km/h, medan Socialdemokraterna menar att det räcker med 250 km/h för att det ska kallas höghastighetståg (svar av Eneroth till mig i en interpellationsdebatt den 24/2). Det är dock helt olika kostnader och byggteknik för banor för 320 km/h och 250 km/h. Genom att använda samma begrepp - "höghastighetståg", men med helt olika innebörd kan båda partierna uttrycka samma sak - trots att de egentligen menar helt olika saker. Hur detta ska kunna samordnas i kommande politiska beslut är en gåta. Det är självklart helt omöjligt. Men ingen journalist ställer de rimliga följdfrågorna - "vad menar ni med höghastighetståg?". Och hur ska Trafikverket kunna planera för ny järnväg om inte regeringspartierna kan enas om vad de vill bygga och hur mycket det får kosta och hur det ska finansieras? 

4. Det enda vi säkert vet är att presskonferensens syfte var att dölja sprickorna inom regeringen och att man tycker olika. Detta verkar SVT först ha tänkt rapportera om, men något fick dem tydligen att strycka texten om att man "tycker olika". "Tycker olika" är nämligen en underrubrik i SVT:s nyhet (!), se nedan. Men i texten finns sedan inget alls som återkopplar till denna rubrik. Man undrar ju varför? Någon måste ha plockat bort det textstycket före publicering men glömt att ta bort rubriken. Nu fick inte läsarna någon chans att få veta på vilket sätt det var några som tyckte olika:

 

 
Det tragiska i hela detta farsartade politiska spel är att det är infrastrukturen som är offret. Varje gång man tror att något ska hända på exempelvis sträckan Göteborg-Borås så kommer nya politiska besked som gör att allt blir ett enda stort frågetecken. Regeringen har ända sedan 2014 dragit järnvägsfrågan i långbänk, och syftet nu är uppenbart - man vill gömma undan frågan fram till valet 2022 eftersom man inte kan komma överens. Jag vågar sätta ganska mycket på att det inte kommer finnas annat än snömos om järnvägsbyggena i den nationella planen som regeringen beslutar om senare i år. Jag sa även tidigare i vinter att det nog aldrig blir någon järnvägsförstärkning alls på sträckan Göteborg-Borås, och ingen anslutning till Landvetter flygplats, och jag har inte ändrat min bedömning. Och jag är ganska säker på att jag aldrig kommer att få uppleva höghastighetståg i Sverige under min livstid. Frågan är om ens mina barn kommer få det. Innan politikerna satt ned foten och fixat fram finansieringen kommer den aktuella tekniken för övrigt sannolikt att vara omodern.

Regeringens interna oenighet förhalar viktiga investeringar i svensk järnväg och lamslår de politiska beslut som krävs. Det är oerhört allvarligt för Sverige.
 

 

 

Moderaterna tar initiativ för bättre fungerande stöd för småföretagen

2021-04-15

Vid dagens sammanträde i finansutskottet presenterade moderaterna vårt förslag till bättre fungerande krisstöd för småföretagen. Bakgrunden är att många småföretag har haft svårt att ta del av de stöd som riksdagen tagit beslut om. Inte minst beror detta på att lönekostnader inte ingått bland det man kunnat få stöd för. 

Moderaterna förslag är att även lönekostnader ska ingå i omställningsstödet, samt att företag kompenseras i större utsträckning för kostnader för de revisorsintyg som behövs för att söka omställningsstöd, något som är särskilt viktigt för småföretagen eftersom dessa intyg innebär en hög kostnad.

Moderaterna förslag skulle rädda fler restauranger, frisörer, taxi och många andra av pandemin hårt pressade småföretag. Nu återstår att se om andra partier kommer att stödja vårt förslag. Flera partier har varit ute och uppmärksammat den allvarliga situationen för många av dessa småföretag. Exempelvis lade Centerpartiets Annie Lööf ut denna bild på facebook som stöd för restaurangnäringen. Jag kunde ju inte låt bli att kommentera den på twitter.

 

Nu finns möjligheten för övriga partier att stödja moderaternas initiativ som skulle göra skillnad på riktigt och rädda många företag och jobb så att man kan starta upp igen efter pandemin. Dessutom kommer vi att undvika många konkurser i småföretag, där vi dessutom vet att ägarna själva ofta gått i borgen eller pantsatt sina privata bostäder som säkerhet för krediter.

Vårt förslag har fått stor uppskattning bland småföretagen, branschorganisationer och näringslivsorganisationer och uppfattas som en lösning på de problem vi fått rapporter om under det senaste året från desperata och förtvivlade småföretagare som ser hur regeringen läger hundratals miljarder på krispolitik, samtidigt som de själva upplever att de inte kan ta del av stöden. Centerpartiet och Liberalerna måste nu välja - stötta småföretagen eller stötta statsminister Löfven och hans regering.
 

 




Myndighet tar yttrandefrihet, pressfrihet och journalistik som gisslan

2021-04-13

Den 22 februari skrev jag detta:



 

I dag kommer så nyheten att MPRT (Myndigheten för Press Radio och TV) står fast vid det tidigare beskedet, trots den enormt hårda kritiken från mediaföreträdare, bland annat TU (Tidningsutgivarnas organisation). Man har gjort några små kosmetiska ändringar i formuleringarna, men i princip är det samma förslag som tidigare.

Jag tycker det är ytterst anmärkningsvärt att vi ska ha en myndighet som betalar ut bidrag till media som anses ha "rätt" åsikter och inte sprider "vilseledande information". Detta är inget annat än ett allvarligt angrepp på yttrandefriheten, pressfriheten, åsiktsfriheten och journalisternas och medias frihet att granska makten och ifrågasätta saker i samhället - även sådant som anses vara för tillfället politiskt korrekt och som rådande sanningar.

Tyvärr passerar ju inte detta ärende riksdagen - hade det gjort det hade jag tveklöst röstat nej, och utgår från att hela mitt parti gjort det. Nu är det ett regeringsärende/myndighetsärende, och det gör att riksdagen inte kan påverka beslutet i detta läge. Men moderaterna har en annan mediepolitik och avvisar etiska och liknande krav för mediestöd. Vi får väl styra upp detta om vi tar över regeringsmakten efter nästa val.







Jag ställer interpellation om stoppade antikroppstester och "covid-pass"

2021-04-12

I dag ställer jag en interpellation till socialminister Lena Hallengren (S). Bakgrunden är diskussionen om "covidpass".
 

INTERPELLATION TILL STATSRÅD 2021-04-12
Till socialminister Lena Hallengren (S) 2020/21:640
Stoppade antikroppstester och covidpass

För några veckor sedan meddelade plötsligt både Västra Götalandsregionen och Region Stockholm att man slutar erbjuda allmänheten att boka tider för antikroppstest för covid-19. Detta för att Folkhälsomyndigheten anser att testerna är av ”begränsat värde”. Fler regioner verkar följa efter, och det lär betyda att testerna stoppas över hela landet.

Det är svårt att förstå logiken.

För det första kommer det att dröja mycket länge innan alla svenskar vaccinerats. Att människor kan få tydliga besked om man har antikroppar är oerhört värdefullt för individen och dennes anhöriga, men också i många fall för individens arbetsgivare.

För det andra borde det vara av stort intresse ur samhällssynpunkt att kunna se hur stor del av den ovaccinerade befolkningen som har antikroppar mot covid19? Vi har länge haft brist på vaccin, och vaccinplanerna flyttas ständigt framåt i tiden. Ingen vet heller hur länge vaccinet verkar. I en sådan situation skulle det kunna vara rimligt att överväga om personer som saknar antikroppar ska vaccineras först, och att de med antikroppar ställs sist i vaccinationskön.

I EU diskuteras frågan om digitala vaccinationspass och covidpass, och bland annat i Danmark är det redan verklighet. I Danmark har man dock jämställt vaccination med styrkta antikroppar eller färskt negativt covidtest i sina covidpass. Samma diskussion förs i EU, och det framstår som det enda rimliga. Problemet är bara att om Sverige inte erbjuder antikroppstester för ovaccinerade faller möjligheten bort att utfärda covidpass för ovaccinerade med antikroppar.

Jag har full förståelse för att man inte vill göra antikroppstester på personer som redan är vaccinerade. Men i samband med tidsbokning kan man ju snabbt se om personen är vaccinerad eller inte. De som är vaccinerade är det såklart meningslöst att testa, men för övriga delen av befolkningen borde det vara oerhört intressant med omfattande testning av antikroppar. Detta gäller minst hos unga människor, som man ju inte har för avsikt att vaccinera under överskådlig tid.

Med anledning av detta vill jag fråga socialminister Lena Hallengren: 

Hur avser ministern att säkerställa att alla ovaccinerade får tillgång till fria antikroppstester?


Jan Ericson (M)


Frågan om "covid-pass" är inte okomplicerad.

Jag förstår att många ser det som ett sätt att lite snabbare kunna återstarta de delar av samhället som varit begränsade. Men det finns mycket stora etiska problem med dessa "pass". I grunden anser jag som jag sagt tidigare att "covidpass" kan vara rimligt att använda vid passage av landgräns (precis som dagens vaccinationsintyg som krävs vid inresa i många länder i världen). Däremot bör "covidpass" 
aldrig användas inom Sverige för att sortera medborgarna i ett A och ett B-lag. Det skulle enligt min åsikt strida mot såväl etiska och moraliska principer och rent av mot grundtankarna bakom den svenska grundlagens regler kring frivillighet kring medicinska behandlingar och ingrepp, men också mot Europarådets tydliga uttalande och faktiskt även grundläggande mänskliga fri- och rättigheter att inte sortera människor efter medicinsk status eller använda påtryckningar mot människor för att vaccinera sig. Att människor vaccinerar sig mot olika sjukdomar är bra och viktigt, men det måste alltid vara frivilligt. Alla människor måste ha rätt till samma frihet och rättigheter i sitt eget land, oavsett om man är vaccinerad eller inte och oavsett om man har antikroppar eller har genomgått infektionen eller inte. Detta så länge man inte är sjuk - då gäller alltid Smittskyddslagen, lika för alla.

Vaccination och genomgångna infektioner leder efterhand till "flockimmunitet" på samhällsnivå, och det är det som är det centrala. Vi vaccinerar moit sjukdomar för att stoppa eller begränsa smittor på nationell eller global nivå. Inte för att börja kontrollera enskilda individer i vardagslivet. 

Jag har hört tankar kring att man kunde införa krav på covid-pass "för vissa frivilliga aktiviteter", exempelvis idrottsarrangemang och arenakonserter. Problemet är bara att allt vi gör i samhället är frivilligt - det är frivilligt att gå på restaurang och bio, besöka frisören eller handla på stormarknaden eller på Ikea eller GeKås. Om man öppnar för "covid-pass" för vissa saker kommer kraven efterhand att resas om att utvidga detta till allt fler områden. Var ska gränsen dras? Ska man tvingas visa upp vaccinationsintyg för att gå på en fotbollsmatch i lägre division med några hundra i publiken men inte för att gå in på GeKås och handla tillsammans med några tusen andra? Det blir ett sluttande plan där vi till slut har skapat ett kontrollsamhälle som inte ligger Orwells 1984 långt efter. Vill vi verkligen att dörrvakten, frisören eller biografvaktmästaren ska kolla vår vaccinationsstatus och att vi därmed tvingas redogöra vår hälsostatus för dessa? Tycker vi det är rimligt att ungdomar (som inte är tänkta att vaccineras på länge) ska utestängas från saker som vuxna människor som vaccinerats har rätt att göra?

Vill man öppna upp för idrottsarrangemang och liknande utomhus borde det gå att lösa enkelt på annat sätt, vilket jag berört tidigare. Om man till exempel följer fotbollsförbundets förslag om att bara ha publik sittande med rejäla avstånd mellan stolar och rader så är smittrisken minimal, samtidigt som man kan ta in ganska stor publik. Och man slipper diskriminera dem som inte hunnit få vaccin. Samma princip kunde användas för konserter mm – att sprida ut publiken och endast ha sittande publik. Enkelt och rättvist mot alla.

Vid passage av landsgräns är däremot "covid-pass" rimligt, precis som det som sagt krävs vid passage av gränsen till många länder i världen. Men då måste det också, som EU föreslår (och bland annat Danmark redan gjort), jämställa vaccination, antikroppar efter genomgången infektion och färskt negativt covid-test. Och då kan man ju inte sluta med antikroppstesterna, vilket vi har gjort i delar av landet. Detta är alltså bakgrunden till min interpellation.

Jag har också fått frågor om inte t-cellstest är ännu viktigare än antikroppstest. Jag är långt ifrån att vara insatt i olika delar av dessa tester, och när jag talar om antikroppstest räknar jag in allt som visar att man efter infektion bär på ett skydd mot denna. Så även t-cellstester är givetvis i hög grad intressant. 


 

Konsten att som regering vilseleda både väljare och lättlurade media 

2021-04-09

Gårdagens presskonferens med migrationsminister Morgan Johansson (S) och Märta Stenevi (MP) var en ren fars. Man lyckades uppenbarligen lura både väljarna och media, och med hjälp av förvirrande och delvis helt osanna besked lyckades man skyla över att S och MP tycker helt olika i migrationspolitiken. 

Vi var några som reagerade över att regeringen inte presenterade den slutliga lagrådsremissen (hela lagförslaget) i samband med presskonferensen, utan bara sina egna ppt-bilder. Nu vet vi varför - man ville inte ha obekväma frågor om den formella lagtexten med anledning av att S och MP vill tolka innehållet i den nya politiken helt olika.


För det första påstod migrationsministern att regeringens förslag innebär skärpt migrationspolitik. Sanningen är den omvända - det förslag som presenteras medför generösare regler än idag. Bland annat en ny "humanitär skyddsgrund" som ska kunna ge uppehållstillstånd utan asylskäl för personer som varit länge i landet. Vissa kallar det "smygamnesti".

För det andra påstod ministern (se presentationsbladet från Regeringskansliet nedan) att krav på kunskap i svenska och samhällskunskap införs som villkor för permanenta uppehållstillstånd. När man granskar förslaget till lagtext inser man att dessa två saker inte alls ingår i förslaget utan tvärtom skjuts på framtiden och "planeras" någon gång framåt 2025! Man skriver i lagrådsremissen att dessa krav "bör införas", men det finns alltså inga skarpa förslag. Och man nämner inte att det kommer att kräva nya förhandlingar inom regeringen eftersom Miljöpartiet säger blankt nej. Det är slående att Miljöpartiets egna företrädare i sociala medier ger en helt annan bild av innehållet i regeringens överenskommelse än migrationsministern. Bland annat skriver man öppet att kraven på språk och samhällskunskap "skjuts på framtiden".

Det är beklämmande att landets justitie- och migrationsminister medvetet vilseleder hela den svenska pressen på sin egen presskonferens, men det är ännu mera beklämmande att så få av journalisterna i efterhand reagerat och kommenterat att de blivit vilseledda. En av få jag har sett kommentera bristerna vid presskonferensen är Patrik Kronqvist på Expressen. Men var är resten av media? Och hur 
kan en regering komma undan med detta gravt vilseledande beteende?

  


Nedan ett par twitterinlägg från moderaternas migrationspolitiske talesperson Maria Malmer Stenergard som illustrerar det jag skrivit ovan.
 


 


 

 

Moderaterna presenterar 100 förslag för en ny integrationspolitik 

2021-04-08

En av 2020-talets allra största uppgifter är att lösa de stora integrationsproblemen, som påverkar flera politiska sakfrågor: arbetslösheten, skolresultaten, kriminaliteten, den sociala utsattheten och trångboddheten. Invandringen ska vara bra för Sverige. Därför presenterar moderaterna idag 100 förslag för en ny integrationspolitik som tagits fram av vår moderata integrationskommission. 

Integrationskommissionen består av en arbetsgrupp med företrädare för Moderaterna, samt en expertgrupp med forskare, samhällsdebattörer och experter. Ulf Kristersson har lett arbetet. Integrationskommissionens uppgift har varit att komma med genomgripande förslag för att vända utvecklingen. Det ska vara konkreta och genomförbara reformer som en ny regering kan lägga fram för riksdagen att fatta beslut om.


Förslagen i rapporten tar fasta på möjligheterna i integrationen men ser också allvaret i dagens situation. Nya siffror från riksdagens utredningstjänst, som Moderaterna har tagit fram, visar att 675 000, eller 50 procent, av de som invandrat till Sverige och som är i arbetsför ålder inte är självförsörjande.
 
Målet för integrationspolitiken är att invandringen sammantaget ska vara bra för Sverige. Integrationspolitiken måste löpande utvärderas mot två mått: hur många är självförsörjande och hur många talar användbar svenska.
 
Moderaternas förslag
 
Integrationskommissionens slutrapport är uppdelad på sju kapitel med totalt 100 förslag för en ny integrationspolitik. 
 
1. Integrationspolitikens mål
För att ta integration på allvar måste vi, precis som på andra viktiga områden som ekonomi och klimat, löpande mäta hur det går. Det övergripande målet ska vara att invandringen sammantaget blir bra för Sverige. Vi föreslår två mått– ett ekonomiskt mått och ett språkmått. Det första ska mäta graden av självförsörjning, och det andra kunskaper i svenska språket.
 
2. Minskad invandring
Invandring och integration hör ihop. En framgångsrik integration kräver en kraftigt minskad invandring. De senaste tio åren har över 400 000 asylrelaterade uppehållstillstånd beviljats. Vi vill införa ett volymmål så att asylmottagande inte ska överstiga nivåerna i våra nordiska grannländer. Det innebär en mottagning på cirka 5000 per år. Vi vill minska antalet kvotflyktingar. Kraven för arbetskraftsinvandring måste skärpas samtidigt som möjligheterna att locka spetskompetens till Sverige stärks.
 
3. Anpassning till det svenska samhället
De allra flesta kan och vill bidra – men Sverige måste våga ställa krav för att öppna dörrar. Vi föreslår språkkrav både för permanent uppehållstillstånd och medborgarskap. Det ska också krävas godkänt prov i samhällsorienteringen för medborgarskap. Vi vill avskaffa bidragen till etniskt definierade föreningar. Det krävs krafttag mot hedersbrott, och vi föreslår att fler hedersbrott leder till utvisning.
 
4. Bryt boendesegregationen
För att minska boendesegregationen föreslår vi att eget boende, EBO, för asylsökande avskaffas. Etableringsboendet för nyanlända bör tidsbegränsas. Alla i Sverige ska söka bostad på samma villkor – efter etableringstiden ska nyanlända söka som övriga befolkningen. Skatteverket uppskattar att omkring 200 000 personer är skrivna på felaktiga adresser. Därför föreslår vi också en nationell folkräkning för att komma till rätta med det utbredda fusket.
 
5. Från bidrag till jobb och självförsörjning
Den svenska välfärdsmodellen bygger på att alla som kan jobba gör det. Alla som kommer till Sverige ska steg för steg kvalificera sig till bidrag och välfärdsförmåner genom jobb. Utgångspunkten är att ersättningen de första fem åren ska vara lägre än för de som bott här länge. Rätten till försörjningsstöd, etableringstillägg och andra kompletterande bidrag tas bort. Nyanlända ska under perioden istället få etableringsersättning från staten. Moderaterna vill även ha ett bidragstak för personer som lever på försörjningsstöd: olika bidrag ska aldrig bli högre än 75 procent av lönen från ett arbete. Samtidigt ska den som fastnat i långvarigt bidragsberoende erbjudas en tidsbegränsad jobbpremie motsvarande ett fördubblat jobbskatteavdrag och heltidsaktivitet.
 
6. Svenska språket och nya klassresor
Staten behöver ta ett större ansvar för att varje barn ska ha en rättvis chans att forma sin egen framtid. För att alla barn ska lära sig tillräckligt bra svenska innan första klass behövs språkscreening i svenska hos BVC och språkförskola för barn i utsatta områden. I skolan behövs det mer undervisningstid, framförallt i svenska. För att fånga upp barn som hamnat på efterkälken ska alla elever erbjudas läxhjälp från årskurs fyra och lovskola från årskurs sex. Övningsskolorna i lärarutbildningen ska prioriteras till utsatta områden, för att förbereda och utbilda nya lärare.
 
7. Mönsterbrytande förslag för ökad trygghet
Både första och andra generationens invandrare är överrepresenterade i de kriminella gängen, undantaget MC-gäng. För att bryta utvecklingen föreslår Moderaterna ett stort antal mönsterbrytande reformer: En ny lagstiftning som förbjuder deltagande i en kriminell organisation, att straffen för gängkriminella fördubblas och dagens mängdrabatt slopas. Hemliga tvångsmedel ska tillåtas i förebyggande syfte mot gängkriminella. För att stoppa ungdomskriminella från att bli livsstilskriminella måste fler unga som begår brott omhändertas enligt LVU.
 


 

 

Värdegrundshysterin hotar den fria forskningen 

2021-04-07

Under decennier har både kommuner och myndigheter arbetat idogt med "värdegrundsarbete". I grunden är det såklart en orimlig uppgift att besluta om något slags godtycklig "värdegrund" som alla i en organisation ska arbeta efter, och risken är att de för dagen mest opportuna åsikterna blir utgångspunkt.

Den enda gemensamma objektiva värdegrund vi har i Sverige är våra grundlagar och våra övriga lagar, samt vissa internationella konventioner som Sverige tillträtt. Till detta kommer myndigheternas förordningar som reglerar tillämpningen av lagstiftning mm. Allt detta bygger på grundläggande rättsliga principer i en demokrati -  rättssäkerhet, likabehandling av människor, yttrandefrihet, åsiktsfrihet, religionsfrihet, informationsfrihet och grundläggande mänskliga fri- och rättigheter. Detta räcker långt som gemensamt rättesnöre och det behövs inga hemsnickrade "värdegrundskonsulter" som för dyra pengar styr upp värdegrundsarbetet. Varje chef har ett ansvar för att den egna enheten följer grundläggande demokratiska principer och gällande lagstiftning.

Det senaste är att regeringen nu lite försåtligt även vill försöka styra över forskningen. I författningskommentaren till den forskningsproposition som regeringen lagt fram vill man tillföra ett krav på att forskningen alltid ska utövas inom lagens ramar, men även "utifrån den värdegrund som gäller". 

Även om värdegrundskravet alltså inte finns i själva lagtexten utan bara i lagkommentarerna har det har fått mycket hård kritik. Vem ska fastställa vilken värdegrund som ska styra forskningen i varje läge? Detta öppnar för att just för tillfället rådande politiska strömningar och normer i samhället vid varje tid direkt kommer att styra forskningen. Kanske rentav väga tyngre än vetenskaplig sanning? Detta är allvarligt med tanke på att forskning ofta tvärtom syftar till att ifrågasätta rådande sanningar och stöta och blöta åsikter, teorier och historiska skeenden. Inte minst ifrågasätta just för tillfället gällande åsikter, rutiner och prioriteringar inom politik och samhällsförvaltning.
  

Bara misstanken att politikerna bakvägen i författningskommentarer kan misstänkas försöka styra, strypa eller påverka den fria forskningen är orimlig i en demokrati. Moderaterna kommer att markera tydligt mot detta när riksdagen behandlar propositionen.




 

Jag svarar Grön Ungdom i Markbladet 

2021-04-07
 



 

Havsnivåerna slutar inte stiga för att vi minskar utsläppen av koldioxid

2021-04-06

Att SVT:s "klimatkorrespondent" Erika Bjerström åker jorden runt och söker upp händelser hon anser beror på klimatförändringar till följd av mänskliga koldioxidutsläpp för att styrka den pågående "klimatkrisen" är inget nytt. Men det är ett problem när det som uttrycks i rapporterna saknar all koppling till aktuell vetenskap. 

Senast är det reportagen igår och idag från Elfenbenskusten i Västafrika, där Bjerström berättar om en fiskeby som man tvingades överge för två år sedan på grund av omfattande erosion av de sandiga havsstränderna. Detta skyller hon i reportaget på klimatförändringar och dramatisk havsnivåhöjning. Hon ondgör sig också över att detta stackars land som står för så liten del av de globala koldioxidutsläppen nu drabbas hårt av "klimatkrisen" till följd av västvärldens stora utsläpp.

Det märkliga är att hon i reportaget säger emot sig själv. Att den gamla fiskebyn övergivits på grund av att havet slukat den råder det knappast någon tvekan om. Om orsaken är klimatförändringar är däremot en helt annan fråga. Det mesta i reportaget tyder faktiskt på motsatsen. För det första nämns i reportaget att havet stiger med 3-4 millimeter per år. Och så har det varit åtminstone de senaste 100 åren - långt innan några koldioxidutsläpp påverkade klimatet. Fiskebyn i reportaget övergavs alltså redan för två år sedan, och att den slukades av havet var ju inget som hände på bara några år utan det har krävs många decenniers sammanlagda havsnivåhöjning för att byn skulle hamna i farozonen. I filmen säger en regeringsföreträdare att "havet stigit 20 centimeter" (under vilken tidsperiod nämns dock inte, men med den havsnivåhöjning som nämns i reportaget på 3-4 mm/år tar det ju ca 55-60 år att nå en höjning på 20 centimeter). En medlem av byrådet i fiskebyn säger samtidigt att erosionen blivit värre de senaste 30 åren. Det är ganska självklart, den stadigt pågående havsnivåhöjningen på 2-4 millimeter per år som uppmätts sedan 1900 (varirerar lite mellan åren, just nu ca 3,3 mm/år enligt SMHI), lär fortsätta fram till nästa istid, och till slut når man ju en gräns där det förr eller senare blir problem. Den sedan länge pågående långsamma havsnivåhöjningen är ett framtida hot mot många kustnära byar och samhällen runt hela jorden, och det är bra och välkommet att FN ger stöd för "klimatanpassning" för att motverka effekterna på utsatta platser. 

Men havsnivåhöjningen kommer inte att upphöra för att vi slutar släppa ut koldioxid. Det är oärligt och vilseledande att i reportage efter reportage koppla århundraden av stabil havsnivåhöjning till utsläpp av koldioxid och antyda att vi kan stoppa havsnivåhöjningen genom att minska utsläppen. Den riktiga vetenskapsbaserade klimatdebatten handlar om risken för att havsnivåhöjningen kan bli värre till följd av koldioxidutsläppen. Det är en allvarlig och viktig diskussion, men det är en helt annan sak än det som fram tills nu drabbat Västafrika. Det finns ingen seriös forskare som hävdar att nuvarande takt på 2-4 millimeters (just nu 3,3 enligt SMHI) havsnivåhöjning kommer att minska eller upphöra om vi minskar våra utsläpp. Denna underliggande och i huvudsak naturliga höjning kommer fortsätta fram till nästa istid oavsett vad människan försöker göra för att bromsa eventuella klimatförändringar, och detta kommer att medföra stora problem för många miljoner människor - alldeles oavsett om vi stoppar våra utsläpp eller inte. Detta är vetenskap som borde självklart nämnas i ett inslag under rubriken "vetenskap" i SVT. Men det går såklart inte om syftet med ett reportage inte är att redovisa vetenskap utan att sprida alarmistiska klimatbudskap utan koppling till vetenskap.





 

Bra att regeringen backade om att skänka bort vaccin 

2021-04-06

Jag var inte ensam under helgen att kritisera nye biståndsministern Per Olsson Fridh (MP) för att han meddelade att Sverige skulle skänka bort vaccin till andra länder så snart riskgrupperna var vaccinerade. Kritiken var bedövande och tydligen gav den effekt, för idag meddelade socialminister Lena Hallengren att det inte är aktuellt att skänka bort svensk vaccin innan alla svenskar som vill är vaccinerade.

Beskedet var välkommet och det är bra att regeringen backade, men man undrar ju om regeringen har någon linje i sina besked i viktiga frågor? För några veckor sedan hörde vi statsminister Stefan Löfven förespråka att EU skulle införa exportförbud på vaccin, vilket sedan EU-minister Hans Dahlgren dementerade och gav motsatt besked. Och nu backar alltså socialministern från det biståndsministern uttalat.

Man undrar ju om alla ministrar är med på regeringssammanträdena och om man ens diskuterar viktiga frågor som exempelvis rör pandemin innan olika ministrar uttalar sig?


 

 

Moderaterna vill strama upp ersättningen till nyanlända 

2021-04-05

I en motion 2015, Migration (Tio punkter för en mer balanserad migrationspolitik)föreslog jag och ett antal moderater bland annat att Sverige borde "se över ersättningssystemen för nyanlända, anpassa dessa till genomsnittliga nivåer i övriga EU-länder, och stärka drivkrafterna för att komma i egen försörjning".

I flera egna senare motioner har jag också lyft frågan om ersättningar till nyanlända och jag har upprepade gånger i olika sammanhang argumenterat för att nyanlända borde få lägre sociala ersättningar än svenska medborgare när man kommer som asylsökande till Sverige. Anledningen är enkel - den som är på flykt förväntar sig knappast att erbjudas svensk levnadsstandard från första dagen när man beviljats uppehållstillstånd. Det man rimligen efterfrågar är en trygg bostad för sig och sin familj, bidrag till mat och kläder, tillgång till sjukvård, svenskaundervisning och självklart skola till barnen. När man sedan skaffar arbete, betalar skatt och försörjer sig själv och senare beviljas medborgarskap ska man stegvis efterhand kvala in i alla de svenska trygghetssystemen. Med dagens ersättningsnivåer kan det för vissa löna sig mera för nyanlända att leva på bidrag och ersättningar än att anstränga sig för att lära sig svenska och ta ett arbete. Det är förödande för integrationen.


Det är samtidigt en rättvisefråga att man inte kan komma till Sverige och direkt från första dagen med uppehållstillstånd få samma rätt till olika bidrag som den som är svensk medborgare eller har levt länge i Sverige, arbetat och betalat skatt. Att det fungerar så idag i Sverige är närmast stötande. Vad jag vet är det ytterst få länder som har detta extremt generösa system.

I dag berättade vår ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson om moderaternas förslag i ett inslag i SVT. Vi vill se en statlig enhetlig etableringsersättning för nyanlända, en ersättning som är väsentligt lägre än de bidrag man kan få som svensk medborgare. Rätten till ersättning ska under de första fem åren i Sverige vara väsentligt lägre jämfört med den nivå på ersättningar man har rätt till om man  arbetar. Våra övriga bidragssystem ska de nyanlända kvalificera sig till genom arbete och permanent och laglig bosättning i Sverige för att som mest nå ett bidragstak som motsvarar 75% av lägstalönerna på arbetsmarknaden. 

Vi har genom att vara alltför generösa med ekonomiska bidrag låst fast många invandrare i bidragsförsörjning. Det har helt enkelt lönat sig för dåligt att ta ett arbete. Genom kvalificering till bidrag är vi övertygade om att arbetsviljan ökar och integrationen förbättras. 




 

Orimligt att biståndsministern går ut nu och lovar bort svenskt vaccin 

2021-04-03

Tillfället för nye biståndsministerns besked att Sverige enligt honom måste skänka bort en del av vårt covid19-vaccin till fattigare länder var sällsynt illa valt. Det kom alltså bara någon dag efter att regeringen meddelat att den svenska tidsplanen för vaccinering totalhavererat i brist på vaccin. Det kom också bara några dagar efter att EU infört exportförbud för vaccin till andra länder. Det är alltså förbjudet att sälja vaccin till andra länder, samtidigt som Sverige ska skänka bort vaccin till andra länder. Var finns logiken?

Jag tänker egentligen inte ta ställning till själva sakfrågan om Sverige i ett senare skede kanske bör skänka vaccin till andra länder som en del av vårt bistånd. Det är kanske en vettig idé, särskilt eftersom vi tydligen beställt mer vaccin än vi behöver. För en gångs skull kanske ett bistånd som med all sannolikhet gör nytta, till skillnad mot en del annat svenskt bistånd? Men först måste såklart alla svenskar som vill få sin vaccination. Sverige ligger långt efter många andra länder när det gäller andelen vaccinerade, och inte ens alla våra äldre och personer i riskgrupp har fått sin första spruta än. Att i det läget redan nu gå ut och lova bort svenskt vaccin till andra är ganska respektlöst. 

Jag blir dessutom lite förundrad - Sverige är en av världens största bidragsgivare till FN och WHO, och en del av vårt bistånd går idag rakt in i FN:s budget. WHO bör ha minst lika god möjlighet som EU att handla upp vaccin på världsmarknaden och skänka till fattigare länder, i stället för att tigga vaccin från de länder som redan har brist? Det finns ju faktiskt många länder som tillverkar vaccin som inte importeras till EU och efterhand blir allt fler vaccin godkända. Varför ska Sverige först köpa vaccin via EU, för att sedan skänka det till andra länder? Samtidigt som vi är en av de största kontanta bidragsgivarna till FN och WHO?






Moderaternas krav om stöd för evenemangsnäringen uppfylls

2021-04-02

I går meddelade regeringen på en pressträff "att man enats med C och L om ett stöd till evenemangsnäringen" för att försöka få igång fesivaler, motionslopp, arenakonserter, ungdomscuper och liknande. Det man inte berättade var att det man presenterade var resultatet av ett beslut i finansutskottet häromveckan om i sin tur byggde på ett väl genonmarbetat moderat förslag som partierna kunde enas om. Den 23 mars tog ett enigt finansutskott beslut i frågan och dagen efter tog en enig riksdag beslut oim att om att ge regeringen i uppdrag att genomföra det förslag moderaterna tagit fram.

Min riksdagskollega Edward Riedl som varit i hög grad engagerad i frågan och varit med och tagit fram detaljerna i förslaget beskriver i ett inlägg på facebook hur en representant för regeringen strax före pressträffen igår ringde upp och ville ha Edwards mfl moderaters hjälp att ta fram detaljerna i förslaget. Självklaret hjälpte vi till med detta för att det ska bli ett så bra krisstöd som möjligt.  

Man kan ju möjligen tycka att regeringen kunde nämnt bakgrunden på sin presskonferens, fast det här ju numera till vanligheterna att regeringen tar åt sig äran för förslag som oppositionspartierna tagit fram. För oss moderater är det viktigaste ändå att vi återigen lyckats driva igenom bra förslag och fått stöd för det i riksdagen. Vi fyller på listan med framgångar med ännu en punkt. 

Det var mycket passande att Borås Tidning publicerar denna debattartikel idag där vi berättar om vårt (oich alltså numera även riksdagens och regeringens) förslag och hur det är tänkt att fungera. Hela tanken är att försöka underlätta för arrangörer av strora evenemang att våga planera för att eventuellt kunna hålla evenemang i slutet av sommaren och framåt hösten. Det är ofta lång planeringstid och om man inte vågar dra på sig kostnader i förväg går det inte att planera något. 


 


 

Jag får befogade frågor om ändå inte kultur och idrottssektorn bör stå på egan ben och om dessa sektorer verkligen är centrala att satsa skattepengar på i form av krisstöd. I normalfallet bör kultur och idrott för vuxna i huvudsak bekostas av deltagarna själva eller av sponsorer, medan ungdomsidrott ocxh ungdomskultur rimligen bör stödjas i rimlig omfattning. Men under en allvarlig kris som den pågående pandemin gäller andra förutsättningar. Om vi vill att dessa uppskattade evenemang ska överleva behöver vi med krisgarantier skydda arrangörerna ifall planerade evenemang måste ställas in. Ytterligare en aspekt är att många människor upplever isoleringen och alla instäldla aktiviteter som mycket deprimerande och att det är bra för samhällsmoralen och uthålligheten om man ser hopp om att det finns ljus i tunneln. Idén till vårt förslag har vi hämtat utomlands och liknande modell finns bland annat i Tyskland.

En ytterligare aspekt på rapporteringen i media är att SVT och och SR också ger regeringen äran för förslaget, trots att de mycket väl vet att det är moderaterna som tagit fram underlaget och gjort allt jobbet. Det är närmast pinsamt att public service agerar på det sättet i stället för att sprida den korrekta bilden. Public Service framstår i detta läge mer som en megafon för regeringen och mindre som en opartisk nyhetsförmedlare.